Kiezen voor Jezus

Ds. A. Simons / 74 reacties

Vraag

De laatste tijd hoor ik dat jongeren op jeugdclubs en andere activiteiten in onze kerk (PKN) door leiders steeds meer uitgenodigd worden om te kiezen voor Jezus. Dat heeft te maken met het feit dat de leiders zo eenvoudig mogelijk willen vertellen hoe een ongelovige tot Jezus kan komen. Ze willen de drempel laag houden en geen jongeren afstoten. Ik kan dat begrijpen. Maar mag dat zo simpel afgedaan worden met het kiezen voor Jezus? Ik ben aan het twijfelen geraakt. Afgelopen week heb ik tijdens een jongerenavond niets anders gehoord dan dat wij voor Hem moeten kiezen. "God houdt van jou en daarom kies je er bewust voor om Jezus te volgen." Maar... wij zullen toch nooit deze keuze vanuit onszelf maken? In ons geen goed! De weg tot bekering is een weg van zelfverloochening, een weg waarin de liefde van God de Vader steeds meer zichtbaar mag worden en wij leren zien dat het vanuit onszelf nooit zal komen. Juist in die weg leren we, door Zijn Geest, onszelf over te geven aan Hem. En dan is de liefde en de vreugde zo diep, als we zien hoe de Heere ons wilde trekken met koorden van liefde! Zo rijk! Doen we dan ongelovigen niet veel te kort door het bij een 'kiezen voor Jezus' te houden? Hoe kunnen we op een andere, eenvoudige manier vertellen hoe we tot bekering kunnen komen? Ben ik nu te 'zwaar', of gaan we met z'n allen een hele verkeerde kant op?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je verwoordt een zorg die ook mijn zorg is. Soms zijn we met alle goede bedoelingen zo eenzijdig bezig in de kerk. Een eenzijdige waarheid is een halve waarheid. De Heilige Geest leert ons om met twee woorden te spreken. Al besef ik heel goed dat je niet alles tegelijk kan zeggen. Laat daarom dingen wel staan. Soms naast elkaar en niet tegen over elkaar. Als Elia op de Karmel staat roept hij het volk op om te kiezen: Zo de Heere God is dient Hem en zo Babel God is dient hem (1 Kon. 18:21). Deze oproep staat in de Heilige Schrift. Maar er staat meer. Er staat ook dat wij gekozen hebben in het Paradijs (Gen. 3). Gekozen voor de zonde! Ook staat er in de Heilige Schrift dat God gekozen heeft. (Joh. 3:16). Hij koos er voor om de mens niet te verdelgen maar te behouden in de Zoon van Zijn liefde. God openbaarde Zijn liefde aan deze verdoemelijke wereld om Zijn Zoon te zenden om te behouden. Wanneer mensen deze waarheden niet in gaan zien dan belanden wij in een remonstrantse geest. Mensen worden aangezet om te kiezen. Mensen menen te kunnen kiezen voor God en Zijn dienst.

Ook vind ik het heel kwalijk als er gezegd wordt dat God van alle mensen houdt. Vaak wordt de tekst uit Johannes 3:16 gebruikt om te verdedigen dat God van alle mensen houdt. Dit is exegetisch niet juist. Johannes zegt in het derde hoofdstuk dat Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft als een daad van Gods liefde aan een verloren volk, alzo heeft de Vader Zijn Zoon gezonden, als een daad van Zijn liefde aan de wereld om ze te behouden. Het is iets totaals anders als je zegt dat God van alle mensen houdt. Naar mijn mening ontkracht je het evangelie in Christus Jezus om algemeen te spreken van Gods liefde in Christus aan alle mensen. Mijn Bijbel leert dat het gehele mensdoen verdoemelijk voor God ligt. Er is niemand die naar God vraagt. God vraagt naar de mens. Eeuwig wonder.

