Christenen in het buitenland

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar christenen in het buitenland. De vraag is hoe ik daarmee in contact kom. De rede dat ik dat wil is dat ik graag naar het buitenland wil voor onbepaalde tijd. Op het moment van schrijven ben ik 18 jaar. Heb in mijn leven veel meegemaakt en moest snel groot worden. Dat is niet erg en ik ben er een grote meid van geworden, maar wil nu graag een nieuwe stap zetten.

Antwoord

Wereldwijd zijn er ruim 2 miljard christenen. Met wie van hen zoek je contact? Moeten ze een bepaald kleur haar of huid hebben? Lid zijn van een bepaald kerkverband? Wil je contact met reformatorische of evangelische christenen? Katholiek of protestant? Gaat het om christenen in een bepaald land of werelddeel? Met een bepaalde cultuur of taalgebied? Christenen met een bepaalde hobby? Politieke voorkeur? En als het je niet uitmaakt... met een beetje googlen kom je een heel eind.

2 reacties
sydneylover
Dat is wel een hele open vraag :-)

Ik ben iets ouder dan de vraagsteller, maar heb een aantal keren voor langere tijd in het buitenland gewoond en ben voor mijn werk nog geregeld op reis.

De beste manier om in het buitenland christenen te ontmoeten? Zoek gewoon een plaatselijke kerk op! In heel veel landen zijn christelijke kerken (alleen in Saudi Arabië kwam ik ze niet tegen, maar dat is überhaupt geen land voor een meid van 18 alleen). Wanneer je een dienst bezoekt en open staat voor contact zul je zien dat je zo een verbinding hebt.
Ik herinner me nog de hug van een zeker 150 kg zware zwarte vrouw in Savannah, Georgia met de woorden 'it was sooo good to see you!'. Wat was ik blij dat ik toen geen familie bij me had :-).. maar wat een geweldige ervaring om als enige blanke in een zwarte methodistenkerk te zijn geweest!

Het bezoeken van buitenlandse gemeenten heeft op mijn leven heel vormend gewerkt, juist doordat gewoonten soms totaal anders zijn. Daardoor ga je veel beter de kernwaarden onderscheiden van de bijzaken. Dat is in het leven van mijn vrouw en mij pure winst geweest!
jaapenlinda
Mijn man en ik wonen in het regenwoud van Ecuador, zijn hier gekomen met Latin Link. Weet niet waar je in gedachten hebt?
Met een beetje googlen kom je misschien een eind, maar ik kan me voorstellen dat je als 18-jarig meisje iets meer begeleiding zoekt dan een sprong in het diepe. Ik zou je adviseren, neem eens contact met William Weggeman, teamleider van Latin Link Nederland. Dan heb je de mogelijkheid om samen met iemand die daar ervaring in heeft te kijken wat bij je past, qua talenten en karakter.