Weggestopte kant van vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb sinds een aantal maanden verkering met een jongen van eind 20. Het gaat gelukkig goed, maar toch zijn er een aantal dingen waar ik tegenaan loop. Mijn vriend is erg zelfverzekerd, zakelijk en komt soms een beetje hoogmoedig/arrogant over. De laatst genoemde eigenschap heeft hij richting mij eerlijk benoemd en het is iets wat hij naar eigen zeggen altijd al is geweest. Hij legt de lat voor zichzelf erg hoog en wil alles waar kunnen maken. Naar eigen zeggen heeft hij geleerd aan deze eigenschap te werken, maar ik merk dat het best diepgeworteld zit. Vooral naar mijn familie en de zijne is hij erg kort en zakelijk en zeer zeker van zijn uitspraken. Laatst stelde mijn vader een vraag om een gesprek aan te knopen, maar het bleef min of meer bij een enkel antwoord van mijn vriend. Een wedervraag, al is het maar om interesse te tonen, bleef uit. Mijn vader, maar ook ik, voelden ons heel ongemakkelijk en ik heb het er uitvoerig met mijn ouders over gehad. Zij hadden er toch wel een beetje moeite mee. Aan de andere kant merk ik heel sterk dat er in mijn vriend een heel diep emotioneel gevoel zit. Hij bespeelt diverse instrumenten, zoals piano, akoestische gitaar en viool, op een eenvoudige, maar ontroerende wijze en hij houdt van bepaalde instrumentale muziek die dezelfde soort lading heeft. Ook is hij zeer attent; hij brengt een bloemetje mee, stuurt een kaartje, steekt kaarsjes aan tijdens het eten, laat mij eerst instappen in zijn auto en zodra hij weet dat ik niet lekker in mij vel zit, staat hij mij direct bij. Kort geleden vertelde hij via de telefoon dat de tranen hem in de ogen sprongen toen hij te horen kreeg dat hij na jaren zijn geliefde neefjes weer zou kunnen zien. Met betrekking tot het geloofsleven vind ik het moeilijk een goed gesprek met hem te kunnen voeren. Het wordt dan weer zo zakelijk. Zijn bijbelkennis is groter dan de mijne. Hij verdedigt heel actief het creationisme in de seculiere wetenschap en raakt niet uitgesproken over allerlei bewijzen van materies die overeenkomen met bijbelteksten. Maar zodra het gaat over het persoonlijk geloofsleven krijg ik “kant en klare antwoorden.” Ik vraag wel eens welke rol God in zijn leven heeft, of hij zich soms ook zo klein en zondig tegenover God kan voelen, hoe hij strijdt tegen de zonde, enzovoorts. Zijn antwoorden kloppen wel in de bijbelse lijn, om het maar zo te zeggen, maar ze zijn zo algemeen. Je zou zeggen dat er toch ook wel een stukje herkenning moet zijn en dat er vanuit die ervaring gesproken kan worden, maar dat gebeurt dan weer niet. Zijn houding is zo koud en vastbesloten. Ik heb het gevoel alsof ik te maken heb met een hele uitgesproken kant en een diep weggestopte emotionele kant. Ik vind het lastig om daar mee om te gaan. Graag uw advies.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een eerlijk en open verhaal schrijf je. Waarschijnlijk ben je zelf een stuk jonger dan je vriend… en kijk je erg tegen hem op. Allemaal prima, niks mis mee. Zoals je hem beschrijft kan ik me voorstellen dat je verliefd bent geworden. Nu is het nog de kunst om zijn veronderstelde emotionele kant naar boven te halen. Misschien is het weerzien van de neefjes een begin? Waardoor is hij ontroerd als hij dat vertelt? Er zit waarschijnlijk een hele geschiedenis achter. Het is aan jou, om op een manier die bij jou en bij jullie past, daar eens over te praten. En die muziek: dat kan ook een ingang zijn. Raak jij daar door ontroerd? Vertel hem dat, vertel hem wát het je doet: misschien is er herkenning.

Laat hem merken dat zijn attentheid op prijs wordt gesteld: complimenten doen jóú iets, dat is bij hem ook best wel zo: let maar op zijn reacties!

Over het geloof: als er met die kant en klare antwoorden niets mis is, zou ik dat maar even laten voor wat het is. Liefde moet groeien, en heeft daarbij tijd nodig! Als het jou lukt om die diep weggestopte kant te vinden, komt de rest ook wel aan bod! Stap voor stap, zou ik zeggen!

Een goeie zoektocht gewenst!
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
1 reactie
Annah
Hou van je vriend, geef hem de liefde die hij nodig heeft. Je zult het driedubbel terug ontvangen. Als ik het zo lees, lijkt je vriend me een persoon die zijn gevoelens wegstopt. Vertel hem dat je van hem houdt zoals hij is, maar dat je soms moeite hebt met dit karaktertrekje. Ik heb het idee dat hij best bereid zou zijn om er op te letten (let op: er bewust van zijn, is al heel wat.) Het hoeft niet direct een verandering te betekenen. Wanneer je vindt dat hij in een gesprek te weinig doorvraagt, of korte antwoorden geeft, kun je hem ook een seintje geven (en dit afspreken). Hij wordt dan weer herinnert aan zijn leerpunt. Geef hem complimenten, en bovenal: waardeer hem, respecteer hem en heb hem lief zoals hij is. En spreek dit ook uit. Daar bereik je het meeste mee!
(uit ervaring)

Groet, Annah