Puber wil niet meer naar de kerk

Redactie Refoweb | 2 reacties | 15-05-2026| 08:24

Vraag

We hebben een puber van 17 die niet meer naar de kerk wil. Als je iets tegen hem zegt wat hem niet zint, vliegen de vloeken om je oren en gooit en smijt hij met zijn spullen. Hij heeft adhd en daar ooit wel therapie voor gehad, maar niks werkt. Wat kunnen we, naast bidden, voor hem doen?


Antwoord

Dat is een herkenbaar probleem. Voor uitleg en adviezen zou je de vragen en antwoorden over 'Puberteit' uit het archief van de vragenrubriek kunnen lezen, bijvoorbeeld:

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2797 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
mortlach
17-05-2026 / 07:42
Heeft het kind ook medicatie voor de ADHD? Want therapie is leuk, en bidden nuttig, maar het blijkt dat je met een pilletje elke dag ook een heel stuk opschiet.

Als het antwoord "nee" is, zou ik je toch sterk aanraden eens onderzoek te doen naar moderne ADHD-medicijnen en hoe die werken, en daarna naar je huisarts te gaan om te kijken of het ook voor hem geschikt is.

Ik heb vaak het idee dat mensen het bij voorbaat afwijzen omdat ze nog steeds denken dat je er direct een soort zombie van wordt, alsof het allemaal Prozac uit de jaren 90 is. Dat is het zeer zeker niet!

Voor de duidelijkheid, ik heb zelf ADHD en Ritalin (methylphenidate) heeft mijn carrière en mijn gezin gered.
Tonny
17-05-2026 / 18:33
Als jij, of je zoon, behoefte heeft aan contact met een christen met ADHD, mag je mij contacten.
Niet alles hoeft ADHD-gerelateerd te zijn, maar de vele onzin van een reformatorische kerk, die niet onderbouwd kon worden (zoals een totaalverbod op TV, broeken voor dames etc) werkte niet lekker op mijn ADHD-brein. Nu ik 40 ben, en ook wat makkelijker rekening kan houden met gevoelige gevoelens van Jan en alleman, en me verder vooral niet te druk maak over alle meningen, gaan refo zijn en adhd beter. Er staat in het forum een topic van mij over christen en adhd. Misschien herkent je zoon er wat in.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

Niet naar bed voor mijn 15e

Ik heb ongeveer een half jaar verkering en ben nog maar 14 jaar. Ik heb met mijn vriend afgesproken dat ik niet met hem naar bed wil voor mijn 15e. Mijn vriend heeft er al erg sterke verlangens naar e...
Geen reacties
14-05-2005

Zorg om zwangerschap

Een paar weken geleden heb ik onveilige seks gehad op de eerste dag van de menstruatie. Ik heb direct de volgende dag de morning-afterpil gehaald. En na m'n menstruatie ben ik ook weer begonnen met he...
8 reacties
14-05-2013

Zwangerschapstest positief

Ik ben een meisje van 21 jaar, ik heb geslachtsgemeenschap gehad met mijn vriend. Nu geeft de zwangerschapstest aan dat ik zwanger ben. Ik heb er goed over na moeten denken wat ik hiermee aan moest. M...
9 reacties
14-05-2012
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag