Geen witte bruidsjurk in OGGiN

Ds. J.D. Heikamp / 86 reacties

Vraag

Bij welke dominees mag je wel en bij welke dominees mag je niet in het wit trouwen bij de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland? Ik hoorde dat daar verschil in zit.

Antwoord

Na informatie binnen het kerkverband bleek dat het algemeen beleid is dat bruidjes niet in het wit trouwen. Vroeger was er een dominee die het wel toestond, maar nu niet meer.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

86 reacties
wallabie
Belachelijk natuurlijk dat in het wit trouwen niet is toegestaan. Is nergens op gefundeerd.
RSTHG21
In Krimpen wel hoor. Vaak genoeg gezien.
Yoshi
Waarom zou een kerkenraad/dominee inspraak hebben in welke kleur de bruidsjurk is?
PPEP
Ik heb ook weleens vernomen dat het niet zozeer aan de dominee ligt, maar dat in veel gevallen de kerkenraad het beslissende woord heeft.
mluther
@Yoshi Goed punt. Als ik sommige artikelen lees die kerkenraden plaatsen in kerkblad m.b.t. een huwelijk, vraag ik me van wie die dag nu uiteindelijk is...
aaapje
Het lijkt erop dat deze vraag van iemand komt van een vacante gemeente en denkt die ds uit te nodigen voor de trouwdienst waarbij je in het wit mag trouwen.
Net als ppep lijkt het mij inderdaad dat het een kerkeraadsbesluit is.
Ik weet ook van minimaal 1 gemeente dat het mag en van een andere gemeente dat het niet mag.
Regels verschillen.
Er zijn ook andere gemeenten buiten de o.gg waar regels zijn voor de bruid over bedekking van armen/schouders/hals
evenals de bloemen, orgelspel etc etc. Iemand vroeg wie zijn dag het eigenlijk was.
Elk geval een dag voor bruid en bruidegom. Maar is Jezus ook genodigd? Denk aan de bekende bruiloft te Kana.
Gerard
Misschien ligt het aan mij, maar als ik zoiets hoor is dan gek dat ik denk dat deze mensen volslagen de draad kwijt zijn en klaarblijkelijk geen flauw idee hebben wat de boodschap van de Bijbel en van het evangelie nu eigenlijk is?
Gerard
Ik bedoel: lees bijvoorbeeld de Kolossenzen brief. Dat gaat toch in alle opzichten langs een andere weg en over heel andere dingen.
irenicus
Misschien een heel ander punt, maar waarom is er sprake van 'bruidjes'? Zijn de mannen dan bruidegommetjes? Wellicht onbedoeld maar het klinkt kleinerend.
coby
vroeger hadden ze veel zwarte trouwjurken
ik denk dat ze die kant weer uit willen en misschien weer zwarte kousen er bij aan !! ,belachelijk dat ze hun daar druk om maken binnen dat kerkverband .waar gaat het over ,ik ben het met Gerard eens het gaat om het evangelie om God groot te maken en dat kan ook in een witte jurk!!!
AaHa
Als je persé in het wit wilt trouwen, ga dan naar een kerkverband waar dit wel mag. Dan is het ook niet nodig om een kerkverband waar dit in de meeste plaatsen niet is toegestaan hiermee "belachelijk" te maken. Verdiep je er eens in waarom het niet is toegestaan! Dan is het misschien wel helemaal niet zo belachelijk meer.
Er zijn zoveel andere mooie kleuren voor een trouwjurk! Een gekleurde jurk is veel persoonlijker als een witte jurk....
Yoshi
@AaHa, ik neem aan dat jij ons nu de achterliggende reden gaat vertellen.
Gerard
@AaHa: Trouw in de kleur jurk of pak zoals je wilt. En als de een meent dat het meer gepast is in welke kleur dan ook te trouwen, prima. Maar als een dominee iemand niet wil trouwen omdat de jurk wit is, wat is er dan aan de hand? Wat voor geloof is dat? Hoe rijmt dat met de bijbelse boodschap? Hoe rijmt dat met het evangelie? Waar gaat het dan over?
Nina
' Verdiep je er eens in waarom het niet is toegestaan! Dan is het misschien wel helemaal niet zo belachelijk meer.'

Waarom is trouwen in het wit niet toegestaan? (Ik kan me er niks bij bedenken namelijk)
Gerard
Daar waar menselijke bepalingen heersen, is Christus niet Koning. Paulus waarschuwt er ernstig voor je door dergelijke dingen je niet de prijs te laten ontzeggen. Het is een vals evangelie. Daarom is het zo serieus. Niet vanwege welke kleur dan ook, trouw wat mij betreft in het pimplepaars. Maar als dit de dingen zijn waar het om draait, zit je op een totaal verkeerd spoor. Ze hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen slechts tot verzadiging van het vlees.
RSTHG21
Eens met Aaha, het lijkt wel als het hier over de (O)GGIN de uiterste best gedaan wordt om het de grond in te boren. Alsof het allemaal maar naïeve onbijbelse mensen zijn. Maar als je er niks vanaf weet zwijg dan beter in plaats van het maar zwaar af te keuren en het zelf altijd maar het beter te weten.
mluther
@AaHa Je zegt: "Verdiep je er eens in waarom het niet is toegestaan!"
Klaarblijkelijk weet jij wel waarom het niet is toegestaan. Het zou fijn zijn als je de rede wilt delen. Wat is de Bijbelse onderbouwing ervan? Kortom ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachte. Ik zie dat Nina trouwens hetzelfde vraagt.

@RSTHG21 Dat heeft niets te maken met het bashen van bepaalde kerkgenootschappen. Wel, omdat er verschillende (mezelf incluis), dit echt niet begrijpen. Te meer, daar ik nog nooit een Bijbelse onderbouwing heb gehoord ervoor. Niet dat alles onderbouwt hoeft te worden, maar zeg dat dan ook eerlijk. En laat de vrijheid dan maar bij het bruidspaar. Als iemand 'coram Deo' (voor het aangezicht van God), tot de conclusie is gekomen in het wit te mogen trouwen, wie zijn wij om daar iets tegenin te brengen. Omgekeerd geld dat trouwens ook. Als iemand donker gekleed wil trouwen, moet dat naar mijn idee ook kunnen. Het zou onjuist zijn om het omgekeerd te verbieden. Persoonlijk denk ik dat het gaat om een stukje christelijke vrijheid die je hebt hierin.
Omega
Ieder kerkgenootschap heeft z'n eigen regels en tradities, zoals daarvan in ieder gezin ook sprake is. Je zou dat ook kunnen respecteren zonder het belachelijk te maken. Het gaat hier om een m.i. middelmatige zaak, waarbij een ieder (ook een kerkgenootschap) in z'n eigen gemoed verzekerd is. En als je wilt weten wat de achterliggende gedachte bij deze regel is, zou je eens in deze vragenrubriek kunnen gaan zoeken.
Omaatje
@omega ,mee eens,had het niet beter kunnen verwoorden,
Respect voor iedereen !
Nina
Het is voor een bruid geen 'middelmatige zaak', het is dè dag van haar leven, en dan wil ze een stralende bruid zijn.
Ik kan me dus goed voorstellen dat de vragenstelster niet door anderen iets opgelegd wil krijgen aan eisen wat betreft
HAAR trouwjurk!