Verstandelijk beperkte aan tafel van de Heere

Redactie Refoweb | 2 reacties | 12-05-2026| 08:45

Vraag

Onze zoon is verstandelijk beperkt. Hij heeft belijdenis gedaan en wil aan het Heilig avondmaal. Hoe kunnen we daar op een goede manier mee omgaan als ouders?


Antwoord

Dominee Wallet schreef daar eerder een artikel over: 'Verstandelijk gehandicapten aan het avondmaal'. Ook ds. C. Harinck reageerde in 'Avondmaal en handicap'.

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2824 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
Tonny
12-05-2026 / 10:02
Als hij belijdenis heeft gedaan, ga ik ervanuit dat hij tenminste kan begrijpen wat geloven betekent. Dan begrijpt hij ook wat het avondmaal betekent. Dit zal ook uitgelegd zijn gedurende de cathegesatie, aangezien belijdenis kerkelijk gezien de weg opent.

Als daar nog vragen over zijn, zijn er eenvoudige boekjes die je met hem kan lezen ter voorbereiding. Of je leest met hem het avondmaalsformulier in begrijpelijke taal.

Je kan met je zoon de 'etiquette bespreken. Afhankelijk van hoe erg jullie gemeente houdt van 'ordelijkheid'. De ene gemeente eet het brood zodra ze het krijgen, de andere gemeente wacht tot iedereen heeft en eten dan tegelijkertijd.

Als jullie niet zelf naast hem kunnen zitten, omdat jullie bijv zelf niet aangaan, kan je een gemeentelid vragen of die met hem mee wilt lopen en hem begeleiden gedurende de avondmaalsviering. Bijv wanneer je weer terug gaat lopen.

Een gezegende viering voor jullie zoon toegewenst! D' eenvoudigen wil God steeds gadeslaan.
Jedidjas
12-05-2026 / 14:36
Wat mooi van jullie zoon dat hij aan wil gaan, daarmee voldoet hij aan de opdracht van Jezus om Hem te gedenken. Geloven als een kind is de opdracht van Jezus.
Jullie hart zal als ouders vast een sprongetje gemaakt hebben van dankbaarheid..wat een rijkdom
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Onreine dieren eten

Graag zou ik willen weten waarom christenen wel onreine dieren eten en geen sabbat houden. Is er iemand die dit kan uitleggen op grond van de Bijbel? De Bijbel is geschreven voor iedereen. De sabbat i...
Geen reacties
12-05-2014

Gevolgen eten van verboden vrucht

Wisten Adam en Eva dat hun keuze om toch van de verboden vrucht te eten zulke gevolgen zou hebben als bijvoorbeeld de Holocaust en het vele lijden wat er alle eeuwen is geweest?
1 reactie
12-05-2015

Babypraatjes

Wij zijn nu ruim een jaar gelukkig getrouwd en hebben al die tijd een kinderwens. Is het terecht dat ik (vrouw) me regelmatig verdrietig voel bij al die babypraatjes van zwangere vrouwen in onze famil...
9 reacties
12-05-2012
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag