Geen behoefte aan gemeenschap

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Wij zijn acht jaar getrouwd en hebben kinderen. De opvoeding en het zorgen voor de kinderen vergt erg veel van mij, waardoor ik als moeder meestal ‘s avonds heel moe ben en als gevolg daarvan geen behoefte heb aan gemeenschap. En als we het wel proberen, dan gaan er zoveel gedachten door m'n hoofd heen dat het toch gaat mislukken dat het vervolgens ook echt niet gaat. Ik zit hier echt mee en vind het voor mijn man erg omdat hij er ontzettend mee worstelt. Ik hoop dat u ons hierbij kunt helpen hoe ik hier beter mee om kan gaan.

Antwoord

15 reacties
John61
Vraagsteller, een paar opmerkingen als bemoediging.

Uit wat je schrijft blijkt dat je vrijwel alles als activiteit beleeft, ook het hebben van gemeenschap. Misschien helpt het door het hebben van gemeenschap niet meer als doel te zien, maar het samen ontspannen bij elkaar zijn. Wees eerlijk naar elkaar over waar je ontspannen van wordt en wat jij prettig vindt. Als daar gemeenschap van komt: prima, maar het hoeft niet.

Maak bewust tijd voor elkaar, plan het desnoods in. Wij kregen jaren geleden een gouden tip van een collega, daar zijn we hem nog dankbaar voor. Eénmaal per week (bij ons op vrijdag), laten we de kinderen samen eten (met ons erbij) en doen we ze naar bed. Daarna eten we samen met z'n tweeën, met een lekker drankje en een muziekje, kaarslicht erbij, etc.

Onze ouders boden aan om eenmaal per jaar een midweek of lang weekend voor de kinderen te zorgen, zodat wij er samen op uit konden. Dat was heerlijk, even niet meer de rol van papa en mama, maar de rol van geliefden.

Mijn ouders gaven ons een afwasmachine cadeau, zodat we meer tijd voor elkaar zouden hebben. Dat heeft prima gewerkt.

Hoe het ook zij: maak a.u.b. structureel tijd voor elkaar en voor ontspanning. Dat is niet egoïstisch, voor kinderen zijn ontspannen ouders ook leuker. Huishoudelijke klusjes zullen er altijd zijn, quality-time met elkaar is kostbaar en belangrijker.

Ik hoop van harte dat het jullie lukt om tijd voor elkaar en voor ontspanning te vinden.
AHHK76
Doe samen de noodzakelijke/belangrijkste klusjes in huis. Neem daarna de tijd om samen te praten en te knuffelen... Dan zie je vanzelf of er behoefte komt naar meer!
Stel niet te hoge eisen aan jezelf. Niet op het gebied van de huishouding en niet op het gebied van seksualiteit. Probeer je te ontspannen en dingen los te laten.... Breng het in gebed!
Daniel
@AHHK76 volgens mij moet je het samen een beetje spannend maken, als ik op de bank hang en naar voetbal zit te kijken (ja, ik weet het dat past een refo niet, maar doordeweeks doe ik het wel eens) dan kunnen mijn vrouw en ik lachen met en om elkaar. Het is ook een spel, elkaar prikkelen en vooral elkaar liefhebben en dat kan ook zonder seks. Beter van wel, maar soms heeft er één van de twee geen zin, ook geen man overboord.
ariane
Het blijkt dat hoe langer mensen geen sex hebben hoe minder de behoefte wordt.Maak maar een keertje zin, het is goed voor je relatie en wat blijkt je krijgt weer zin voor een volgende keer!!
Gisela
dat heb ik dus precies ook. 7 jaar getrouwd en twee kleine kids waarvan de jongste nog steeds een paar keer per nacht wakker is.. Ik ben kapot. Overdag al laat staan s nachts!! Mijn man weet dat wel en probeert me niet onnodig te triggeren maar ja als je zelf niet moe bent ;)

Enne, voor mij is dat ook een aciviteit hoor! Ik heb wel het idee dat dat voor mannen niet zo is en voor de meeste vrouwen wel. Met alle lichamelijk ongemakken en droogheid/pijn erbij is het vaak gewoon letterlijk een activiteit dus ja DE cirkel. Sterkte vraagstelster! Er zijn meer dingen. Laat het wat los!
Gisela
Ariane, dat kan niet iedereen. hier weleens geprobeerd maar eindigt steevast in hyperventilatie en huilpartijen. Dat wil mn man me niet eens aandoen ;)
Nen
Hoi vraagstelster,

Deels herkenbaar, jonge kinderen plus het huishouden kosten bergen energie! (zonder klagen, het is gewoon een feit).

In het christelijke boek 'Intiem, gesprekken van vrouw tot vrouw' wordt een heel hoofdstuk gewijd aan dit issue. Aanrader! Sowieso voor elke vrouw :)
esthuis
Ik ben het wel met Ariane eens. Bij mij werkt dat vaak ook zo, een keer zin maken, ff jezelf toespreken, en de week is weer goed. Smorgens voor het opstaan is ook een optie. Gisela voor droogheid moet je een fles glijmiddel of massage olie aanschaffen. Laat je maar eens lekker masseren! Dan komt de rest van zelf, of niet dat is ook niet altijd erg.
Gisela
Ja glijmiddel heb ik wel maar als je die koude zooi eerst op moet doen is alle (sporadische) zin al weer weg. Zal de enige wel zijn...

Massage, mn man ziet me aankomen! ben geen puber meer!
esthuis
Zoiets zet je een poosje op de verwarming en er is geen kouds meer aan! En ook als je geen puber bent is het heerlijk! Probeer het maar eens. Weer eens wat nieuws. Als hij het niks vind doe je het bij je man. Daar zegt ie echt geen nee meer op als hij het gevoeld heeft. Succes
Gisela
Beneden dus ;) Beetje lastig. Bedoelde ook niet alleen de kou, ook de onderbreking.

Eh nee wij houden niet van gekkigheden ;) maar bedankt voor het meedenken hoor!
Ineke
Saaie boel dan....bij het intiem zijn hoort toch eerst een voorspel van kussen ,strelen voorafgaand aan de daad. Lijkt me wel zo aangenaam om in stemming te komen. Je moet wel investeren in en met elkaar en het liefdesleven niet als een verplichting zien maar als een onderstreping van het bijzondere liefhebben tussen man en vrouw. En daar hoort gemeenschap zeker bij. Dan zie je het niet als een moeten maar als een mogen liefhebben. Iedereen is wel eens moe maar soms kun je dan toch in stemming komen terwijl je het niet verwachtte! Wat is er nou mooier dan liefde geven en ontvangen? Het is de smeerolie van je relatie....
Gisela
Ineke tegen mij? Ik zeg niet dat we niet kussen! Maar geen massage ofzo, bah.
En we houden heel veel van elkaar hoor, gemeenschap is voor ons iets extras dan zeker, niet de smeerolie van elke dag/week/maand!!

Enne, je MOET investeren vind ik raar gezegd, bij iedereen is het anders. Tegenwoordig denkt iedereen maar dat je geen goed huwelijk hebt als je weinig sex hebt! Dat heft helemaal niet zo te zijn dus.

Ja iedereen is weleens moe, dat is anders dan een jaar lang veel te weinig slaap hebben en doodop zijn!
Ineke
Denk je echt dat jij de enige moeder bent die s nachts een paar keer uit bed moet? Echt niet ik heb zelf een handvol kleine kinderen en de nachten dat wij ongestoord door kunnen slapen de laatste jaren kunnen we op een hand houden. Tuurlijk heb je dan last van chronisch slaaptekort maar gelukkig zijn mijn man en ik naast ouders ook partners en nemen we ook tijd voor elkaar. En dat zie ik ook bij vriendinnen en (schoon)zussen met kleine kinderen....het zijn tropenjaren maar ooit komt de tijd dat onze kinderen doorslapen en dat probeer ik voor ogen te houden als ik weer "nachtdienst" heb :-)

Ik heb een paar ernstig zieke mensen in mijn omgeving misschien dat ik het daarom kan relativeren....als je ziet wat die partners dag-en nacht voor hun dierbaren doen heb ik een makkie!
Gisela
Ineke nee ik zeg toch niet dat ik de enige ben? Maar IK kan dan geen behoefte opbrengen aan iets anders dan slaap hoor!

Maar goed het is voor iedereen anders. En ook wij zijn partners maar niet perse door gemeenschap!