Het krijgen van teksten

Ds. H. van der Ham / 3 reacties

Vraag

Is het krijgen van teksten bijbels? Ik krijg zelf geen teksten en vroeg me of dit nu iets essentieels inhoudt voor het geloof. Als mensen een tekst krijgen, hoe gaat dat dan? Horen ze dan daadwerkelijk een stem of komt er een tekst in hun bewustzijn die ze op hun eigen situatie toepassen? En hoe weten ze dat het van God is en niet van hun eigen verdorven hart? Is er ook onderzoek naar gedaan en zo ja, kunnen daarvan soms concrete voorbeelden genoemd worden? Is het typisch iets Nederlands of kom je het over de hele wereld tegen?

Antwoord

Dag jongere,

Dank voor je vraag. Hij is een poosje blijven liggen - mijn hartelijke verontschuldiging daarvoor. Je stelt een pittige vraag. Is het krijgen van teksten bijbels? Het is zeker niet onbijbels. Je schrijft: Ik krijg zelf geen teksten... Dat kan. De Heere spreekt door Zijn Woord! Wees veel werkzaam met het Woord! Om bekeerd te worden -dat niet alleen- ook om gesterkt te worden en verder onderwezen en geleid te worden. Luther zei: Met het Woord zult ge het doen! Het Woord zal het ook alleen doen. Het Woord heeft de Heere zondag aan zondag, ja dag aan dag gegeven, om daardoor het geloof te werken/schenken. En om het geloof te versterken. Zo staat het in de Bijbel. In de tweede Petrusbrief lezen we dat prachtige woord, waarin de apostel zegt dat we als nieuwgeboren kinderkens zeer begerig moeten zijn naar de onvervalste melk (van het Woord) opdat gij door dezelve moogt opwassen/groeien.

Beste vraagsteller, weet je er niet van, dat soms zo onverwacht, door het lezen van een gedeelte (van de Bijbel) in de kerk, of thuis, of door een tekst die genoemd wordt, of door een psalm die wordt aangeheven, of heel in het bijzonder onder de prediking van het Woord, je hart verklaard wordt, je leven open gaat en de Heere opnieuw tot je ziel spreekt?! Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft... (Psalm 85). De Heere werkt door Zijn Woord en Geest. Sta ernaar, het tere leven met de Heere te leren kennen en in praktijk te brengen - de persoonlijke ontmoeting met Hem. Kan dat? Ja, dat kan.

Je vraagt: Als mensen een tekst krijgen, hoe gaat dat dan? De Heere bindt een tekst op je hart. Of Hij bepaalt je sterk/duidelijk bij een bepaalde tekst. (Het is niet zo dat je daadwerkelijk een stem hoort.)

Je schrijft ook over het toepassen van een bepaalde tekst op een concrete situatie. Het is heel goed dat je dat verwoordt. Dat kan inderdaad verbazend moeilijk zijn - de tekst op de juiste manier toepassen. Hier hebben al heel wat godsdienstige mensen zich toch enigzins vergist en niet helemaal de juiste toepassing gemaakt.

Hoe weten ze dat het van God is? Als het tegen je eigen vlees ingaat, is het meestal niet van de duivel. Als de tekst (en de toepassing) je van de zonde afmaant, is het zeker niet van de duivel. Belangrijk, ja doorslaggevend is of de boodschap (de toepassing) volledig in overeenstemming is met heel Gods Woord! Dat is normatief! Dat beslist.

Is er onderzoek naar gedaan? Dat is mij niet bekend. Van ds. I. Kievit is er een boekje over het krijgen van teksten. Antiquarisch is het wellicht nog wel te verkrijgen. Is het typisch iets Nederlands of kom je het over de hele wereld tegen? Het laatste; het komt in veel landen voor. Opmerkelijk is, dat de Heere in veel Islamitische landen regelmatig ook spreekt en werkt door dromen. En mensen (mede daardoor) tot bekering brengt. Door dromen... dat komt in West-Europa heel weinig voor. Wat is de Heere machtig!

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

3 reacties
nita
Graag zou ik willen reageren op bovenstaande. Teksten krijgen is inderdaad mogelijk, en zeker niet onbijbels.

Toen ik in mijn opleiding was, voelde ik me niet lekker in mijn vel zitten, dit omdat er nogal veel op me af kwam, in mijn omgeving stierven zowel oude als jonge mensen, en dat was een behoorlijk pittige tijd. Op een tafel lag een folder van een of andere kerk. Toen ik avonddienst had en me verveelde ging ik die folder maar lezen, en zag op de achterkant een gedicht over de bijbeltekst Ik zal je niet begeven ik zal je niet verlaten.

Toen ik later niets meer met God te maken wilde hebben, en erg ziek was, pakte ik mijn bijbel, ik sloeg hem open en las de tekst Ik zal u niet begeven en u niet verlaten. Die tekst is zo vaak terug gekomen. Als een dominee langs kwam, en niet wist dat ik die tekst al zo vaak had gehoord, en met mij ging bidden, dan haalde hij die tekst aan. Als ik een preek luisterde en ik had het moeilijk dan ging het over die tekst. Een ouderling tijdens het huisbezoek die die tekst aanhaalde.

Tijdens belijdenis, kreeg ik deze mooie tekst mee. En als ik het nu moeilijk heb, hoor ik die tekst weer. En dan weet ik weer oh ja...Hij zal u niet begeven en u niet verlaten...
Unionist
Ik kan je hierover een leerzame preek aanraden: Op www.hhgapeldoorn.nl heeft ds. R. van Kooten een serie staan over de Kronthebrief. Als inleiding heeft hij 3 preken gehoudden over Handelingen 18. De derde daarvan gaat in op dit thema.
Cloudsadmirer
Nita, wat een mooie reactie! Toeval bestaat weer is niet....