Ik ga afronden. Pas op dat je niet de andere kant op slaat. Welke kant je ook op slaat, houdt in gedachte dat er meer te zeggen is. Leg je zorg neer aan de voeten van het Kruis. Dat bloed alleen reinigt van alles zonden. Wie we ook zijn, dit bloed hebben we nodig om getroost te kunnen leven en sterven.

Je dominee A. Simons, Vinkeveen

74 reacties
Catherine
Ja, hier op refoweb hoor ik ook vaak het geluid. Je moet Jezus aannemen. God is liefde. Het is allemaal zo makkelijk !
Cloudsadmirer
Kiest dan heden wie gij dienen zult....

Hij werkt het willen en het werken.....
Pitty88
Niemand kiest uit zichzelf. Dus als mensen worden opgeroepen om te kiezen (opgeroepen tot bekering)wat volgens mij heel bijbels is, en ze kiezen ook daadwerkelijk, dan is dat toch Gods werk? Als dat gezien en erkent wordt, wat is dan het probleem? God werkt overal op verscheidene manieren!
javisje
Inderdaad Pitty88! Omdat er ook verscheidene mensen zijn: de een is een spontane Petrus, die wel eens beloften doet die hij niet nakomt of een ongelovige Thomas, die eerst wil zien en dan pas kan geloven of een Johannes, die door Zijn liefde werd overstelpt en veel gelijkmatiger was in zijn geloven.

Onlangs las ik in een dagboek, dat God ons dagboek al van eeuwigheid heeft geschreven, maar dat Hij juist op het gebed zulke verrassende dingen wil doen. Juist die dingen, waar we zo lang naar gehunkerd of hebben uitgezien.

En dat doen we, ik in ieder geval wel, te weinig: aanhoudend bidden om datgene waartoe we worden genodigd in ons hart te werken namelijk: In Christus te geloven. Zeker Hij geeft t ondanks het gebed, maar wil er om gebeden zijn.
adriano313
Beste vragensteller/ster
Ik vroeg me af waarom je twijfelt aan de boodschap van de liefde en je dit door je vraagstelling tegen het licht houdt.

Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. (1 Johannes 4:8)
Binnen jeugdwerk is inspelen op belevingsniveau erg belangrijk om iets te weeg te brengen. Het thema liefde is dan ook voor jeugdige niets vreemd. Maar om te horen dat de Here Jezus Christus je lief heeft, naast alle namaak liefde van MTV of lat-relatie, dan heeft dit denk ik wel enige impact. Als Volwassene kan je daar wat genuanceerder over denken maar jeugdige zijn geen volwassenen. Laat de Here Jezus Christus hiernaast zijn Eigen werk doen rondom dit thema.

Volwassenen kunnen het begrip Liefde meer relativeren. Van Flowerpower tot aan een Palestijnse vader die een kogel opvangt voor zijn zoon. Een ieder naar eigen bevattingsvermogen, kennis en inzicht. Maar graag wilde ik het volgende zeggen.
De relatie met God begint bij de vreze des Heeren. Niet omdat we bang hoeven te zijn (want dat is van de duivel) maar om zijn alomvattende liefde. Hij kent het getal van alle haren op je hoofd en geeft het leven van zijn Zoon omdat jij zonden hebt begaan. Het had ook anders gekund maar dat is niet zo omdat de liefde in deze bepalend is.

Liefde is geen abstract begrip zonder een vorm van uiting en gevoel. Een mooi voorbeeld is misschien wel dienen. Want het uitnemende en de ultieme vorm hiervan is liefde (en geen slavernij).
Liefde is ook warmte en licht en heerlijkheid. Kan je voorstellen als je daar mee overgoten wordt. Goddelijke heerlijkheid is zelfs zo groot dat personen in visioenen uitleggen dat ze door hun knieën gaan omdat het teveel wordt.

Mensenliefde is hierintegen relatief maar zelfs hier bepaald het gevoel en de wil, de echte liefde.
De wil bepaald ook of je de liefde van God wilt ervaren en ontvangen. Liefhebben is dan ook de essentie van een relatie met God door zijn zoon Jezus Christus
Zou er dan een ander bekering moeten zijn dan de liefde?

Bekering kent ook regels, maar de weg er naar toe zou zeker anders kunnen zijn. Maar deze weg bestaat niet uit liefdeloosheid, zonder gevoel en vol van zwartgallig lijden? Want dat is menselijk denken en menselijk handelen en daarmee doe je jezelf eigenzinnig tekort. Laat dit schrikbeeld aan jeugdige dan voorbij gaan en als het wat minder serieus klinkt, spring gewoon even bij.

18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. 19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. (1 Johannes 4:18,19)

Ik wens je de warme liefde van God toe
Diny
@Catherine schrijft:
Ja, hier op refoweb hoor ik ook vaak het geluid. Je moet Jezus aannemen. God is liefde. Het is allemaal zo makkelijk !

Catherine, het is ook makkelijk!!! Maar wij hebben het met z'n refo-allen zo ontzettend ingewikkeld gemaakt. Gods Woord is zo duidelijk.
Over aannemen lees je in Johannes 1:12. Met de belofte kinderen Gods te worden. De Heere Jezus nodigt ons Zelf uit in bijvoorbeeld Mattheus 11:28. Met de belofte van rust te ontvangen.
Verder staat de Bijbel vol van Gods zondaarsliefde.

Het is echt eigen schuld als iemand verloren gaat.
Mattheus 23:37 ...maar u hebt niet gewild!
Aangrijpende woorden van onze Zaligmaker.

