Vriend kijkt naar mooie vrouwen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 11 reacties

Vraag

Ik heb al meer dan twee jaar verkering met een erg lieve jongen. Hij heeft in het verleden te kampen gehad met een lichte vorm van seksverslaving. Hij keek naar schaars geklede vrouwen op internet en binnen onze verkeringstijd is hij daar ook meerdere keren in teruggevallen. Dat heeft geleid tot veel gespreksstof en we hebben samen de afspraak gemaakt dat ik naar de dominee mag gaan als hij er nog een keer in valt. Tegenwoordig gaat het gelukkig goed. Ik vertrouw hem op zijn woord, omdat ik hem goudeerlijk vind naar mij toe. Toch knaagt er iets aan me. Hij had het ook vaak over leuke en mooie vrouwen die hij tegenkwam. Nu is het zo dat ik bij wijze van spreken mijn hart vasthoud als hij ergens heengaat. Ik ben bang dat hij andere, mooiere vrouwen tegenkomt en daar over fantaseert. Immers, het zal niet de eerste keer zijn. Ik ben bang hem kwijt te raken! Alleen kan ik zelf niet meer nuchter omgaan met het vrijlaten van hem. Ik voel me absoluut zijn meisje, maar ik ben bang dat hij later spijt krijgt als hij met mij is getrouwd. Ik vermoed dat ik een stuk vertrouwen ben kwijtgeraakt. Het gaat niet om jaloezie, maar alleen om zijn gedachtenwereld rondom vrouwen, etc. Dit lijkt me toch niet gezond richting mezelf. Hoe kan ik hier luchtiger mee omgaan? Want het lijkt me vreselijk getrouwd te zijn, terwijl ik met een knoop in mijn maag rondloop en denk: "Hij vindt anderen vast mooier en leuker..." Ik hoop dat u me begrijpt en tips kan geven wat ik hiermee kan doen!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Natuurlijk komt je vriend mooie vrouwen tegen. Gewoon, omdat ze er zijn. Hij ziet ze overal om zich heen, en wellicht moet hij er nog mee praten ook! Maar hij kiest voor jóú. Dat is toch geweldig! Houd die gedachte vast. Hang zijn foto op je spiegel en houd jezelf steeds voor: "hij houdt van mij!"

Het gaat hier niet om zíjn gedachtewereld, maar om die van jóú! Je kunt jezelf de put van jaloezie inpraten, je kunt ook besluiten om een andere keuze te maken. Als je vertrouwen weer wilt opbouwen zul je daar hard aan moeten werken: het gaat niet alleen om vertrouwen in hem, maar veel meer om vertrouwen in jezelf dat te maken heeft met wat je wílt! Bedenk dus goed welke keuzes je gaat maken! Kies je voor hém, ga er dan voor!

Wat ik niet zo goed begrijp is het gaan naar de dominee wanneer vriendlief een terugval zou krijgen en opnieuw verslavende internetsites bezoekt. Wat denk je ermee te bereiken? Is het bedoeld als een dreigement, of wil je dan alleen maar van je af praten?

Sterkte met alles.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkering
11 reacties
scfbuddy
zie mooie site www.kostbaarvaatwerk.nl met ervaringsverhalen van andere vrouwen in dezelfde situatie en met concrete tips voor jouwzelf en je vriend
Cloudsadmirer
Boek: de strijd van iedere jonge man.

Nooit gelezen maar veel over gehoord en gelezen, schijnt een goed boek te zijn voor zulk soort situaties.
hjrl
Beste Briefschrijfster. Ik ben een man en het kijken naar vrouwen doet me niets meer sinds ik in het huwelijk de vrijheid heb ontdekt van de kinderen Gods. O, ik zie wel dat er mooie vrouwen zijn. Zijn ze wulps, dan hoeft het al niet meer. Mijn vrouw is de mooiste. dat zal jouw aanstaande vast ook wel van jou vinden.
sydneylover
@sfcbuddy: ik vind de suggestie van de website van www.kostbaarvaatwerk.nl nogal grof geschut gezien de vraag. Ik kan me eerlijk gezegd voorstellen dat dit de vraagstelster haast nog meer afschrikt!

Ik ben met Kilejan eens dat iedere gezonde heteroseksuele man oog heeft voor vrouwelijk schoon. Daar op zich is niets mis mee, mede omdat de jongen in kwestie hier blijkbaar erg open over communiceert.
Ook daarom is het antwoord van mw. Rots wat mij betreft mooi genunanceerd.
bootje
idd sydneylover.
mn man en ik kijken ook wel eens samen naar vrouwen ;) zeg ik vind je dat niet wat, of andersom. Je kan het zo beladen maken als je zelf wilt.
Mien
Natuurlijk is het 'normaal' en 'logisch' dat een gezonde man naar mooie vrouwen kijkt. Zo werkt de natuur nou eenmaal....toch? Maar daarom is het nog wel zonde, laten we dat aub niet vergeten.
Wie een vrouw aanziet en haar begeert heeft alrede overspel met haar gepleegd.
Inderdaad, daar kun je als echtgenote/vriendin net zo 'zwaar' of 'moeilijk' over doen als dat je zelf wilt, maar ik begrijp de angst van de vraagstelster wel.
Ik denk dat het in onze huidige maatschappij een ernstig probleem is, ook al zijn we er naar elkaar toe nog zo open over.
Ik hoop dat er veel mannen denken/zijn zoals hjrl! (wat betreft zijn reactie hierboven dan, verder ken ik hem niet hoor ;-))
Gerteke
@ Mien: wie een vrouw aanziet en haar begeert ja. Maar kun je niet ook een vrouw aanzien en haar simpelweg mooi vinden?
Mien
@Gerteke: er zullen ongetwijfeld mannen zijn die dat kunnen. Maar er zijn ook mannen die moeite hebben om hun gedachten/fantasieën te bedwingen, en dan spreek ik echt niet alleen over zwaar oversekste mannen ofzo. Van mij mag iedere man naar mooie vrouwen kijken, als het hem maar niet tot zondigen brengt. En dat is vaak moeilijk denk ik.
1a2b3c
kilejan: En je pleegt ook alleen maar overspel wanneer je "bezet" bent.

Of wanneer zij bezet is... En het begeren van vrouwen als je allebei vrij bent is uiteraard geen overspel maar wel ontucht omdat Jezus van het begeren zegt dat hij het dan in zijn hart al gedaan heeft.
Als je 'vrij' bent en tien mooie vrouwen per dag tegen komt en je begeert ze alle tien, ben je fout bezig want de bedoeling van God is één man en één vrouw.
En natuurlijk geldt het andersom ook.
Justin
Waarom reageert Mw Rots zo 'gemakkelijk' op deze vraag? Mijn man heeft ook een lichte vorm van seksverslaving, keek vroeger naar dezelfde dingen op internet, nu nog af en toe. Hij is daarin (zover ik weet) open naar mij, hoewel dat moeilijk voor hem is. Ik vind dat best moeilijk, maar blijkbaar vinden veel mensen dit wel mee vallen? Alsof het normaal is om te genieten van lichamen van anderen dan je partner, ook al is het maar van een foto en niet zo vaak? Hij koos en kiest voor mij, maar ik voel me er nogal verraden onder. Lijkt mij dat een man dat in een huwelijk gewoon niet moet doen. En daarbuiten ook niet. Maar ik snap dat we gewoon mensen zijn en zelf zie ik ook wel eens een mooie man. Maar ik wilde wel dat deze problemen gewoon niet bestonden!
henkie
De term seksverslaving wordt volgens mij wel erg snel gebruikt.