Bidden tot de Drie-eenheid

Ds. K. van den Geest / 26 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de drie-eenheid van God. Hoe moet ik dat zien? Als ik tot de Zoon bid, bid ik dan ook tot de Vader? Of moeten wij altijd tot de Vader bidden in de naam van de Zoon? Ik bid veel tot de Zoon en minder tot de Vader. Het lijkt ook of de Zoon dichterbij staat dan de Vader voor mijn beleving. Ik voel met de Heere Jezus echt een verbondenheid als mijn Zaligmaker.

Maar als ik me dan verder van God de Vader af voel staan als van God de Zoon, is dat dan wel goed? Of zie ik het allemaal verkeerd en begrijp ik het niet goed?  Of moet ik God als drie-enige God aan roepen? Het zijn veel vragen maar ik hoop dat iemand mij er een antwoord op kan geven.

Een jonge vrouw.

Antwoord

Een mooie vraag! En een moeilijk onderwerp om op te antwoorden. Om te beginnen: Jezus heeft ons geleerd God als onze Vader aan te roepen (bijv. in het Onze Vader). Ook heeft Hij ons geleerd God de Vader aan te roepen in Zijn naam. "Niemand kan tot de Vader komen dan door Mij", Jezus Christus de Zoon van God is altijd de 'tussenpersoon' of Middelaar. Door Hem kennen wij God. Heel duidelijk lezen we dat in het Evangelie van Johannes. In hoofdstuk 1:18 zegt hij: "Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft Hem doen kennen." Dat is een prachtige tekst die uitlegt dat we buiten de Zoon om God niet zouden kunnen kennen. God zou hoog verheven, onbereikbaar en onaangedaan boven ons tronen, maar wij zouden Hem niet 'kennen', niet weten wie of hoe Hij is. Door de Zoon krijgt Hij als het ware een Gezicht, God met een menselijk gezicht, immers de Zoon is mens geworden.

En nog belangrijker: Jezus heeft ook laten zien wie en hoe God is in de daden die Hij verrichtte, in zijn leven van volmaakte liefde en gehoorzaamheid toen Hij op aarde was. Juist in Hem zien we God als de goede God. Zonder of buiten Hem zou God als het ware 'onberekenbaar' zijn, we zouden niet weten waar we aan toe zijn. Feitelijk krijg je dan een 'moslim-god', een God die ver weg is en ongenaakbaar. Maar Christus' offer maakt dat we tot God kunnen naderen, Hij is het voorhangsel, zijn bloed is de toegang tot het heiligdom (zie de Brief aan de Hebreeën). Uit dit alles blijkt, dat Jezus Christus God de Vader dichtbij brengt. Terecht dus dat de vraagstelster in haar gebeden God ziet via het Gezicht van de Zoon. Dit is hoe wij als mensen het kunnen ervaren.

Iets heel anders is, dat dit uiteraard niet betekent dat we de Personen in de Drieeënheid kunnen scheiden. Altijd zijn ze alle Drie betrokken als we tot God bidden. Alleen kunnen wij dit mysterie en wonder niet vatten. Daardoor tasten we naar woorden en zijn al onze pogingen ontoereikend. Toch hoeft dat ons niet te verontrusten. Want uiteraard bid je dan tot de Drieënige, tot deze Personen tegelijk. Je hoeft er niet over in te zitten of je elk van deze Drie wel “voldoende aandacht” geeft, daar God God is en geen mens. Dus ook als je zegt “Onze Vader” en je daarbij allereerst toch Jezus de Zoon voor je ziet, is dat voor God geen zonde of tekortschieten. En zeker kun je ook de Vader afzonderlijk aanbidden of ook de Geest aanroepen. De Vader zegent ons en zorgt voor ons als de Schepper, de Zoon bidt voor ons als de Middelaar, de Geest draagt onze gebeden als de Geest van de gemeenschap. Het is een voortdurende kring waarin onze gebeden als het ware meegenomen worden en tot Gods hart gebracht worden. Dus ja, zo gezien bid je altijd tot alle Drie tegelijk, ook als je Eén in het bijzonder aanspreekt en noemt.

