Geen witte bruidsjurk in OGGiN

Ds. J.D. Heikamp / 86 reacties

Vraag

Bij welke dominees mag je wel en bij welke dominees mag je niet in het wit trouwen bij de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland? Ik hoorde dat daar verschil in zit.

Antwoord

Na informatie binnen het kerkverband bleek dat het algemeen beleid is dat bruidjes niet in het wit trouwen. Vroeger was er een dominee die het wel toestond, maar nu niet meer.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

86 reacties
Jaleco
@Nochtans
Ik zie dat mijn manier vans schrijven soms een misverstand oproept ;-). Wat ik bedoelde: in de tijd van Luther was antisemitisme wellicht redelijk normaal, terwijl we nu inzien dat dit zonde is. Zo zullen we nu ook denken dat iets normaal is, maar over 100 of 200 jaar inzien dat het zonde was.

Verder dank voor je reactie. Hier heb ik zeker wat aan!
Ik herken het ook dat de Heilige Geest je zaken laat zien die je recht moet zetten. Mooi gezegd 'Nee ik ben niet altijd bewust van mijn zonden maar mijn streven en gebed is een zo nabij mogelijk leven te hebben en een hart dat verstaat wat de Heilige Geest me te zeggen heeft. Niet om te weten wat ik fout doe maar om te weten waarmee ik God verdriet doe.
Als we God oprecht vragen of Hij weg wil nemen wat de relatie in de weg staat, of er nog iets op te ruimen is, dan hoeven we m.i. niet altijd te weten wat we fout deden, God laat het wel zien als dat nodig is. Maar die zijn wel vergeven.'
Semd
Als een witte bruidsjurk niet mag, waarom hebben predikanten in deze gemeentes dan vaak wel een witte stropdas?
mluther
@Semd Ik vermoed, omdat men vindt dat de predikant wel 'rein' genoeg is om een witte stropdas te mogen dragen. Overigens heb ik weleens begrepen dat in de GG in. Ned. dit voorbehouden was aan Mallan tot aan z'n overlijden (niet geverifieerd overigens).
jsml
..en na het lezen van al deze reacties werd het zwart voor mijn ogen.
hvdijk66
@jsml
Ondanks de verdrietige discussie rondom het thema "witte trouwjurk" heb ik door jouw reactie toch weer even kunnen lachen. Bedankt!
Nochthans
@Jaleco
Oké nu begrijp ik je.
Mooi dat ik het middel mag zijn voor de woorden die je aanspreekt, dank Hem er maar voor.
Helaas is mijn vrouw destijds ook in een donkere jurk getrouwd. Niet om de donkere jurk maar het feit dat we ons hebben laten misleiden. We hebben destijds niet gevraagd wat God van ons wilde maar wat ons door mensen verteld is. Maar Hij heeft het ons vergeven.
We laten ons zo vaak van God afhouden, wat het ook doel is van deze regeltjes.
We geven er meer aandacht aan dan ons bijvoorbeeld af te vragen hoe onze relatie met God is en of we die wel hebben. De tegenstander vindt het wel prima dat we het hier over hebben, voorlopig heeft hij alweer zo'n dikke tachtig keer de aandacht. Daarom wil ik het er niet meer over hebben.