Depressieve gevoelens overwinnen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Is het mogelijk om negatieve, depressieve gevoelens/gedachten die m’n leven soms beheersen, te overwinnen (zonder gebruik van medicijnen) en een volwassen, evenwichtig persoon te worden? Hoe doe ik dat?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, het kan. Ik heb geen idee wie je bent of hoe oud, hoe diep je gevoelens zijn, enzovoort. Maar ik ben er algemeen gesproken wél van overtuigd dat negatieve gevoelens positieve gevoelens kunnen worden als je bedenkt dat je een kind van God mag zijn: een parel in Zijn hand. Want: Hij heeft jou gemaakt, dus Hij heeft gewild dat jij bestaat! Begin je dag met dát tegen jezelf te zeggen. Lees Psalm 100 ieder morgen bij het opstaan (leerde ik van een oude man) en verwonder je over je Schepper. Wanneer je dan ook Psalm 139 leert lezen als een troostpsalm doordat God erin belooft dat Hij je zal omringen met Zijn zorgen, iedere dag weer, wordt het leven een levenslange lofzang voor Hem, en dáárom de moeite waard!

Of dat wat ik nu schrijf voor jou geldt, kan ik niet beoordelen. Dat weet je alleen zelf. Misschien moet je hulp zoeken, de huisarts inschakelen om te weten waar je depressieve gevoelens vandaan komen. Een lichamelijke oorzaak kan hij of zij bepalen, ik niet. Misschien zijn gesprékken met een professionele hulpverlener nodig in plaats van een anoniem briefje... hopelijk heb ik je een beetje op weg geholpen. Zet in ieder geval -indien nodig- de volgende stap na deze eerste!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

negatiefpsychologie