Geen witte bruidsjurk in OGGiN

Ds. J.D. Heikamp / 86 reacties

Vraag

Bij welke dominees mag je wel en bij welke dominees mag je niet in het wit trouwen bij de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland? Ik hoorde dat daar verschil in zit.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Na informatie binnen het kerkverband bleek dat het algemeen beleid is dat bruidjes niet in het wit trouwen. Vroeger was er een dominee die het wel toestond, maar nu niet meer.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

86 reacties
pprw
@ Omega:

Zo ingewikkeld maak ik het niet. Zoals gezegd leert Efeze 5 ons dat het huwelijk beeld staat voor De Grote Bruiloft, waarbij de man beeld staat voor Christus en de vrouw voor Zijn Gemeente (de gelovigen).

Mijns inziens zou bruidskledij (pak en jurk) hierop aangepast moeten worden. Daarmee zeg ik niet dat zwart geen Bijbelse kleur is, maar de voorbeelden die je noemt getuigen nou niet echt van beeld staan voor Christus en de gemeente:

David, Jeremia en het volk Juda gingen regelmatig in het zwart: "Ik ging gebukt in het zwart, als een, die over [zijn] moeder treurt (Ps. 35:14), "Ik ben krom geworden, ik ben uitermate zeer nedergebogen; ik ga den gansen dag in het zwart" (Ps. 38:6), "Waarom ga ik in het zwart, vanwege des vijands onderdrukking?" (Ps. 42:9), "Waarom ga ik steeds in het zwart, vanwege des vijands onderdrukking?" (Ps. 43:2). "Ik ben gebroken vanwege de breuk der dochter mijns volks; ik ga in het zwart, ontzetting heeft mij aangegrepen" (Jer. 8:21). "Juda treurt en haar poorten zijn verzwakt; zij zijn in het zwart gekleed ter aarde toe, en Jeruzalems geschrei klimt op" (Jer. 14:2).
Mona
Al met al komt het hier op neer, dat het niet in de kleur wit mogen trouwen, een kerkelijke regel is en geen Bijbelse.

Ik lees in de Bijbel dat een bruid zich mooi mag maken voor haar man.
Er staat geen kleurenverbod (of gebod) bij.
Dus laat de bruid samen met haar man de kleur van de jurk kiezen, en niet samen met de kerkenraad.

Het in het zwart gaan, heeft te maken met (be)rouw, niet met huwelijkstrouw.
3parels
Ik raad de gemeentes waar het verboden is om in het wit te trouwen eens het Hooglied aan. Nee, niet de geestelijke versie, maar de letterlijke versie. Hoe beschrijft de bruidegom zijn zondige bruid? Zal zij ook in het zwart getrouwd zijn?
O, ja... lopen de mensen die een witte bruidsjurk verbieden zelf niet in een witte rok, overhemd, ondergoed... of hebben ze al het wit in de ban gedaan?
Kleuren... de Heere heeft ze prachtig gemaakt. Zo valt er soms witte sneeuw uit de lucht en mogen we genieten van een witte duif die op de dakgoot koert. Of knippen ze van de witte tulpen ook gelijk de bloem af?
Als de Heere de kleuren nou zelf geeft, waarom zou je er dan niet van mogen genieten? Of doe je oogkleppen op als het in de winter wit is buiten, want ja.. dat geeft soms zo'n wonderlijk gevoel van reinheid, dat kan nooit op zo'n zondige wereld.
Mag een bruid dan niet in het wit omdat het de dag is dat ze met haar man mag gaan genieten van de paradijsbloem die de Heere nog heeft overgelaten?
En zegt dat Heere zelf niet: 'U bent rein, want Ik ben rein?' Zeker de gelovigen mogen toch in het wit trouwen? We doen het offer toch ernstig te kort als we denken in t zwart te moeten gaan of de kleur van onze bruidsjurk aan te passen aan onze zondigheid.. Dan zien we op onszelf en niet op Hem!
En om daar nou ook nog een heet hangijzer van te gaan maken, dan denk ik echt dat we farizeeërs zijn geworden. Geeft God zelf een gebod op het mijden van bepaalde kleuren? Nergens! Dus afschaffen deze onbijbelse gewoonte! Meer mensen moesten zich eens strijdbaarder gaan maken voor dit soort ingeslopen wetjes en regeltjes, die van onze kerken een karikatuur maken. Terug naar de basis!!!!! De duivel lacht... zolang we onze gedachten maar met dat soort onzinnige dingen bezig houden, vind hij het prima.
3parels
En uit de kerk stappen om de bruidsjurk??? Ik zou nog liever mijn schoen opeten... ik zou de strijd aangaan. Gewoon in het wit! En laat ze je dan maar de kerk uitzetten... dat zouden ze nooit doen! Als één schaap over de dam is...
Omega
@3parels "Ik ben zwart, doch liefelijk..." (Hooglied 1:5). Over kleur gesproken ;-)

En verder weet ik niet of je conclusie over 'kleurweigering' wel zo bijbels is. Waarom zou je anderen tot aanstoot zijn en jezelf in de gemeente onmogelijk maken voor anderhalf uur eigenwijsheid? Doet geen ding door twisting of ijdele eer... En welke kerkelijke ongehoorzaamheid volgt dan? Hoedjes af? Rok uit en broek aan tijdens het avondmaal? Dankzij dit soort (en andere) eigenzinnigheid hebben we inmiddels honderden christelijke kerken en geloofsgemeenschappen. Voor elk wat wils.

Laat helder zijn dat ik de visie van de OGGiN hierin niet deel. Maar ieder kerkgenootschap heeft het recht om bepaalde regels te hanteren. Ben je het daarmee niet eens, dan is juist een huwelijk een uitgelezen mogelijkheid om je bij een ander kerkgenootschap aan te sluiten. Als je trouwjurk niet past, neem je ook een ander model ;-)

@pprw In Efeze 5 staat ook nog iets anders: "Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods." Volgens mij ga je dan niet bekvechten om de kleur van een jurk. En al helemaal niet als vooraf duidelijk is dat alle kleuren "die de Heere gegeven heeft" (@3parels) zijn toegestaan. Wit is namelijk geen kleur.
Mona
@ Omega: Wit is namelijk geen kleur.
In theorie niet nee. Een weet je wat grappig is? Zwart is in theorie ook geen kleur!
Dus als je in een kerk zit, waar je niet in het wit mag trouwen en velen in het zwart lopen, dan zit je in een kleurloze kerk. In theorie.
Maar theorie is droog, en Gods Geest is levend.
Omega
@Mona Hahaha, heel goed!
sijmen
@3parels: dit noem ik wel puberaal gedrag, en zeer onbijbels. Zo'n opstelling is echt de tijdgeest van nu. De kerk is een instelling van God. Door de prediking werkt God de bekering. We zouden voor de kerk veel gebed moeten hebben en haar lief moeten hebben. We hebben haar te gehoorzamen in de dingen die onze zaligheid niet in de weg staan. Ons aanpassen aan de gewoonten en gebruiken van de gemeenschap is een goede zaak. We zouden in de leer moeten gaan bij een wij-cultuur. Wij leven in een ik-cultuur. Daar zitten nadelen aan. Zolang het dingen zijn die jouw zaligheid niet in de weg staan, zoals in dit geval, is het niet schadelijk. Waarom niet uit liefde gehoorzamen en aanpassen. De witte bruidsjurk is on die kringen taboe omdat het onstaan is als teken van de reinheid van de bruid. En daarmee werd niet bedoeld de reinheid door Christus' bloed. Dus zo raar is hun gedachte niet. Zorgelijker is als het bijna onmogelijk is om tot Christus te komen. Als er een verkrampte heilsleer wordt verkondigd. Veel gebed is nodig voor de kerk. Maar ook echte liefde van onze kant. Dus niet eigenzinnig zijn, maar ermee tot God gaan in gebed.
mluther
@Mona In theorie is wit wel degelijk een kleur. Wit bevat alle kleuren. In de praktijk heeft wit echter altijd wel een bepaalde tint (is dus eigenlijk geen wit). Een leuke manier om te zien dat wit alle kleuren bevat is een cirkel met daarin verschillende kleuren (op karton bijv.) en deze zo snel mogelijk ronddraaien. Je zal zien dat de kleuren vervagen en het uiteindelijk een groot wit vlak wordt.

@sijmen Het valt nog maar te bezien of zulke regels jouw zaligheid niet in de weg kunnen gaan staan. Helaas blijkt in de praktijk dat veel uiterlijkheden samenvallen met hoe er binnen een kerk gepreekt wordt. Een kerk moet zich niet bezighouden met kledingvoorschriften, maar hoe het hart geraakt kan worden van een zondaar. En nee, het is een illusie dat je dat als kerk kan organiseren of oproepen, maar je moet wel alles eraan doen om je hoorders te overtuigen van het Evangelie. Onnodige blokkades moeten dan ook zoveel mogelijk vermeden worden.

Het probleem is als je o.a. kledingregels gaat opstellen het meer om de gedragskant gaat, dan wat anders. Dat is nu juist wat de Here Jezus aan de kaak stelt als hij met bijv. de Farizeeën in gesprek is. De buitenkant is voor God niet belangrijk, maar het hart. En nee, nu niet gelijk dit gebruiken als argument, dat je in het zwart kan trouwen. In dat opzicht moet iedereen daar met God uit proberen te komen.
evantorisch
Net wat 3parels zegt: "Gewoon in het wit! En laat ze je dan maar de kerk uitzetten... " (tenminste, als wit de eigen keus is)

Te pas en te onpas een beroep doen op ''geen aanstoot geven'' past niet.
De k.r. zou bij zichzelf moeten beginnen om geen aanstoot te geven.
Bovendien staat dat in de context van de zwakke broeder, opdat die niet zou struikelen. Nou, ik kan niet bedenken waarom iemand van zn geloof zou afvallen als een ander in een witte jurk trouwt.
Als je toegeeft dan staaf je de ander in het wettische juk wat ze menen de ander te mogen opleggen.
Ze beroven anderen van hun vrijheid met hun heerszuchtig controle gedrag.
En de wereld krijgt ook nog eens een karikatuurbeeld van dat christendom.
Mona
@Luther:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/waarom-zijn-zwart-en-wit-geen-kleuren

Maar het is maar theorie hé!
In de praktijk worden wit en zwart kleuren genoemd.
3parels
Ik moet even lachen om de reacties op mijn puberale gedrag... inderdaad af en toe kan ik best flink dwars liggen, zelf denk ik dat er te weinig echt serieus wordt gekeken naar de wat de Bijbel ergens wat van zegt... en op dit moment vraag ik me werkelijk af hoever we met zijn allen afgeweken zijn van de kerk zoals Petrus en Paulus die stichtten in de eerste tijd. Gewoontes zijn wetten geworden, we mogen ons daar niet tegen verzetten want dat zou aanstoot zijn... kom kom... zo kunnen we alle eigen bedachte wetten blijven handhaven.. o.. wee.. als iemand iets van ons eigen bedachte veilige wereldje ter discussie stelt! Nieuwe dingen zijn per definitie slecht en minder Bijbels, terwijl oude gewoontes ook net zo min niet Bijbels zijn. Ik zeg niet dat er geen goede gewoontes zijn, maar Bijbels?
Zo willen ze bij ons in de kerk dat vaders die hun kind laten dopen, voorin de kerk tijdens alle gebeden gaan staan en in driedelig pak komen... Je wordt vreemd aangekeken als je dit niet wilt... terwijl ze deze gewoontes nergens in de Bijbel kunnen vinden... en toch maar volhouden... pff...
En om de kerk nou te gaan beschouwen als een club, waar je je ook moet aanpassen aan de regels... sorry... dat gaat er bij mij niet in. Laat ieder kerkverband zijn eigen gewoontes eens onder een Bijbelse loep leggen... valt heel veel buiten de boot... en o... wat is dat toch eng om te doen! Dus doen we het maar niet. Maar we schrijven elkaar wel de wet voor en we zeggen ook dat het Bijbels is...
3parels
@sijmen: je aanpassen aan de gewoontes omdat het mijn zaligheid niet in de weg staat is wel erg strak door de bocht. Zo kan de kerk allerlei gewoontes gaan handhaven als wetten, deden ze in het OT ook.

Ik roep op de Bijbel tot norm te nemen... de andere gewoontes mogen, maar moeten niet ter maat genomen worden. De kerkenraad weet het wel??? Zo is er veel dwaling in de RKK gekomen... de mensen volgden als makke schapen de leraars na, die overigens zelf niet dachten dat ze dwaalden maar de waarheid verkondigden... dit kan ook nu nog gebeuren hoor!
mluther
@Mona Niet dat het heel belangrijk is, maar volgens de natuurkunde dus wel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wit_licht_(natuurkunde)

Wat ik bedoelde is dit: "Als je alle zichtbare kleuren licht met dezelfde sterkte op een wit vlak laat schijnen, of het rechtstreeks aanschouwt, zal je het als wit beschouwen."
Omega
@3parels Wat ik niet zo begrijp is dat we er geen enkele moeite mee hebben als overheden, bedrijven, organisaties en politieke partijen regels en richtlijnen hanteren, maar zodra een (orthodoxe kerk) kerk dat doet is het hek van de dam. Blijkbaar accepteren we het gezag van iedereen, behalve van ambtsdragers. Het gaat hier bovendien niet over het heersen over het geweten van anderen, maar slechts over een kledingregel. Er is sinds kort een kerk waar het verplicht is om een vergiet op je hoofd te zetten tijdens de diensten. Vreemd, maar ik hoor daar niemand over klagen. Echter, zodra het gaat om behoudende kerken, zijn de druiven zuur en de rapen gaar.
mluther
@Omega Dat is natuurlijk onzin wat je zegt over bedrijven, overheid etc. Als mensen ergens over klagen is het juist dat wel. Het kan zijn dat je daar niets overhoort in je omgeving, maar ik hoor daar genoeg van. Het vreemde ervan is dat je een vergelijking maakt tussen de kerk en het bedrijfsleven. De kerk is geen bedrijf, geen overheid of wat dan ook. Nee, het is de gemeente van Christus. Ik denk dat je wel kan stellen dat hoe meer menselijke regeltjes er zijn, hoe minder levend een gemeente kan zijn.

Verder snap ik niet zo goed dat je het niet als heersen over het geweten ziet een kledingregel. Dat is het namelijk zeer zeker wel. Als ik met mijn geweten heel bewust ervoor kies om te trouwen in een witte bruidsjurk, dan is er zeer zeker sprake van dwang/heersen als iemand anders mij verplicht een donkere (al dan niet zwarte), te dragen.

Een kerk mag richtlijnen uitzetten, maar regels zou ze zich zover mogelijk vandaan moeten houden. Juist Christus liet op de aarde zien dat dwang niet goed is. Hij wil in vrijheid gediend worden en maakte juist korte metten met onnodige obstakels.
Gerard
@Omega
Het verbaast me een beetje dat je een kerk blijft vergelijken met een voetbalclub of een politieke partij of zo. Daarnaast hebben ambtsdragers ook geen gezag van zichzelf. Hun gezag komt van Christus. Als ze dan zaken gaan opleggen die niet van Christus zijn misbruiken ze dat gezag. Zeker als er dan aan deze zaken een geestelijke waarde wordt gegeven kom je op erg gevaarlijk terrein. Bepaalde huisregels voor een goede orde tijdens de kerkdienst kan uiteraard. Maar als je gaat zeggen dat iemand geen wit mag dragen omdat hij of zij een zondaar is, ga je er een heilswaarde aan verbinden en ga je in de richting van een andere evangelie boodschap zoals bij de galaten gebeurde. Bovendien zoals 3parels al opmerkte, zo vestig je de aandacht weer op de mens zelf, weg van Christus. Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer de hele gedachte mijns inziens ingaat tegen de boodschap van het evangelie. Dit ligt op een heel ander vlak dan bijvoorbeeld het verlangen van het dragen van zedige kleding. Ik denk niet dat je hierin Paulus aan je kant hebt. Paulus zou hier volgens mij niet in meegaan.
G22
Ds. Heikamp is niet helemaal op de hoogte, aangezien wij zelf in de OGG getrouwd zijn en de kleur van ondergeschikt belang was. De dominee zei dat het hem niet uitmaakt of er in kleur of in het wit getrouwd wordt.

Verder weet ik dat er meerdere dominees in ons kerkverband zijn die er geen moeite mee hebben. Het is jammer dat er veel kerkenraden zijn die regels opleggen. Zou liever zien dat een bruidspaar vrij gelaten wordt in die keuze.
Omega
@mtluther Je bedoelt: jij vindt het onzin. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het ook onzin is. De regels van de overheid accepteren we omdat bij overtreding straf volgt. En als daar al een bezwaar tegen volgt bij de rechter, is het vrijwel altijd over de hoogte van de straf, niet tegen de regel op zich. Daarvoor moet je bij de wetgevende macht zijn, het parlement/provinciale staten/gemeenteraad.

Bij een bedrijf weet je vooraf welke regels er gelden. Door daar een baan te accepteren, conformeer je je aan die regels. Zo ook bij organisaties enz.

Iedereen weet vooraf waar hij/zij aan toe is. Ook in een kerk of gemeente zijn er regels. Voor een belangrijk deel zijn dat gewoon fatsoensregels die niet direct een Bijbelse notie hebben. Denk aan de liturgische gewoonten, gedrag rond avondmaal en doop en de wijze waarop, het bekende rode lampje, als dan niet vaste plaatsen, de wijze van gebed (zitten/staan). Enzovoort. Allemaal regels die bij iedereen bekend zijn en die iedere gemeente of kerkgenootschap heeft. En overal zijn ze weer anders, omdat iederen zo dolgraag z'n eigen kerkje met z'n eigen regeltjes wil hebben. En ben je het met die richtlijnen niet eens omdat jouw geweten opeens op tilt slaat (je hebt bijvoorbeeld plotseling het licht gezien of in je dromen een witte jurk voorbij zien komen), dan stap je naar je kerkenraad en leg je daar je bezwaren neer. En mocht de kerkenraad niet gevoelig zijn voor jouw probleem en de gemeente jouw visie niet willen opleggen, dan stap je vervolgens naar de classis of nog hoger als je je dwangneurose dan nog niet onder controle hebt ;-) En blijft dat zo, dan stap je op en word je gewoon lid van het wittebruidsjurkenkerkje in de buurt. Zo simpel is het.

@Gerard Bovenstaand betoog staat wat mij betreft volledig los van het evangelie dat gepredikt wordt. Als in mijn kerk groene colberts zouden worden verplicht of het dragen van uniformen (zoals b.v. bij het Leger des Heils), zonder dat er aan de prediking getornd wordt, zou ik daar geen enkele principiële moeite mee hebben, hooguit een financiële.

Het blijft in dit alles een wonderlijke zaak dat de bezwaren tegen kleding- cq gedragsregels zich vooral toespitsen op de behoudende gemeenten. Blijkbaar stuit de vrije blootgang ter linkerzijde (kort van stof, diep van inzicht) of liturgische plichtplegingen aldaar op minder commentaar. Vrijheid, blijheid en broederschap. Waar hebben we dat eerder gehoord... ;-)
katlheen
Kijk, als een kerkgenootschap vindt dat je niet in het wit mag trouwen, en daar allerhande bijbel teksten bij plakt, moet ze dat lekker zelf weten. Als je lid bent van die club, dan weet je dat. Als je in het wit wilt trouwen, en het mag niet, dan ga je inderdaad ergens anders heen. De kerkenraad bepaalt.

En zo heeft een kerkenraad niets met mijn huishouden te maken, daar gelden mijn normen en waarden en regels. Gewoon het een en ander van elkaar scheiden, is niet zo moeilijk. "Adem in, adem uit", zeg ik altijd maar.