Vrede Ismaël en Izak

Ds. H. van der Ham / 4 reacties

Vraag

Waarom stuurde Abraham Ismaël ver weg, al was het wel met geschenken? En leefden Ismaël en Izak wél (weer) in vrede met elkaar, daar zij hun vader sámen begroeven?

Antwoord

Beste jongere,

Abraham vond het heel moeilijk om Ismaël weg te sturen. Maar de Heere had het gezegd (Genesis 21: 12). Ismaël was niet het kind van de belofte! Izak was dat. Ismaël mocht niet erven met Izak. Abraham heeft Hagar en Ismaël heel duidelijk weggezonden!  Al ging dat tegen zijn eigen gevoelens in. (Een klein stukje wegzenden - dat zou niet functioneren.)

Het is goed dat Izak en Ismaël hun vader sámen hebben begraven. Zo hoort het. Of ze steeds in vrede met elkaar leefden? Dat kunnen we niet met zekerheid zeggen. Hun herders konden bijvoorbeeld ook kibbelen.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

4 reacties
Jesaja40
De werkelijke reden van het wegzenden zit in het bespotten van Ismaël van de zoon van de belofte Yitschak.

Het ongeduld van Sara liep uit op het verheffen van een Egyptische slavin tot een bijvrouw voor haar echtgenoot. Daaruit werd Ismaël geboren. Sara was teleurgesteld dat zij geen kinderen had gekregen bij haar man Avraham.

En toch, de belofte van de Eeuwige bleven onverkort staan. Op haar 90e krijgt Sara de zoon van de belofte Yitschak. Tot haar 93e levensjaar voedt Sara met moedermelk. Daarna komt er een nieuwe fase van voedsel toedienen.

Dat kleine feestje wordt verstoord door zijn stiefbroer die daar spottende opmerkingen over maakt. Het fijne hoeven wij echt niet te weten. Maar wel is het zeer zeker dat een kind van de ouderdom veel meer aandacht krijgt dan de oudere. Waar heb ik dat aan te danken dat mijn eigen kind zo naar wordt behandeld door zijn stiefbroer?

Het zit Sara zeer hoog. Zal Ismaël het leven van haar zoon zuur gaan maken? Het was al zuur genoeg voor Sara dat zij zo lange tijd geen kinderen kreeg. Moet dat zich voortzetten op haar oudedag en moet zij getuige blijven van een toenemende onrust?

Zij legt het voor aan Avraham. Zij sturen de slavin met haar zoon weg. Het spottende gedrag van Ismaël is daar de oorzaak van. Een kind laten gaan raakt ook vader Avraham. Toch berust en bewilligt hij in de terechte klacht van zijn vrouw.

Deuteronomium 21:18-21 is zeker van toepassing op het gedrag van Ismaël. Gelukkig blijft het bij een wegzending en worden de banden niet defintief doorgesneden.
Samanthi
@Jesaja40

Dat klopt niet helemaal, want Abraham zendt de zonen van Ketura evenzo weg.
Genesis 25

6 Maar aan de zonen der bijwijven, die Abraham had, gaf Abraham geschenken; en zond hen weg van zijn zoon Izak, terwijl hij nog leefde, oostwaarts naar het land van het Oosten.
Jesaja40
De situatie heb ik geschreven voor het overlijden van Sara. Zij nam het initiatief om Ismaël weg te sturen.

Er was een grote eenzaamheid bij vader Avraham na de door van Sara. Vele jaren bijeen en dan je geliefde te moeten missen.

Vader Avraham gaat opnieuw een huwelijk aan met Ketura. Uit dit huwelijk worden zonen geboren. Wij zien deze nakomelingen van Avraham terug in de geschiedenis van Israël.

Vanuit de vraagstelling heb ik dit element niet megenomen.
Samanthi
@ Jij schreef: " de werkelijke reden is", maar dat is niet het pesten van Israël, daardoor is het wel vervroegd.