Zo je Zijn stem dan heden hoort
Geloof Zijn heil- en troostrijk woord
Verhard je niet maar laat je leiden.
(Ps. 95)
1a2b3c
Het is 100% Gods werk, Hij kiest en Hij geeft geloof en Hij maakt je gewillig enz.
Maar het is ook waar dat het 100% je eigen verantwoording is.
Je kan heel goed kiezen of je zondag naar de kerk gaat of dat je je nog een keer lekker omdraait. En of je de Bijbel gaat lezen of dat je een film gaat kijken. Daar zijn we helemaal niet gebonden in.
Met andere dingen doen we toch ook niet zo moeilijk? En ook die dingen zijn bij God allemaal bekend.
Het feit dat God alles al weet staat onze vrijheid niet in de weg.
Voor ons is dit tegenstrijdig maar bij God is het dat niet.
We moeten beide kanten gewoon laten staan, al begrijpen we het niet.
En ons niet gaan bezig houden met Gods kant want dat vraagt Hij niet van ons.
Wat Hij wel van ons vraagt is geloof en bekering.
En ja, dan moet je kosten berekenen want aan de ene kant vraagt het alles van je. Je leeft niet meer voor jezelf, bent geen eigen baas meer.
Maar aan de andere kant moeten we het ook niet moeilijk gaan maken want dat doet Hij ook niet. Je hoeft het alleen maar te geloven, Hij zegt het zelf.
En als je het gelooft weet je meteen ook dat Hij je het geloof heeft gegeven want anders kon je het niet. (net zo zeker als je weet dat je ogen hebt omdat je kunt zien)
En als je dat te makkelijk vindt....Naäman had het ook graag wat ingewikkelder gehad!!
Catherine
Zitten dan alle oudvaders en ds Simons dus ook, er zo naast ? Wat doen jullie als de wind jarenlang tegen is ? Altijd maar bidden en blijven geloven ? Dan ben je wel een wondermens ! Van nature komen wij in opstand. Het geloof is niet altijd de gelijkenis van de verloren zoon. Maar ook, HEERE ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp. Ik zat vanmorgen nog in mijn dagboekje te lezen. Zijn wij zoutend zout, of zijn wij smakeloos geworden, onderscheiden wij ons (!) Zijn we ook een lichtend licht ? Hoe donkerder het is, hoe meer je opvalt. ZO moet het zijn. Ik kan het niet elke dag uit mn zak opvissen hoor. Als dat zo zou zijn, is het toch geen Wonder meer ? Dan leef je gewoon verder, zonder hoogte- en dieptepunten. Ik heb bijzondere momenten in mn leven mogen ervaren, maar ik kan ze wel aanwijzen en ze zijn zo bijzonder omdat het niet elke dag is. Ik loop steeds weg,maar God pakt me en brengt mij bij Hem terug. De ene keer liefdevol en teder, een andere keer hardhandig. Het is een Zegen als God je slaat en je mag de pijn voelen, zonder in opstand te komen ! Maar nogmaals, er is dus niets van mij bij.
1a2b3c
Ds. Simons zit er helemaal niet naast. Hij zegt ook laat de dingen staan NAAST elkaar en niet tegenover elkaar, dus niet het één (een mens kan niet) tegen het andere weg strepen.
En wie zegt nou dat je altijd op de toppen leeft en dat het nooit donker is???
Maar ik weet gewoon dat als er dikke wolken voor de zon zijn, de zon er toch is, ook als ik hem niet zie.
Je wilt toch niet zeggen dat het m'n plicht is om daaraan te twijfelen?
Catherine
@1a2b3c: nee ik zeg niet dat je moet twijfelen, maar als ik iedere keer die zekere verhalen lees van dezelfde mensen, dan denk ik: jullie lijken het gewoon iedere keer uit je zak te halen, altijd zeker te weten.
ds. Simons ken ik wel een beetje, althans zijn prediking en hij is behoorlijk radicaal. Hij zegt toch ook: wij hebben gekozen voor de zonde ? Dus, daar maak ik uit op dat wij van onszelf niet zo'n behoefte hebben.
1a2b3c
Catherine, zoals jij praat komt het op mij over of onzekerheid een kernmerk van het geloof zou zijn.
2Tim.1:12 want ik weet, Wien ik geloofd heb, en ik ben verzekerd, dat Hij machtig is, mijn pand, bij Hem weggelegd, te bewaren tot dien dag.
Ik kan ook niets uit mezelf maar ik vraag elke dag aan God of Hij me alles geeft wat ik nodig heb. Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen, zegt Hij.
En dat doet Hij, elke dag weer opnieuw. Dus waarom zou ik Hem verdacht moeten maken door Zijn Woord in twijfel te trekken?
Ik vertel veel liever dat Hij getrouw Zijn Woord houdt en doet wat Hij belooft!!
Ik haal het zeker niet uit mijn zak, maar ik krijg het van Hem.
Duizend duizend maal o Heer, zij U daarvoor dank en eer.
1a2b3c
Weet je Catherine, ik zat er nog eens over na te denken.
Zou al die twijfel niet komen omdat we veel te weinig van de Heere vragen en verwachten? Ik bid nooit 'och mocht ik nog eens een kruimeltje ...enz'.
Maar ik vraag altijd, U die belooft hebt dat U alles zal geven waar wij U om bidden, dat naar Uw wil is, aan U vraag ik in Jezus naam om geloof.
En omdat Uw genade zo groot is vraag ik of U het geeft naar de rijkdom van Uw genade, dus vraag ik niet om een beetje geloof maar om heel veel.
En om heel veel van de Heilige Geest, en echt Hij doet wat Hij belooft.
Mal.3:10 en beproeft Mij nu daarin, zegt de HEERE der heirscharen, of Ik u dan niet opendoen zal de vensteren des hemels.
Catherine
@1a2b3c: jawel ik snap je heel goed ! Het is ongeloof om te twijfelen, maar toch. We zijn mens. ZONDIGE mensen. Twijfel alleen is geen kenmerk van het ware geloof. Ik ging als kind al mee met mijn ouders. Op bezoek bij bepaalde mensen. Doorgeleide mensen zogezegd. Die term mag je geloof ik ook niet meer gebruiken. Die mensen waren allemaal verschillend, hoogopgeleid, boerse mensen, eenvoudige mensen met alleen lagere school soms. Maar ze hadden wel 1 ding gemeen. Nl,: het kwam NIET van HEN vandaan, maar van de HEERE ! Ze hadden vaak geen zekerheid. De hele wereld kon tegen hen zeggen: ja, maar jij zeker wel ! Nee, ze hadden te vaak gezondigd tegen een goeddoend God. Zij verdienden om eeuwig verloren te gaan.
Ik bid ook niet zo hoor, och mocht ik.....
Het moet ook nog bij je passen !
Maar ik bid in sterke afhankelijkheid, wetende dat het van mezelf niet te verwachten is, want in tijden van voorspoed "vergeet" ik wel eens te danken. Het wordt dan toch gewoner, je raakt verder van het oorspronkelijke af. En juist als het vuur (van Pinksteren) mag doorwaaien, dan gloeit het van binnen op. Ken je de term: het zijn uurtjes van korte duurtjes ? Nu niet zeggen dat het niet in de bijbel staat. Maar zo kenmerkend ! Waarom ? Als het van God komt, is de duivel er als de kippen bij om het te bestrijden. Wat goed is moet worden bestreden. En juist DAT geluid mis ik zo hier. Je moet geloven, aannemen..... Als het zo simpel was, had de duivel geen werk meer. Of denk je dat hij szondags over de stranden gaat ? Dat hoeft niet, zij zijn al bij God vandaan. Het strand trok meer dan de kerk. Of bij een popconcert ? Kijk maar naar de mensen, ze zijn leeg, vervuld van die muziek. Hij heeft het daar heel makkelijk. Maar als God het niet zou verhoeden, hij zou zelfs een kind des HEEREN nog willen weghalen.
adriano313
@Catherine
Het forum is denk ik bedoeld voor wat discussie, desondanks wil ik je wel graag wat meegeven
Zekerheid komt denk ik niet doordat je dit zelf wil. Zekerheid komt gelukkig doordat God door zijn Zoon inzicht geeft wat het vooruitzicht is. Het vooruitzicht is Liefde, Warmte, Schoonheid en Heerlijkheid.
Je mag dit zowel NU, als na de dood ervaren. Echter als mens ben je niet in staat uit jezelf (je eigen wil) vooruitgang te boeken. Je legt het af tegen de geestelijke krachten. Zowel de Goede als de slechte. De Duivel en trawanten zoeken zeker mensen op om ze te verleiden en je te laten afdwalen. De Liefde haalt je zeker terug als je in Hem geloofd. Echter ons dagelijks gedrag en cultuur willen hierin nog wel eens een cruciale rol spelen. Eén waarin je jezelf tekort doet en belemmerd.

Mij is verteld (inzicht gegeven) als je baby- Christen bent, je moet groeien tot een volwassen Christen. Als Baby krijg je melk want het echte voedsel moet je leren eten. Echter velen Christen teren jarenlang, zelfs tot het hun dood op baby melk. Je kan je hopelijk voorstellen dat dit de Here Jezus Christus juist verdrietig maakt, want hij heeft volwassen (geestelijke)strijders nodig. Er moet n.l. een strijd gewonnen worden!. Je geeft het antwoord zelf en je hebt het ook gekregen. Ben je dan zoutend zout, of ben je smakeloos? Wil je heel de tijd een relatie als een jojo die op een neer gaat. Jij dwaalt af en Hij haalt je (uit Liefde) terug? Hij laat je niet vallen. De vraag is hoe Hij juist echt gebruik van je kan maken. Want een onzekere strijder is gevaarlijk binnen de gelederen Hij wil je het juist geven en leren. Sta er open voor en loop Hem door je eigen wil, gedrag en cultuur niet voor de voeten. En begeef je op het pad na de bekering. Sluit de babymelk periode af en verlang naar vast voedsel.

Dit geeft dan die zekerheid, het is Vergekregen en niet van mij. Hiernaast gelden er ook een aantal principes. Een belangrijke wil ik je graag meedelen. De Tong!. Ik dwaal af, ik kan niet, ik wil niet, ik vind niet, ik dat, dit, zus, zo! Je roept het hierbij allemaal over je af…
Mits God verhoede zal de jammerklacht uitkomende zoals je het zelf hebt gezegd want de Duivel luister ook mee. Hij lacht zich 10 slagen in de rondte om je te geven wat je zegt. Spr. 21:23 “Wie zijn Tong in Toom houdt, bespaart zich een hoop ellende” of spr. 18:21 “Woorden hebben macht over leven en Dood. Wie zijn tong koestert, plukt daar de vruchten van” Mij zal je daarom niet horen zeggen “Wij hebben gekozen voor de Zonden” Ik heb wel het inzicht en besef hiervan maar probeer hier een contra antwoord op te geven. “Gelukkig geeft de Here Jezus verlossing en uitkomst”. Door dit te belijden krijg je pad een positieve bestemming. Dit brengt je verder dan (als bekeerde) stil te blijven staan bij de ellendige kwestie. Meer dan 1 keer hoef je niet bekeerd te worden en je (geest) drang is om verder te gaan! Als dit belemmerd wordt belandt je misschien wel daardoor in de jojo carrousel.
Ik zou je hier nog veel meer over kunnen vertellen maar wees zelf actief. Stel je open voor de Heere Jezus. Zeg maar hardop ik wil verder met U, geen jojo-effect maar ik wil u liefde en u warmte voelen i.p.v horen zeggen. Ik wil smakelijk zout worden! Geef me inzicht en wijsheid. Helpt u mij daarbij.

Lees ook eens het boek “Ik met mijn grote Mond”van Joyce Meyer (googlen)
Diny
@Catherine
Heel veel herken ik in jouw schrijven. Jarenlang was ik ook zo bezig. Ik... Dat had helaas ook te maken met de prediking. "Graaf maar dieper" zei de dominee. En ik maar zoeken in mezelf en intussen andere (gelovige) mensen afkeuren. Totdat ik onder het gehoor kwam van een predikant die wees op Mattheus 11:28. Waar Jezus zegt: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven." Zie op Jezus en vind die rust! Maar dan volgt wel vers 29 "Neemt Mijn juk op u..." Kruisdragen dus. Maar Zijn juk is zacht en Zijn last is licht. Alleen met Hem kun je leven én sterven. Zeker weten!
HC zondag 1 vraag 1 Wat is uw enige troost...? En dan die bijbelteksten die daar bij genoemd worden. Een goudmijn!
Catherine
@Diny, aan de prediking kan het niet liggen, want ik hoor elke week andere ds. Van licht tot zwaar. Ik voel me thuis bij de zware, vindt de lichten te licht. Maar hoe weet jij nu 100% zeker dat de ds die jou dieper liet graven geen gelijk had en de andere wel ?
Maar jouw verhaal klinkt toch anders dan de vraagsteller zei.
Jezus aannemen, zo zeg jij het nu niet !
Maar volgens mij is die rust niet aards.
1a2b3c
Catherine, je zegt: 1 twijfel alleen is geen kenmerk van het ware geloof.
2 Het kwam NIET van HEN vandaan, maar van de HEERE !
3 Het zijn uurtjes van korte duurtjes, wat goed is moet worden bestreden!

1. Twijfel is NOOIT een kenmerk van geloof. 1 Joh.3:14 Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit den dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben, om er maar één te noemen.

2. Ik zeg toch heel duidelijk dat ik het ook van Hem krijg, wat is het verschil?

3. Als die uurtjes zo kort van duur zijn ligt dat niet aan Hem.
Is de geestelijke wapenrusting wel aangetrokken? Ef.6. Het staat er niet voor niets!!! Je moet de duivel niet proberen te verslaan met allerlei termen maar met het zwaard des Geestes en het schild des geloofs.
In vorige vragen zeg je dat je grote schroom hebt om aan het avondmaal te gaan. Hoe kan je verwachten sterker te worden als je de middelen die Hij geeft niet of weinig gebruikt?

Er wordt zo vaak gebeden van 'Heere wilt U'...
God zegt heel duidelijk in Zijn Woord wat Hij wil (nl. dat je gelooft en je bekeert o.a.) en ook dat Hij je het wil geven op het gebed.
Dus moet er niet gebeden worden van , wilt U aub, maar Heere ik kom om de vervulling van Uw beloften want de dingen die ik U vraag zijn overeenkomstig Uw wil en ik vraag het U in Jezus naam...
Niet dat je het dan verdient maar Hij heeft het belooft en Hij is getrouw.
'Want ik ben verzekert dat noch dood noch leven enz.', is geen alleenrecht van Paulus. Ik zeg niet dat ik dat altijd zo voel (jammer genoeg) maar ik geloof het wel. Dit is in sommige kringen uiterst verdacht en dat is niet goed.
1a2b3c
Had je vorige reactie nog niet gelezen en wil toch nog even zeggen dat het niet om licht of zwaar gaat, maar WAT IS ER WAAR.
Dat is alleen Gods Woord en niet de termen van vroeger en de oudvaders (al zaten er best veel goede tussen)
En aannemen is helemaal Bijbels Joh.1:12 Alle zovelen Hem aangenomen hebben die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden.
Als je dat te licht en te makkelijk vindt moet je bij God zelf zijn.
Diny
@catherine
Hoe ik zeker weet dat dieper graven in jezelf zinloos is? Omdat je dan alleen maar met jezelf en je zonden bezig bent. Heb ik jarenlang gedaan en ik werd er diepongelukkig van. Dat kan toch Gods bedoeling niet zijn? We moeten toch leven tot Zijn eer?! Dus bezig zijn met de dingen van Zijn Koninkrijk! Ziende op Jezus, de Overste Leidsman en Voleinder van het geloof. Hebreeën 12:2. Hij leert je dan vanzelf wel wie jij bent. Als je toch dieper in jezelf wilt graven om meer zonden te vinden heeft dat alleen zin als je die zonden aan de Heere belijdt. Dan zal Hij ze vergeven! 1 Johannes 1:9.
Dieper graven in jezelf staat niet in de Bijbel. Volgens mij haalt men het uit Ezechiël 8 waar het gaat over afgoderij in de tempel.
Ik zeg liever: Graaf maar dieper in het Woord!!!
Catherine
@beiden: nee, dieper in jezelf graven, zie ik ook niet zoveel in, eerlijk gezegd. Je komt veel onreinheid tegen, dan, toch ?
Ik gebruik de termen licht en zwaar om het duidelijk te maken, niet om er denigrerend over te spreken hoor !
Maar "onder ons" weet je dan meteen wat je bedoelt.
Lieve allebei, ik zou echt willen dat ik zo zou zijn als jullie, maar ik kan het niet. Misschien opvoeding (gedeeltelijk) maar toch ook verder verloop. Heb links en rechts gekerkt, tijdens mijn late puberjaren, maar vond het niet en keerde terug in de kerk van mijn doop. Daar voel ik me in principe heel gelukkig, stem van harte in met de leer, maar niet met alle predikanten. Het zwalkt van links naar rechts en ook bij ons is het al Jezus wat er gepreekt wordt. Maar als dat enkel zo gebeurt, kan ik er niks mee. Ik word dan JUIST lamgeslagen, begrijpen jullie zeker niet ? Ik ben hier niet om mensen de maat te nemen, juist NIET, maar ik wil weten wat jullie drijft. Hoe kom je zo ? Makkelijk, zeg maar. Lees met grote aandacht jullie reacties, kan er een heel eind in mee en denk zeker dat het bij jullie allemaal oprecht is. Bespeur zeker bij jullie weinig vijandschap, maar we komen niet tot elkaar. Jullie snappen mijn schroom niet en ik jullie vrijmoedigheid niet. Er is dus een kloof.