Engelen en de wederkomst

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Ik heb een paar vragen over de engelen na/tijdens de wederkomst.

1. Hoe zullen wij als gelovigen de engelen oordelen?

2. Welk nut heeft dat oordeel?

3. Wat is de verhouding van de mens en van de engelen tegenover God na Christus' wederkomst op aarde?

4. Wat zijn uitverkoren engelen?

5. Wat betekent het dat Jezus zegt dat opgestane kinderen van God aan de engelen gelijk zijn geworden (Lukas 20)?

6. Zijn engelen van eeuwigheid?

7. Zijn de afvallige engelen tijdens of voor de zondeval ongehoorzaam geworden en gebeurt het nu nog dat engelen ‘afvallen’? 8. Kan er voor engelen vergeving zijn?

Achtergrond van mijn vragen: 1 Korinthe 4:9; 1 Korinthe 6:3; 1 Timotheus 5:21; 2 Petrus 2:4; Judas 1:6; Lukas 20:36.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik loop je vragen maar stuk voor stuk langs:

1. Hoe zullen wij als gelovigen de engelen oordelen?

De gelovigen zullen samen met Christus over engelen oordelen. Het is lastig om hiervan een exacte voorstelling te geven. Het is ook niet de intentie van Paulus’ opmerking. Hij laakt bij de Korinthiërs het feit dat gemeenteleden elkaar voor de rechter slepen. Dus blijkbaar het oordeel van ongelovigen nodig hebben om in kleine conflicten tot een oplossing te komen. In dat verband stelt Paulus de vraag of men zich wel realiseert eens over engelen te zullen oordelen? Als je tot zo’n hoge verantwoordelijkheid geroepen bent, kan het toch niet zo zijn dat je om het minste of geringste naar een (heidense) rechter loopt. Paulus is er dus niet op uit om ons uitvoerig te informeren ten aanzien van de vraag hoe het er in het laatste oordeel aan toe zal gaan. Het is een meer terloopse opmerking. Duidelijk wordt hier wel dat gelovigen in het laatste oordeel betrokken zullen worden en dan samen met Christus de ontrouwe engelen zullen veroordelen tot het eeuwige vuur. Dat mensen hiertoe geroepen worden, hoeft niet geheel te bevreemden. Niet de engelen maar de mensen zijn naar Gods beeld geschapen. Dit heeft de mens op de engelen voor. In dit licht is het niet vreemd dat de gelovigen die eens met Christus als koningen zullen heersen ook een rol spelen in het eindoordeel over de (gevallen) engelen en zullen helpen hen te veroordelen.

2. Welk nut heeft dat oordeel?

Dit oordeel zal ertoe leiden dat de engelen die hun oorsprong ontrouw werden en zich hebben laten meeslepen in de opstand die de duivel heeft ontketend voorgoed worden verwezen naar de hel. Waar het ook een oordeel is van de gelovigen, bevestigt dit de rechtvaardigheid van het oordeel dat Christus uitspreekt. De kerk kan het alleen maar beamen dat het ook hier geldt dat de Heiland recht is in al Zijn weg en werk. Het is volstrekt legitiem dat het zo met de gevallen engelen afloopt.

3. Wat is de verhouding van de mens en van de engelen tegenover God na Christus' wederkomst op aarde?

De mens die mag delen in de eeuwige heerlijkheid zal God volmaakt dienen. Hij zal daarin niet meer onderdoen voor de engelen die hun oorsprong wel trouw bleven. Mensen en engelen zullen God dan volmaakt dienen. Toch is er wel verschil. Mensen zullen dat doen als Gods kinderen, de engelen zullen dat doen als dienstknechten van God. In die zin staat dus de mens hoger dan de engelen. Mogelijk zullen de engelen zoals ze dat ook op aarde waren ook in de hemel dienstbaar blijven aan de mensen. In vele geschiedenissen zie je dat engelen de gelovigen dienen. Het zou goed kunnen zijn dat deze diaconale taak in de heerlijkheid gehandhaafd blijft. Wat er ook verandert: de engelen zullen altijd dienstknechten blijven.

4.Wat zijn uitverkoren engelen?

De uitverkoren engelen zijn die engelen die ertoe bestemd zijn om hun Zender (God Zelf) te blijven dienen. Zoals er een verkiezing is van mensen ten eeuwigen leven (Ef. 1:4), zo is er ook een verkiezing van engelen waardoor zij God gehoorzaam zijn gebleven in tegenstelling tot de gevallen engelen. God heerst dus ook over de afval van de engelen die tegen Hem in opstand zijn gekomen. Hij staat ook daar boven en heeft ook dat alles in de hand. Daarom kan de duivel het ook nooit winnen.

5. Wat betekent het dat Jezus zegt dat opgestane kinderen van God aan de engelen gelijk zijn geworden (Lukas 20)?

De gelijkheid van engelen en mensen zoals daarover gesproken wordt in Luk. 20: 36 kan slaan op twee dingen. Het kan slaan op het feit dat er geen seksueel verkeer meer zal zijn zoals engelen aseksuele wezens zijn. Dit is niet meer nodig omdat dan het menselijk geslacht compleet is. Door de dood vallen er bovendien geen mensen meer weg, omdat de dood er niet meer zal zijn. Het kan ook slaan op de onsterfelijkheid van de engelen. Zoals de goede engelen niet vatbaar zijn voor de dood, zullen ook de kinderen van God het niet meer zijn. Bedoeld kan zijn dat mensen in dat opzicht gelijk zijn aan de engelen. Persoonlijk lijkt me gelet op het verband de eerste opvatting waarschijnlijker. Zeker is dat er minstens in nog één opzicht van overeenkomst gesproken zal kunnen worden: de mensen zullen dan dienen zoals de engelen het nu al doen (vgl. ook de uitleg van HC zondag 49).

6. Zijn engelen van eeuwigheid?

Engelen zijn niet van eeuwigheid. Dit zou betekenen dat het goddelijke wezens zijn en dat is beslist niet het geval. Engelen behoren bij de geschapen werkelijkheid. Zij staan aan de kant van het geschapene en niet aan de kant van de Schepper. Zij hebben evenzeer een begin als wij mensen het hebben. Het lijkt erop dat de engelen eerder geschapen zijn dan de mensen. In Job is er bijvoorbeeld sprake van dat de zonen van God (= engelen) juichten toen de aarde werd gegrondvest (Job 38: 6/7). In ieder geval is duidelijk dat ze net zozeer geschapen zijn als wij mensen.

7. Zijn de afvallige engelen tijdens of voor de zondeval ongehoorzaam geworden en gebeurt het nu nog dat engelen ‘afvallen’?

a. Over de opstand die in de engelenwereld is uitgebroken worden in de Bijbel maar weinig verteld. Wanneer die opstand onder leiding van de duivel precies heeft plaats gevonden, kan niet gezegd worden. In ieder geval is er in de engelenwereld een zondeval geweest voordat de zondeval op aarde heeft plaatsgevonden. Als de mens nog recht voor God staat, dient zich de slang immers aan om de mens te verleiden. Die heeft dan al het boze plan om de mens te verleiden en zo God in het hart te treffen. Omdat de Bijbel terughoudend is in haar spreken over de opstand die in de hemel is uitgebroken, zullen wij in ons spreken erover ook uitermate behoedzaam moeten zijn. De Bijbel is niet geschreven om onze nieuwsgierigheid te bevredigen maar opdat we ons heil in de Heere Jezus Christus zouden zoeken. Voor je het weet ben je trouwens op zoek naar een verklaring. Die verklaring is echter niet te vinden. Het is onbegrijpelijk dat engelen die goed zijn geschapen en zoveel van de goedheid van God ontvangen hebben toch tegen Hem in opstand kwamen. Zou dit alles te verklaren zijn, dan zou het ook te verontschuldigen zijn. Dan moest het immers wel gaan zoals het gegaan is. Dan was daarin een noodzakelijkheid en dat moet worden afgewezen.

b. Het is niet mogelijk dat er opnieuw engelen zullen vallen. De goede engelen zijn door God uitverkoren en blijven daarom ook voor afval bewaard. Alles wijst erop dat de opstand in de hemel een eenmalig gebeuren is geweest.

8. Kan er voor engelen vergeving zijn?

Er is voor engelen geen vergeving. De Hebreeënbrief zegt dat God Zich niet over engelen ontfermt, maar wel over het zaad van Abraham (Hebr. 2:16). Kinderen van Abraham hebben niks voor op gevallen engelen: beide zijn ongehoorzaam geworden. Toch ontfermt de Heere Zich over de laatsten niet en over de eersten wel. Hier kun je alleen maar van genade spreken. Het is niet te verantwoorden als we op dit genade-aanbod niet ingaan!

Ik hoop dat bovenstaande je vragen wat heeft beantwoord. Met een hartelijke groet,
Ds. H. Peet

Tags in dit artikel:

engelen