Van de twaalven gezien

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik heb een collega die meer over het christelijk geloof wil weten. Nu kwam hij met een vraag bij me waar ik geen antwoord op heb. In 1 Korinthe 15:5 staat dat Hij (Christus) door Cefas is gezien en daarna door de twaalven (de twaalf discipelen, dus). Maar hoe kan dit? Want in de evangeliën staat dat Judas zichzelf verhing, nadat hij Jezus had verraden. Dus waren er elf disicipelen. Toen Jezus was opgestaan, leefde Judas namelijk al niet meer. In Markus 16:14 staat dat Jezus zich openbaarde aan elf discipelen, nadat Hij was opgestaan. Pas na Zijn hemelvaart is er een plaatsvervanger voor Judas gekozen en waren er dus weer twaalf discipelen (zie Handelingen). Hoe kan dit? Heeft Paulus soms een fout gemaakt in de Korinthebrief? Tevens vroeg die collega zich nog af hoe het komt dat in de Bijbel de drie-eenheid niet naar voren komt. Hij zei dat wetenschappers beweren dat dit door onze kerkvaderen om die redenen is toegevoegd. En Hij zei dat er wel iets over in 1 Johannes stond, maar dat dat later was toegevoegd. Wat moet ik hierop zeggen? Zegt de Bijbel echt niets over de drie-eenheid van God?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat de vermeende fout van Paulus betreft in 1 Korinthe 15: de twaalven is een begrip geworden onder de apostelen. Het werd een staande uitdrukking voor de discipelkring. Vandaar dat Paulus deze term gebruikt, ook al heb je natuurlijk gelijk dat het er op dat moment maar elf zijn geweest (en zonder Thomas zelfs maar tien!). Van een fout is dus geen sprake.

Wat de drieëenheid betreft, die leer komen we natuurlijk zoals die in de kerk en de blijdenisgeschriften geformuleerd wordt in de Bijbel niet tegen. Die vormen de neerslag van latere bezinning op vragen en ketterijen, die boven kwamen in de geschiedenis van de vroege kerk. Het woord drieëenheid (triniteit) kom je dan ook in de Schrift niet tegen. Maar dat betekent niet, dat de zaak zelf niet volop vanuit de Schriften afgelezen kan worden.

Kijk eens naar de Doop van Jezus door Johannes in de Jordaan. Daar kom je ze alle Drie tegen als onderscheiden personen. Maar let bijvoorbeeld ook eens op teksten als Johannes 14:26; Lukas 1:35, Efeze 2:18 en -om niet meer te noemen- Openbaring 1:4 en 5. Nee, de  kerkelijke leer van de drieëenheid hangt werkelijk niet aan een zijden draad. Zelfs in het Oude Testament zijn er plaatsen te vinden die hier op duiden.

Hartelijk dank voor je vraag,
Ds. J. l. Schreuders

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld