Boos op elkaar

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Aan een ervaringsdeskundige. Wij zijn een stel, zijn beiden 20 jaar en hebben anderhalf jaar verkering. We zijn echt heel gelukkig, onze relatie is heel duidelijk verbonden door een drievoudig snoer, dat God ook heel duidelijk zegent. Toch kunnen we behoorlijk boos zijn op elkaar. Dan beledigen we elkaar en zeggen tegen elkaar dat we er beter mee kunnen stoppen. Die 'ruzie' duurt hooguit een kwartier, daarna hebben we er enorm spijt van en gaan we samen op de knieën om onze zonden te belijden. Toch gebeurt dit een paar maal per week. We kunnen steeds sneller weer door één deur en we leren van de situaties, maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze momenten níét plaatsvinden? We kunnen ons namelijk zo schuldig voelen en we doen elkaar zoveel pijn. Kan iemand ons duidelijke richtlijnen geven? Heel hartelijk bedankt!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Fijn dat jullie de zegeningen zien van jullie relatie. Dat is heel positief en goed om vast te houden. Heel gelukkig… schrijft degene die de vraag stelt, maar… er hapert toch wat aan, want die ruzies zitten niet lekker! Op zich is een keer boos zijn of ruzie maken niet erg: je bent immers als man en vrouw heel verschillend, komt uit verschillende gezinnen en wilt elkaar leren kennen. Drie dingen die niet vanzelf leiden tot het in alles met elkaar eens zijn, nietwaar. Het gaat om de maníér van ruziemaken. Waarom zou je elkaar dan beledigen? Tel tot tien voordat je iets zegt! Geef zogenoemde ik-boodschappen: “ik zou willen, dat…”, “ik vind dit of dat niet zo leuk”, “ik zou graag daarheen willen gaan.” Dat soort zinnen. Snap je? Ga het maar eens oefenen. Bespreek bovendien met elkaar wat ieders verwachtingen zijn van jullie relatie. Dat alles kan ruzie enorm verminderen. En realiseer je dat boosheid dikwijls te maken heeft met teleurstelling: vraag je bij je boosheid dus af waarin je teleurgesteld bent. Dat is beter dan te verwijten of te beledigen.

Nog een ding: vergeving vragen door “op je knieën te gaan” is natuurlijk altijd goed, maar geen tovermiddel! Schuld wordt vergeven bij oprecht berouw en bij berouw hoort het voornemen om niet (meer) te blijven zondigen! “Zondigen” vind ik in dit verband overigens een groot woord, hoor… ik denk, dat jullie bezig zijn om uit te vinden wie de ander is en wat je voor elkaar kunt betekenen in liefde. Analyseer je gevoelens voor elkaar en je verwachting van elkaar. Daar kom je verder mee, ook als zondig mens!

Sterkte, Gode bevolen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering