Ambten en Personen benoemen

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Hoe erg is het als je altijd over de Heere spreekt i.p.v. de Heilige Geest wanneer de Heilige Geest iets gewerkt heeft? Ik betrap mezelf er op dat ik altijd Heere zeg, terwijl ik ook de Heilige Geest kan noemen. En ook als het gaat om Christus dan spreek ik over de Heere. Is dat erg? Ik wil wel leren over de ambten en Personen maar soms vind ik het erg lastig om het juist te benoemen. Sommige mensen kunnen het allemaal zo goed onderscheiden en lijken precies te weten wanneer er welke benaming bij hoort.

Antwoord

Hoewel het goed is om de Naam te gebruiken Die de Heilige Schrift gebruikt, en ook om vanuit de Godsopenbaring meer en meer inzicht te krijgen in de onderscheiden werkingen van de Vader én van de Zoon én van de Heilige Geest, toch is het niet onbijbels om in het algemeen over God te spreken en voor elke werking of elk wonder te verwijzen naar God of de Heere. We zien immers dat de Heilige Schrift dit zelf ook doet. Wat op de ene plaats wordt toegeschreven aan de Vader, wordt op een andere plaats toegeschreven aan de Zoon of aan de Heilige Geest.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheidHeilige GeestJezus