Als je toch het gevoel hebt, dat je er niet juist aan doet als je meer tot de Zoon spreekt dan tot de Vader (en/of de Heilige Geest), kun je dat uiteraard in je bewoordingen enkele malen afwisselen, door ook bewust te kiezen voor het aanspreken van de Vader en de Geest. Maar nogmaals, echt noodzakelijk is dat niet. God kent onze gedachten en motieven immers. Hij weet dat je intentie is Hem te aanbidden. Maar je zult zien, zoals ik al zei: juist door de Zoon kun je God de Vader kennen als de God die nabij is en ons Zijn liefde en genade schenkt.

Ik weet niet of dit antwoord echt verder helpt, omdat het niet een absoluut uitsluitsel biedt over de vragen die je stelt. Het is niet óf het één, óf het ander. God schenkt ons Zijn liefde en genade in Christus. Ik proef echter in deze vragen een intens geloofsleven, en dat is prachtig en integer. Je ervaart een echte band met God en wilt het goed doen. Dan zal God je zeker genadig zijn.

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheid
26 reacties
Yada
@Jesaja40
Inderdaard het onderwijs dat de Heilige Geest in het Woord geeft én in je hart over Wie God is in Zijn Éénheid en in Zijn Personen, is inderdaad wonderlijk en niet om plat en zakelijk over te spreken. Toch moet er juist in deze tijd over gesproken worden. Want het Licht is niet gekomen om ons in de duisternis te laten. Maar Hij heeft tot Zijn Vader gebeden: "En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt." Daarom mogen wij er ook over spreken met de woorden Die Hij ons gegeven heeft. Opdat ook anderen zouden weten dat de Messias van Israëls God gegeven is. En zodat iedereen, waar hij ook op de aarde leeft, die Vadernaam erkennen mag. En Zijn deugden mogen roemen en als een kind op Hem mag lijken door de Geest van Christus. Zijn Koninkrijk in je hart.

Er zijn enkele dingen die me opvielen in je reactie:

1a. "Zo kunnen ook de goede bedoelingen tegen ons zijn en de Geest van de Eeuwige zal niet meer op ons rusten. Het leert u en mij om uiterst zorgvuldig om te gaan met Zijn Woord."

1b. Hier heb ik eerder al op gereageerd. Maar mijn Heere heeft beloofd dat als Hij voor mij bidt tot Zijn Vader om de --> andere Trooster te zenden. Dat Die andere Trooster dan eeuwig bij mij zal blijven. De eeuwige Heilige Geest. Zeker ken ik de voorbeelden uit het Oude Testament. En ook de waarschuwingen uit het Nieuwe Testament over het deelachtig geworden zijn van de Heilige Geest en toch afvallig te kunnen worden. Maar het ontvangen van de Heilige Geest in deze tekst (Hebr. 6:4-6) heeft een andere betekenis dan waar het Licht in Johannes 14 over spreekt. Want Hij is het waarachtige Licht. Hij kan niet liegen. Hij is de IK ZAL (ZIJN DIE IK ZIJN ZAL). Die zegt: IK ZAL maken dat ze in Mijn wegen wandelen. Hij is de Auteur, de Kaptein en de Voleinder van het geloof. Daarom moet je van Boven geboren worden anders kun je Zijn Koninkrijk niet zien en niet ingaan. Geboren uit de Vader der Lichten. Daarom moet je gedragen worden op de schouders en op de borst van de eeuwige Hogepriester. En mét Hem in de hemel gezet zijn. Buiten de tijd.

2a. "Wat doet Yeshua? Hij maakt de Naam van Zijn Vader bekend in de voor mijn volksgenoten heldere woorden "Ik en de Vader zijn een". Voor mijn volksgenoten in die dagen geen enkel probleem gelet op het eerste woord in de Thora: בְּרֵאשִׁית [beresiet]. Letterlijk inhoud: met de Eersteling schiep G'd de hemel en de aarde."

2b. Laat ik voorop stellen dat ik je volksgenoten niet beschuldig vanuit een "zij hebben het gedaan" want ik ben vanaf mijn geboorte opgegroeid met het Woord en heb tot mijn 27ste mijn Zaligmaker verworpen van Wie ik altijd gehoord had. Maar we moeten wel eerlijk blijven. (En de Heere zal op een dag, wanneer de volheid van de heidenen is ingegaan, alles in het juiste Licht zetten en het weer omkeren tot meerdere heerlijkheid van Zijn Naam. Hun val is de rijkdom van de wereld. Wat zal dan hun volheid zijn!)
Want de rede waarom Yeshua, volgens uw volksgenoten in die dagen, gekruisigd moest worden is: Blasfemie; Hij heeft Zich Gode even gelijk gemaakt. Daarom zullen ze, waneer de Heere Zich weer tot hen (tot het gehele volk) zal keren, zien Wie zij doorstoken hebben; en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene. (Dat zien we ook in Handelingen 2) (... en is het mét of ín de Eersteling? Spreuken 8 en Johannes 1 is zooo mooi.)

3a. "Het is een veelvuldigheid met veel meer facetten dan een drie-eenheid. Wij mensen kunnen, met alle beste bedoelingen ook, de Eeuwige niet narekenen in al zijn verschijningsvormen."

3b. Staat je in de lijn van Arius? (waar o.a. ook de islam ook gebruik van heeft gemaakt om op te bouwen?) "En nu, verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid die Ik bij U had eer de wereld was." Maar een volk dat in de duisternis wandelt zal een groot Licht zien: Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst; Amen

Dezen Jezus heeft God opgewekt; waarvan wij allen getuigen zijn. Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort dat gij nu ziet en hoort. Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, Totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten. Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.

Hij is nu in de hemel. Één met Zijn Vader. En toch niet Zijn Vader. Hij is daar met verheerlijkt menselijk lichaam vol genezen littekenen. De Eersteling. En Hem is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde.

PAULUS, een dienstknecht van JEZUS CHRISTUS, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie Gods (Hetwelk Hij tevoren beloofd had door Zijn profeten, in de heilige Schriften), Van Zijn Zoon (Die geworden is uit het zaad Davids naar het vlees; Die krachtiglijk bewezen is te zijn de Zone Gods naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden), namelijk Jezus Christus, onzen Heere (Door Welken wij hebben ontvangen genade en het apostelschap, tot gehoorzaamheid des geloofs onder al de heidenen, voor Zijn Naam; Onder welke gij ook zijt, geroepenen van Jezus Christus): Allen die te Rome zijt, geliefden Gods en geroepen heiligen: Genade zij u en vrede van God onzen Vader en den Heere Jezus Christus.
Jesaja40
@Yada

Ik sta beslist niet in de lijn van Arius en hang zijn theorie ook niet aan. In de eerste eeuw van de gangbare jaartelling was er geen enkele sprake van een drie-eenheid. Dat werd ook niet geleerd. Die is veel later geïntroduceerd op basis van het Romeinse rijk.

Griezelig vind ik de wat genuanceerde vertaling en uw opmerking "Hun val is de rijkdom van de wereld". Dat gaat wat te kort door de bocht. Zijn wij Joden werkelijk gevallen? Eerder kies ik voor het woord struikelen wat ten diepste Paulus ook bedoeld heeft.

De Eeuwige bepaald de geschiedenis en haar verloop. Soms worden mensen door Hem uitgeschakeld vanwege een hoger plan. Het is de wil en de wijsheid geweest van de Eeuwige om mijn volksgenoten met een tijdelijke blindheid te slaan. Dat moest ook en dat is het geheimenis waarop Paulus zinspeelt. Ook hij wist heel goed dat de Joodse leiders er alles aan deden om een rechtvaardig oordeel te vellen. Hun gevelde oordeel ging niet over de werken en daden die Yeshua deed. Als zij voor hun oordeel erachter waren gekomen dat Yeshua een was met de Eeuwige was er niet eens over vergaderd en zou er geen enkel oordeel worden uitgesproken. Die tijdelijke blindheid waarover Jesaja over profeteert moest vervuld worden. Slechts een enkeling van ons heeft de grote licht mogen zien in de dagen van Yeshua. Het paste in het volmaakte plan van de Eeuwige. Dat een groot deel van mijn medevolksgenoten nog geen zicht hebben op de Messias mag nimmer als een motivatie zijn voor de kerken: zij hebben de Messias verworpen. Integendeel, zij passen nog steeds in het plan van de Eeuwige om de taal en de Thora te bewaren.

Hiermee raken wij ook de kern van de voor- en tegenstanders: vertalen ja of nee. Wie vertaalt raak af van de oorspronkelijke tekst en plaatst deze in het eigentijds denken en de plaatselijke omgangsvormen. Door een verkeerde of eigen interpretatie is er een directe afbraak aan de geschiedenis. In alle bescheidenheid moet worden vastgesteld dat de Hebreeuwse tekst consistent is gebleven. Stel dat mijn volksgenoten volledig waren overgegaan op de erkenning van Yeshua als de Messias. Zij zouden volledig geassimileerd worden door de christenheid. En die geschiedenis laat maar al te vaak zien hoe het christendom zich heeft ontwikkeld door knippen en plakken van teksten naar smaak en eigen inzicht. Dan mag het een wonder heten dat vanuit het Hebreeuwse deel de juiste interpretatie naar boven komt. Ja maar, komt dan heel snel om de hoek kijken vanuit de kerkelijke cultuur die nu net niet even meer de Bijbelse cultuur is. Dat vind ik blasfemie.

Wat heeft de kerk ervan geleerd? Hoe hebben die zich gedragen in de loop van de eeuwen? Ook niet verheffend te noemen met een versplintering en verdeeldheid tot op het bot. Natuurlijk heb ik daar een mening over maar dat is gelukkig niet mijn zaak. De kerk moet zelf in het reine te komen met de Eeuwige. En gelukkig is er een Hebreeuwse Bijbel en Joodse apostelen waaruit zij lessen kunnen leren.
Yada
Lieve Jesaja40,

Tot een val of struikeling... Ik weet niet precies waarom dat dat griezelig is. Uit de rest van de tekst kun je toch zien wat er wordt bedoeld? Gij zult dan zeggen: "De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeënt worden. (...) Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeënt worden; want God is machtig dezelve weder in te enten." Paulus spreekt steeds met 2 woorden.

Of wil je eigenlijk wijzen naar het vers ervoor?
"Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken." Nee, zij moesten niet struikelen om te vallen maar toch zijn ze gevallen voor ons. Omdat er een heel diepe les geleerd moest worden.

Als je struikelt dan val je.
- Daarom zegt Simeon: "Hij is gezet tot een val én opstanding."
- Psalm 118 moest het zo zeggen: " De steen dien de bouwlieden verworpen hadden, is tot een hoofd des hoeks geworden. Dit is van den HEERE geschied, en het is wonderlijk in onze ogen."
- Waarvan Jezus weer zegt: " Daarom zeg Ik ulieden, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden, en een volk gegeven dat zijn vruchten voortbrengt. En wie op dezen Steen valt, die zal verpletterd worden; en op wien Hij valt, dien zal Hij vermorzelen. En als de overpriesters en farizeeën deze Zijn gelijkenissen hoorden, verstonden zij dat Hij van hen sprak.
- Jesaja spreekt over: "een Steen des Aanstoots en een Rotssteen der struikeling" en over: "En velen onder hen zullen struikelen, en vallen en verbroken worden, en zullen verstrikt en gevangen worden." (Wat weet trouwens over dit 8e hoofdstuk?) (En Jesaja 28 + 50 Hij stelde Zijn aangezicht als een keisteen. Iedereen struikelde over Hem maar Hij ging door. Om de vreugde Die Hem was voorgesteld zodat Hij hun harten zou verpletteren met Zijn wijsheid en liefde zodat ze Zijn liefdesgevangenen zullen worden.)
- En Hannah zingt: "Er is niemand heilig gelijk de HEERE, want er is niemand dan Gij, en er is geen Rotssteen gelijk onze God. Maakt het niet te veel, dat gij hoog, hoog zoudt spreken, dat iets hards uit uw mond zou gaan; want de HEERE is een God der wetenschappen en Zijn daden zijn recht gedaan. De boog der sterken is gebroken; en die struikelden zijn met sterkte omgord. Die verzadigd waren hebben zich verhuurd om brood, en die hongerig waren zijn het niet meer; totdat de onvruchtbare zeven heeft gebaard, en die vele kinderen had, krachteloos is geworden. De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen en Hij doet weder opkomen. De HEERE maakt arm en maakt rijk; Hij vernedert, ook verhoogt Hij. Hij verheft den geringe uit het stof, en den nooddruftige verhoogt Hij uit den drek, om te doen zitten bij de vorsten, dat Hij hen den stoel der ere doe beërven; want de grondvesten des aardrijks zijn des HEEREN, en Hij heeft de wereld daarop gezet. Hij zal de voeten Zijner gunstgenoten bewaren, maar de goddelozen zullen zwijgen in duisternis; want een man vermag niet door kracht. Die met den HEERE twisten, zullen verpletterd worden, Hij zal in den hemel over hen donderen; de HEERE zal de einden der aarde richten, en zal Zijn Koning sterkte geven en den hoorn Zijns Gezalfden verhogen."

Ja, dat heeft de Heere mij ook geleerd: Wat u ten kwade hebt gedacht, heeft God ten goede gedacht. Hij deed het om een groot volk in het leven te houden! Maar nooit losmaken van elkaar hoor!. Blijven spreken zoals de Heilige Geest door Petrus spreekt:
"Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde,"
+ " hebt gij genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;"
+ "Welken God opgewekt heeft, de smarten des doods ontbonden hebbende, alzo het niet mogelijk was dat Hij van denzelven dood zou gehouden worden."
+ "Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt."

Want Die Heilige Geest zal overtuigen van:
- zonde. "Van zonde, omdat ze in Mij niet geloven."
- gerechtigheid: "Omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien;"
- oordeel: "Omdat de overste dezer wereld geoordeeld is."

Dat is vruchtbaar. Als je één van deze 3 weglaat dan is er geen genezing. Niet voor uw volk en niet voor de heidenen. Al spreekt de apostel van de heidenen hen iets anders aan als ze nog nooit van de Messias uit de joden gehoord hebben. (Hand. 17)

Zo spreekt de Heilige Geest. :) En Hij overtuigde heel veel van uw volksgenoten in hun hart zodat zij doorstoken/doorprikt werden. Toen mocht Petrus nog verder gaan en van de Heilige Geest zeggen: "Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen." De Heilige Geest bracht het Woord in de harten en toen werden uw volksgenoten, die eerst afgebroken waren, écht ingeënt in hun Olijfboom. Ze mochten met hun hart ingaan in het Koninkrijk van God en voor het eerst hun/de Vader eren met en voor Zijn Gave, Zijn volkomen Lam. Ze werden ware aanbidders. Die hun/Zijn Vader aanbidden in Geest en in Waarheid.
Yada
@Jesaja40,

Waarom eigenlijk Jesaja 40? :)
Een specifiek deel uit dat hoofdstuk?
Yada
@Jesaja40

U zegt: “In de eerste eeuw van de gangbare jaartelling was er geen enkele sprake van een drie-eenheid. Dat werd ook niet geleerd. Die is veel later geïntroduceerd op basis van het Romeinse rijk.”

Ik geloof niet dat dit klopt. Maar ik heb niet de kracht en het verstand gekregen om dat heel uitgebreid uit te zoeken. (U hebt trouwens nog niet gereageerd op Jesaja 54: Uw Makers is uw Mannen…) Anthony Rogers heeft wel de gave, het verstand en de krachten gekregen om hier uitgebreid op in te gaan. Hij mag veel arbeid verrichten op dit gebied. Ontvang het als een gave van de Hemel.

https://m.youtube.com/watch?v=_1J1O2az8C4
Jesaja40
@Yada

Uitleg over Jesaja 54. U kent het verhaal van de Moorman uit Candace die niet zomaar een reisje maakt naar Jeruzalem. Ook hij heeft in de diaspora de geruchten gehoord over de Messias. Dat bericht verspreide zich zeer snel onder mijn volksgenoten in die dagen. Nieuwsgierig wilde men het niet van horen zeggen aanvaarden. Dat is ook de reden om oor en ooggetuigen op te zoeken. Onder mijn volksgenoten keek men uit naar de Messias. Heel verrassend was het dat het zo geheel anders ging. Ook dacht men dat de Messias ons zou verlossen van knechtende machten en dat wij weer vrij zouden zijn van overheersingen.

Het is beslist niet eenvoudig geweest om een boekrol te kunnen kopen. Een Thora rol kopen was uitgesloten vanwege de status van de Moorman. Hij was vanwege zijn functie ontmand en daarom was hij niet koosjer om die te kopen. Strikte regels, maar toch hij weet uiteindelijk de boekrol van Jesaja te bemachtigen en begint daar direct in te lezen. Hoofdstukken bestonden toen niet en Filippus kwam door de Geest van de Eeuwige naast hem. De Moorman geneerde zich niet om hardop uit de rol te lezen. Filippus herkende de woorden en ging daarop in. U kent het verloop daarvan. Precies op het juiste moment grijpt de Eeuwige in. Jesaja 54 gaat over de onvruchtbaren die vertroost worden. Frappant? Nee, de Moorman weet dat hij onvruchtbaar is gemaakt. Uitgesloten van het vaderschap. Als de Moorman deze tekstregel had gelezen zou hij direct gestopt zijn met lezen en de boekrol neerleggen.

