Het zelf uit Zijnen mond gehoord

Ds. J.A. Mol / 24 reacties

Vraag

Vaak hoor je in de preek dat je als je een kind van God mag zijn, je dit zelf van God gehoord hebt. Ook hoor je wel van mensen dat ze een bepaalde tekst naar zich toe kregen. Zoals het in de Psalmen staat: ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord. Maar als je zo op zoek bent naar God en Zijn aanwezigheid, dan kunnen sommige teksten en dingen die een predikant zegt je toch ook goed uitkomen? Ik bedoel; hoe kun je weten dat deze tekst echt voor jou bedoeld is? Je kunt het wel aannemen, maar mijn angst is dan dat God dan zal zeggen: Ik heb U niet gekend, ga weg van Mij.

Ik voel me dan zo schuldig, zondig naar God dat ik twijfel aan Zijn Liefde omdat er al meerdere keren een antwoord via de preek of via bijbelgedeelten naar me toe kwam. Als ik mezelf dan beschouw als Gods Kind dan ben ik bang dat ik mijzelf bedrieg.

Antwoord

Beste vriend(in),

"Hoe kun je weten dat deze tekst echt voor jou bedoeld is?" Die zin lees  ik als het kerngedeelte van je vraag. Is het mogelijk dat je teksten en dingen uit de Bijbel en uit de preek naar je toetrekt, die jij je niet mag toe-eigenen? Daar ben je bang voor. En toch, zeg je, is er al meerdere keren een antwoord naar je toegekomen. En als je daar aan twijfelt, voel je je zo schuldig tegenover God. Maar ja, je bent ook bang dat je jezelf bedriegt, als je jezelf beschouwt als Gods kind. Hoe zit dat nu met jou?

Je hebt geen rust. Je wordt heen en weer geslingerd. Als je denkt dat God tot je spreekt, zet je er even later een vraagteken achter. En toch weet je wel van Gods stem, maar je bent bang jezelf te bedriegen. Weet je wat jij moet doen? Vertel dit eerlijk tegen de Heere. Leg het neer in het gebed. En belijdt Hem je ongelovigheid. Want dat is het uiteindelijk: wel de stem van de Heere horen, maar daar niet genoeg aan hebben. Ongeloof heet dat.

Hoe weet je dat een tekst echt voor jou bedoeld is? De tekst die zondags gelezen wordt in de kerk is voor jou bedoeld. De preek die je hoort is voor jou bedoeld. De tekstgedeelten uit de Bijbel die je dagelijks leest, zijn voor jou bedoeld. Hoe ik dat weet? Denk je dat God je Zijn Woord geeft, maar dan uiteindelijk zegt dat het niet voor jou bedoeld is? Nee! God meent wat Hij zegt. Het probleem zit bij ons. Hoe gaan wij met Zijn Woord om? Bidden we om Zijn zegen bij het lezen. Bidden we voor de zondagse kerkdienst. Zijn we werkzaam met hetgeen we meekrijgen. Want dat is wat God op dat moment tot ons te zeggen heeft. Willen we ons door Hem laten redden op Zijn voorwaarde?

En wat is dan die voorwaarde? Hij vraagt maar één ding: overgave. Onvoorwaardelijk overgave aan Hem. En dan zal Hij wel zorgen dat het goed komt. De Bijbel zouden we kunnen samenvatten met één woordje: "Kom". Het is een uitnodiging aan jou om je verzondigde bestaan aan de voeten van de Heere Jezus te leggen. Zodat Hij je zonden op Zich neemt en jij Zijn gerechtigheid krijgt. Want daar gaat het je toch om? Of zijn er nog andere dingen die je hart kunnen vervullen? Nee toch!

Het is Pinksteren geweest. De uitstorting van de Heilige Geest hebben we herdacht.  En wat doet die Geest? Hij overtuigt van zonde (ongeloof!), gerechtigheid en oordeel. En Hij verheerlijkt de Heere Jezus. Laat je leiden door Hem. Kijk niet zoveel bij jezelf naar binnen, maar zie op Hem.

En als je Hem kent en vertrouwt, ja dan is alles goed. Dan mag je jezelf inderdaad beschouwen als Gods kind. Maar wat betekent het Gods kind te zijn? Kun je dan met je armen over elkaar gaan zitten? Nee, dan kom je er pas goed achter wat geestelijke strijd inhoudt. Maar dan ga je ook meer en meer ontdekken wat je aan Hem hebt. Dan ga je ook zien dat Hij de strijd al gestreden heeft. En dat de overwinning zeker is. Ik wens je die strijd van harte toe.

Met hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

Tags in dit artikel:

bijbeltekstgeloofszekerheid
24 reacties
vlokje
En toch is er een groot verschil tussen Gods Woord aannemen, en iets zelf uit Zijn mond horen. Een wereld van verschil. Het op Zijn Woord geloven doe je tot grotendeels dmv je verstand. Heb je het 'life' gehoord (ervaren, want het is oneindig veel meer dan horen) dan is dat puur, rechtstreeks, krachtig, en boordevol zuivere liefde. Daar zijn geen woorden voor.
Daniel
@vlokje......Hoe ervaar je dat dan, zo’n relatie met de HEERE?
Veel mensen worden op het verkeerde been gezet door mensen die suggereren dat ze rechtstreeks contact met God hebben. Dat is echter voorbehouden aan een klein groepje gelovigen, lang niet aan iedereen. Jezus zegt: gelukkig zijn zij, die niet zien en toch geloven (Joh 20:29).

Jezus kondigt al aan: je zult vaak niets van me zien, horen of voelen. Gelukkig ben je als je toch gelooft: Jezus navolgt, eerbiedigt , bewondert en liefhebt.

Geloofsbeleving is van weinig nut als iemand niet weet wat er in de Bijbel staat, niets weet over God. ‘Wees doorkneed in de Schriften’, is dan ook het devies: lees de Bijbel, kijk wat er staat over God en leer Hem beter kennen.

De HEER is een vriend van wie Hem vrezen, Hij maakt Hen vertrouwd met zijn verbond. (Ps. 25:14)

Beste vraagsteller, de dominee heeft groot gelijk, elke preek is voor ons (o.a. jou mij en ook vlokje natuurlijk) bedoeld, de preek en de bijbel is er voor ons allemaal, wat een zegen.
juni
vragensteller
ik las, hebt gij enige bevinding,dat gij gewassen zijt in het bloed des Lams?
Kunt gij geloven,dat gij naar de hemel gaat?
Wat geloofd gij hiervan,en is uw hoop hierop gegrond?
Waar zijn uw bewijzen hier van?
Gewis niet slechts om deze waarheden te beschouwen,zoals de Schrift ons daarvan kennis geeft.,als de zuivere openbaring van God,of om het te geloven omdat ik het zeg.
Zulk geloof en zulk een hoop,,indien gij geen betere kent,is bedriegelijk en zal u laten in de handen van Hem,Die een verterend vuur is.
Indien uw hoop op het eeuwige leven wel gefundeerd is,dan is zij dit doordat het Woord des levens in uw ziel is geopenbaard geworden en dan zijt gij niet alleen gereinigd door de toepassing van het Bloed der besprenging op uw conscientie,maar ook geheiligd en vernieuwd door de kracht van het Woord,dor de Heilige Geest in uw hart gewerkt.

vragensteller,vraag de Heere toch,dit ook in uw hart te werken!
heb ik ook nodig en een ieder van ons
1a2b3c
Beste juni, die uitleg van de Bijbel is heel wat moeilijker dan de Bijbel zelf.
Als ik het goed begrijp moet je geloof op de bevinding gegrond zijn???

Joh.17:20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven.
Mona
Ik ben het met vlokje eens.
Het is een wereld van verschil, of je iets met je verstand hoort,of met je hart hoort.
Als de Heere rechtstreeks tot je spreekt, dat is onvergetelijk.

En ja, het is ook zo dat elke keer als we de bijbel lezen, God tot ons spreekt.
En ja, het is ook zo wat de dominee zegt:
Het is Pinksteren geweest. De uitstorting van de Heilige Geest hebben we herdacht. En wat doet die Geest? Hij overtuigt van zonde (ongeloof!), gerechtigheid en oordeel. En Hij verheerlijkt de Heere Jezus.
Dat gaat echt niet buiten je hart en ook niet buiten je gevoel om.
Die PinksterGeest opent ons hart, zodat we gaan horen.
vlokje
1a2b3c: Gaan we weer hierover in discussie... Waar haalt Paulus deze wijsheid vandaan: 1.Kor.13:2 Al ware het...... dat ik al het geloof had, enz.... en de liefde niet had, zo ware ik niets.
Gewoon niets, helemaal niets stelt het voor. Dat zeg ik niet, maar dat lees ik. Geloven is iets voor waar aannemen, liefde erváár je.
Tja, het is verdacht onder ons. Maar ik zou niet meer kunnen geloven zonder iets te ervaren.
Maar ik ben dan ook geen doorsnee christen meer.
vlokje
Hé Daniel!
Hoe ervaar jij je liefde voor je vrouw... Moeilijk uit te leggen. Voor veel dingen zijn geen woorden, zelfs de bijbel gebruikt woorden voor onuitsprekelijke dingen. Ik kom niet met de bijbel in de hand in de hemel. Wel met een hart vol liefde.
rotterdam
@juni ; met alle respect maar ik begrijp er niks van.
Het is Nederlands, maar wat zeg je nu eigenlijk ?
Wat is besprenging ? besprenkelen ?
Besprenkelen op uw conscientie ? op uw geweten ? op uw bewustzijn ?
Het Bloed van de besprenkeling op uw geweten ?
En dat gebeurd na de openbaring van Gods woord aan de ziel ?
En dan pas werkt de Heilige Geest ter heiliging en vernieuwing het woord aan het hart ?
1a2b3c heeft gelijk, dit is heel erg moeilijk.
dikkedina
maar als je Gods stem hoort dan moet je het volgens mij altijd nog aannemen dat God het was. Ik kan maar beter open zijn daar heb ik het meeste aan.
Een paar maanden geleden werd ik er bij stil gezet dat als ik sterf of als Jezus terug komt ik Jezus dab niet ken. Dat gaf zo'n paniek gevoel dat ik zonder niet meer rusten kan. Tegelijkertijd ken ik de Bijbel al vanaf 10 jarige leeftijd. Dus ik kende ook de tekst; Zoekt en gij zult vinden. Dat doe ik dus ook. Bijbel lezen, bidden, en de zonde laten. Niet in eigen kracht maar door gebed. Het mooie is elke week had ik weer nieuwe vragen en twijfels en elke keer kreeg ik de zondag daarop antwoorden in de preek. Of zomaar een Bijbeltekst die aan de beurt was aan tafel of in mijn dagboek. Op een dag was ik op de fiets de kids naar school brengen en wilde ik graag iemand spreken die gelovig is maar ze fietste verder weg. Toen dacht ik; Als God wil dat ik haar met rust laat dan zal Hij daar Zijn bedoelingen mee hebben. Toen ik 20 min. later bijna thuis was en aan andere dingen zat te denken kwam ineens de tekst; Houd aan grijpt moed u hart zal vrolijk leven. Alsof er iemand achter me stond die dat tegen me gezegd heeft. En toch ga ik dan twijfelen. Zal dat dan bedoeld worden met ik heb het zelf gehoord? Bovendien was het een bevestiging van hoe ik mij voelde op dat moment maar niet een bevestiging dat ik Jezus genade mag aannemen. Aan de andere kant denk ik; Jezus is voor alle zonden gestorven dus ook voor mijn zonden. Als ik daar aan denk zou ik alles voor Hem willen doen. Dit is trouwens nog eens gebeurd dat er zo'n tekst in me op kwam, of was God het zelf die het in mijn hart bracht? Toen ik er een week of 2 geleden helemaal doorheen zat met onze dochter (gedragsproblemen) en stond te huilen bij mijn man kwam de tekst Ga niet alleen door het leven, die last is u te zwaar. Toen heb ik dat over kunnen geven; zij zal niet veranderen maar ik moet accepteren dat ze zo is en elke dag bidden geeft kracht.
En nu word ik zo heen en weer geslingerd. Wel voor jou, niet voor jou.
(overigens als ik naar de winkel ga en ik weet voor 99 procent zeker dat ik geld genoeg op zak heb, dan kijk ik toch nog een keer zodat ik het voor 1000 procent zeker weet)
Mona
vlokje,
toch zal het zonder de bijbel ook niet gaan!
De bijbel is het woord van God, waarin Hij Zichzelf aan ons openbaart.
Romeinen 10 vers 17:
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
Als je God wilt leren kennen dan is de Bijbel onmisbaar.

Of bedoel je het misschien anders?
emaildfj1atgmailpuntcom
Vragesteller,

ik denk niet dat je op een gevoel af moet gaan maar veel meer op de Bijbel moet steunen.

Er zijn veel teksten die laten zien wat de maatstaf is of je bij God hoort. Ook in de tekst die je citeerde "Ik heb U niet gekend, ga weg van Mij" staat dan ervoor:
Mat 7: 21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Het helpt niet om Heere te zeggen maar je moet de wil van de Heer doen.
Ook erna staat:
Mat. 7: 24 Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man,...
Wie de woorden doet bouwt zijn huis op de rots.
Je kunt ook de eerste Johannesbrief hoofdstuk 1-3 lezen. Daar staat ook wie er bij God hoort.
Reageer gerust per email: emaildfj1@gmail.com
Daniel
hallo vlokje, tja hoe ervaar ik de liefde voor mijn vrouw en ook haar liefde voor mij?

Inderdaad moeilijk vlokje, ik voel het, ik weet het, ik geloof het, ik merk het iedere dag, maar waardoor dan....omdat we om elkaar kunnen lachen, omdat we allebei kunnen vergeten en ik bedoel niet vergeven, we dragen elkaar niets na, we zijn supervriendjes, met vergeven hebben we zowiezo geen problemen want dat staat in de Bijbel en daar leven we naar, gelukkig kunnen we ook vergeten, iedere dag beginnen we weer met een schone lei. Iedere dag weer.

Mooi als dat kan.
1a2b3c
Beste Vlokje,

Ik vind je reactie een beetje raar, ik zeg toch nergens dat liefde en je hart niets met geloof te maken hebben! Verder heb ik ook niets tegen ervaringen, waarom zou ik?
Ik zeg alleen dat het geloof op feiten = Gods Woord gebaseerd moet zijn.
Wat je daarbij ervaart is verder heel persoonlijk, maar het raakt zeker je hart.
dikkedina
dikkedina=vragensteller.
ik heb er heel erg moeite mee dat er hier ook geschreven wordt dat je het ervaart en merkt en gelooft enz. Aan de andere kant moet je het ook uit de Bijbel weten. Deze dingen kunnen niet zonder elkaar maar....waarom blijft dan elke ochtend als ik wakker wordt dat gevoel van wel/niet wel/niet opkomen. Alsof je de loterij gewonnen hebt en maar niet je geld kan besteden omdat je bang bent dat het niet voor jou is.
In de Bijbel lees ik ook dat Jezus voor zondaren gestorven en opgestaan is. Dus ook voor mij. Aan de andere kant ben ik zo lang bang geweest voor de gevolgen van de zonden als dood en hel. Precies zoals psalm 116 dat beschrijft dat het voor mij nu moeilijk aan te nemen is dat God mij bedoelt. Daarom blijf ik twijfelen. Terwijl de dominee zondag nog zei; Je wordt alleen buiten gesloten als je jezelf buiten sluit. Aan de ene kant spingt mijn hart dan op van vreugd, wat een Liefde. Aan de andere kant slaat de angst me om het hart want ik sluit mezelf telkens buiten met die twijfel.
Mona
@Dikkedina,
Ik kan zo goed begrijpen wat je bedoelt.
Ik wil ook zo graag ervaren, want dat geeft mij zekerheid.
Maar daarmee maak ik twee fouten, en dat weet ik met mijn verstand, want:
1) geloven is vertrouwen, een vaste grond van de zaken die je niet ziet
2)wat is de ervaring? Ook in het ervaren kan je jezelf bedoelen. Als je wilt ervaren om zekerheid te krijgen, dan bedoel je daarmee ook jezelf.
Maar ik vind het zo ontzettend moeilijk, wie geeft het antwoord op de vraag: Wanneer ben je een kind van God?
Er zit zo'n groot verschil tussen wat @juni zegt en wat @1a2b3c zegt.
Ik kan daar van in verwarring raken. Maar ik wil ook mezelf niet bedriegen.
levensbron
Beste vragensteller,
Mooi geschreven van kandidaat Mol.
Lees en herlees het maar.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad en heeft, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een IEDER die in Hem geloofd het eeuwige leven heeft.
Dat is het woord van levende God, dat is voor jou en mij.
Stel je vertrouwen op de Heere jou God.
Als je gaat twijfelen, slaan we zo snel ons eigenweg in.
maar als we op de Heere vertrouwen zijn we als de bergen Sions, die niet wankelen maar voor altijd blijft.
Een ROTS vast vertrouwen dus.
Geloof alleen en je zal zalig worden.
Gods zegen toegewenst.
levensbron
Dikkedina,
"God wil dat ik haar met rust laat".
Als je nu eens zo ziet, dat God haar jou juist op jou weg plaats?
"Houd aan grijpt moed," schrijf je, misschien was dat voor jou een tekst dat je toch achter die"gelovige"vrouw aan had moeten fietsen.
HOUD AAN( de vrouw aan houden,)( houdt aan in het geloof) GRIJP MOED (de vrouw bemoedigd jou)
Misschien had ze jou iets aangereikt wat jij net nodig had.
Misschien was er een goed gesprek uit gekomen.
Niets is voor niets.

Je twijfelt.....(zie hierboven) maar toch vind ik het heel mooi wat je schreef.
Het is toch prachtig, dat je je last bij de Heere mag leggen(zoals je schreef)
Dan heb je toch vertrouwen in Hem?
"Mijn genade is u genoeg"zegt Hij ook tegen jou.
Sterkte en Gods zegen toegewenst.
1a2b3c
@Mona: "wie geeft het antwoord op de vraag: Wanneer ben je een kind van God?"

Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; (er staat niet: die Mij ervaren)

Je zekerheid uit eigen ervaring proberen te halen is net zoiets als het anker in je eigen schip gooien.
Het is eigenlijk een heel kromme redenering: als ik het voel is het waar, en anders op z'n best twijfelachtig. Zo gaan we normaal gesproken toch ook niet met de dingen om.
Als je weten wilt hoe het er met je geldzaken voorstaat ga je niet bedenken hoe je je voelt om dat als graadmeter te gebruiken of je arm of rijk bent, maar je pakt gewoon je bankafschrift.
Als je ziet dat er een bedrag opstaat met flink wat cijfers voor de komma, heb je reden genoeg om daar blij van te worden. (in die volgorde)
Als je je ondanks dat enorme bedrag toch arm voelt zou ik denken dat je dan gewoon niet gelooft wat er staat.
Geloof je het wel maar je voelt je desondanks toch niet blij, dan ben je tóch net zo rijk als wanneer je er wél blij over zou zijn.
(voor de duidelijkheid: met dit voorbeeld bedoel ik niet dat geld gelukkig maakt)

De Bijbel is het Woord van God, en Hij is betrouwbaar en in staat waar te maken wat Hij belooft. Num.23:19.
Op talloze plaatsen belooft Hij dat een ieder die gelooft niet verloren gaat, maar nergens staat er in de Bijbel dat we in onze eigen ervaringen moeten geloven.
Het is een bijzondere ervaring voor een gelovige als God dingen uit de Bijbel voor je laat 'leven' die eerder nooit 'geland' zijn, ondanks dat je wel wist dat het er stond. (dat Hij het zo persoonlijk voor je maakt)
Maar dat gedeelte was daarvóór evengoed al waar, dus naar je eigen gevoel ben je rijker geworden dan je dacht dat je was, maar in de praktijk is dat niet zo.

Verder lijk je het verkeerd te vinden om jezelf te bedoelen (zie jouw punt 2).
Mee eens dat we God behoren lief te hebben boven alles, en dat alle dingen uit Hem en door Hem en tot Hem zijn, maar houdt dat in dat je nooit jezelf mag bedoelen?
's Mensen heil is Godes ere, dat is een regel uit het kerstlied 'stille nacht'.
Prachtig toch dat ons welzijn in Gods eer besloten ligt!
Als ons tijdig en eeuwig welzijn Hem ter harte gaat, waarom zouden wij er dan niet om mogen geven? Als het maar niet ten koste van Zijn eer gaat, en ten koste van de naaste.
In de Bijbel wordt het eigenbelang juist regelmatig als argument gebruikt om ons op het goede pad te krijgen en houden.
Ez.33:11 Bekeer je, want waarom zou je sterven? 1 Tim.2:2 ... opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, Deut 4:40, 5:33, 6:3 en 18, Jer.7:23, Ef.6:3 enz. enz.

En die teksten die vraagstelster noemt over 'ga weg van Mij, Ik heb u nooit gekend' moet je in de context lezen.
Nooit, maar dan ook nooit is dat bedoelt als een barricade voor geloofszekerheid.
Daar was pas nog een discussie over op het forum, misschien hebben jullie er wat aan: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=30&t=22737&start=180
juni
vragensteller,vraag maar aan de Heere,of HIj je wil bekeren,zoals Hij al Zijn oude Volk heeft bekeerd!

Ga maar veel op de knieen,vertel de Heere alles maar. hoor.

een gebedje uit Ledeboer[je zou er van opknappen,als je daar in zou lezen!]

doe mij smeken,
wil verbreken,
't harte Heere!
Was mijn zonden,
In Uw wonden,
U ter eer.

Neig mijn oren,
Om te horen,
Naar Uw Woord;
Trek mij Heere,
U ter ere,
Door Uw Koord.

Doet ons kind''ren,
Niets verhind''ren,
Tot Uw troon,
Vrij te treden,
Doe zo heden,
In Uw zoon

op bladz.169

uit de verzamelde geschriften van ds. L.G.G. Ledeboer!

alles wat je schrijft, vragensteller, staat in dit boek!
lees het naast de Bijbel
juni
niks stelen,of je toe eigenen wat je nooit geschonken is,vragensteller!

een teug uit Die Levensbron is m,als de stralen van de zon

ik wens dat je dit van Boven mag leren[gaat niet in en dag hoor]

Eens waart Gij niets ik was toen al

Toen werd Gij iets, doch ik bleef veel

Gij werd toen veel maar ik bleef iets

Toen werd ik niets en Gij werd ''t al.

Van God geleerd en bekeerd ,dat gun ik u vragensteller van harte toe!

van Huet.