Bevestiging krijgen door Zijn Woord

Ds. J. van Amstel / Geen reacties

Vraag

In bekeringsgeschiedenissen lees je dat Gods volk bevestiging krijgt door Zijn Woord. Ze krijgen dan een tekst waardoor ze troost ontvangen of rust krijgen o.i.d. Maar hoe krijg je die tekst? Is dat door middel van dat je hem op dat moment leest of schiet hij ineens in je gedachten?

Ik had bijvoorbeeld na een dag strijd en gebed zo’n donker hart. Het leek wel of God mij niet zag of hoorde. Ik voelde me zo eenzaam. Tot ik ‘s avonds op bed lag en de woorden kreeg: “Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven.” Ik heb gebeden, ben uit bed gegaan, ik had geen rust meer. Maar het bleef verder zo stil, zo koud. Wel bleven deze woorden maar in mijn hoofd.

Is dit nu een teken van God dat Hij me hier een belofte geeft en zo laat weten dat Hij in mij werkt? Ik ben zo bang dat het uit mezelf komt. Ik kreeg geen bevestiging dat het van God kwam. Het is toch niks uit onszelf alles uit Hem?

Antwoord

Soms brengt de HEERE een tekst bij ons hart, maar ook kan Hij ons hart tot een tekst leiden.

Omdat we bang kunnen zijn dat de duivel er tussen zit en ons misleidt, kunnen we in de eerst plaats deze tekst in het verband waarin deze staat aandachtig lezen. En vervolgens aan de Heere vragen wat Hij ons er mee te zeggen heeft. Als het van God is, komt er een voortdurend vragen aan Hem. Zo worden we ‘gebonden’ aan de troon der genade. Dat wil zeggen dat we steeds in gebed gaan om de bedoeling te verstaan van dit Woord van God en zo van heel Zijn Woord. Dan komt er niet in de eerste plaats een heerlijk gevoel, maar leren we op Gods beloften leven en er aan vasthouden. Zo gaat het heil in de Heere Jezus voor ons open wanneer we steeds meer gaan zien van Gods werk in Christus voor ons. En daar leeft Gods volk uit!

Misschien heb ik je een beetje op weg geholpen.

Ds. J. van Amstel

Tags in dit artikel:

bijbeltekst