Het voorafgaande hoofdstuk 53 gaat over onze eigen Joodse Messias. Daar stelt deze Moorman vragen over. De boekrol van Jesaja is te verdelen in een historisch verslag en een profetisch vooruitzicht. Het historische is te controleren en te analyseren. Dat is net even wat anders dan het profetische deel wat enkele maanden geleden in vervulling is gegaan (hst 53). Vanuit die actualiteit krijgt deze Moorman de juiste informatie en kan hij deze toetsen aan wat hij heeft gehoord.

Er is dus geen enkel toeval maar de regie van de Eeuwige die de geschiedenis bepaald. De kerken betittelen Jesaja als een grote profeet en ook daar heeft men de klok en de klepel horen luiden maar weet werkelijk niet waar dat vandaan komt. U heeft de bijbel in een gedrukte vorm. De oorsprong zijn boekrollen die een grotere diameter hebben. Het spraakgebruik grote en kleine profeten slaat uitsluitend op de diameter van de boekrol. Iedere profeet heeft een boodschap van de Eeuwige die zijn vastgelegd op een boekrol.

Dan uw vraag waarom Jesaja 40.
Heel eenvoudig begint deze met de woorden נַחֲמוּ נַחֲמוּ, עַמִּי--יֹאמַר, אֱלֹהֵיכֶם (Troost Mijn Volk zegt jullie G'd). Niet het afstandelijke "uw" G'd maar het dichterbij komende "jullie" G'd. Woorden van troost en bemoediging die vooraf gaan aan toekomstige zaken die zeer gruwelijk zijn en mijn volksgenoten zal overkomen. De opmaat om standvastig te blijven onder welke omstandigheden dan ook. Maar ook: houdt vol Ik de Eeuwige ben en blijf bij jullie. In Nederlandse vertalingen zien wij vaak de u vorm als er gesproken wordt richting mijn volksgenoten. In het Hebreeuws staat er gewoon jullie, dat wil zeggen zonder enige afstand en veel persoonlijker gericht. Als ik mag lezen in de synagoge gebruik ik altijd de jullie vorm.

Psalm 118 is zowel poëtisch als profetisch. Als daar gesproken wordt over een hoeksteen is dat niets anders dan een stevige grondslag en geloofsfundament waarop men kan én mag bouwen. Die beeldende uitspraken zijn heel normaal binnen het Jodendom. Weer kom ik bij een stukje vertaling terecht. Iedere vertaling belemmert het inzicht/doorzicht van een tekst of perikoop. Daarom is het goed om te hertalen met de kennis van nu om de aansluiting vast te houden.

En ja, ik vind het nog steeds griezelig om vallen en struikelen als een geheel te zien. Parallellen (gelijkenissen) zijn zeer sterk in het Hebreeuwse spraakgebruik. Met dagelijkse voorbeelden wordt iets naar voren gebracht. Een voortvloeisel uit de ballingschap. Niets mis mee, het dagelijkse was de praktijk van alledag. En ook de uitleg werd daarmee geïllustreerd. De vertolking en uitleg van een parabel is niet eenvoudig als men het Hebreeuwse gedachtegoed niet machtig is.

De door u aangehaalde teksten en citaten zijn mij niet onbekend. Ik lees en interpreteer deze wel vanuit mijn Joodse achtergrond. Uw hint naar Jesaja 28 is geheel in overeenstemming met het langzamerhand verhardende hart van de Farao. Ziende niet zien en horende niet horend. Ook de Farao hoorde zijn raadgevers aan. Die zagen wat er rondom hem gebeurde. De mens Farao voelde zich als een god en gedroeg zich daar ook naar. Zijn wet en regel waren hard. Dat slaat ook op de toenmalige leiders van Israël die star handelden naar de wetten en regels. De letter van de wet dood, de geest van de wet maakt levend, dat wil zeggen: een milder oordeel. Het waren allemaal begrippen die onder ons bekend waren maar fijntjes in de zieke en open wonden werden ingesmeerd. Wij Joden zijn wat dat betreft niet lief voor elkaar. Die hardheid moet worden doorbroken en dat is ook het zwaartepunt geweest van onze Joodse Messias Yeshua.

Dat is letterlijk op te maken uit: נַחֲמוּ נַחֲמוּ, עַמִּי--יֹאמַר, אֱלֹהֵיכֶם

Met dank voor uw vragen, citaten en opmerkingen.