Karakter vol zwarte eigenschappen

A. C. (Carolien) Luitjes / 2 reacties

Vraag

Als ik naar andere mensen kijk zie ik mooie karakters en veel goede voorbeelden. Zo zou ik ook moeten leven. Als ik naar mezelf kijk zie ik een karakter vol zwarte eigenschappen. Eigenlijk is er vrij weinig dat ik goed doe. Zelfs aan niet christelijke mensen kan ik een voorbeeld nemen. En dan heb ik het er nog niet eens over hoe God naar mij kijkt. Dagelijks voel ik schuld over hoe ik bén: "Uit u geen vrucht in der eeuwigheid." Dat doorleef ik iedere dag. Ik kom er niet uit.

Heb al eens psychische hulp gehad vanwege een negatief zelfbeeld, maar dat heeft niet echt geholpen. Ik zie andere mensen en zo hoor ik ook te leven. Bewust luister ik ook niet naar zulke programma’s als "Vrouw in beeld" op de RO. Allemaal goede vrouwen en moeders die het leven serieus nemen. En ik gooi er elke dag met m’n pet naar. En het wordt alleen maar erger. Hoe moet ik verder?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dankjewel voor je vraag! Je beschrijft jezelf als iemand die diep gebukt gaat onder je ‘zijn’. Je zwarte eigenschappen in je karakter maken je dagen donker. Je kijkt naar andere mensen en ziet hen als mensen die het snappen, alles onder controle hebben en niet zo slecht zijn als jij jezelf ervaart en je vindt dat je zo ook hoort te leven en hoort te zijn. Je doorleeft zoals je zegt je schuld richting God.

Ik wil je eerst dit zeggen: ik ben geen theoloog en ook geen psycholoog. Als coach mag ik mensen begeleiden en als presentatrice van het programma Vrouw in beeld hoor ik hoe vrouwen hun leven (be-)leven.

Wat ik nu tegen je ga zeggen doe ik dan ook vooral van vrouw tot vrouw. Als iemand die zich herkent in de worsteling van het leven en de onvolkomenheid van het bestaan. Op momenten dat ik daar zelf dieper inzit, kan het zo lijken alsof het iedereen voor de wind gaat en iedereen het snapt, behalve ik. Het vergelijken brengt me echter niets. Wat mij helpt is te kijken naar de Heere Jezus, Die alles in mijn plaats volmaakt heeft gedaan. Mijn zonden heeft Hij op Zich genomen. Dat Hij volmaakt bezig was in het zoeken van Zijn Vader, dat heeft Hij in mijn plaats gedaan. Dat Hij zo liefdevol was en alleen maar de verheerlijking van God op het oog had, deed Hij voor mij.

En dan, als ik dat (weer) zie, dan wordt het donker weer licht. Dan verheug ik me in Zijn volbrachte werk voor mij en bid ik of Hij mij wil laten zien hoe Hij wil dat ik wandelen zal. Niet in eigen kracht, maar vervuld door Hem en geleid door de Heilige Geest.

Je kent de uitspraak van Augustinus ongetwijfeld: “Mijn hart is onrustig, tot het rust vindt in U o God.” Dat is wat God ons beloofd heeft. De tekst: “Kom herwaarts tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven” (Mattheüs 11) zegt hetzelfde. Steeds weer opnieuw mogen we met alles wat ons vermoeid en belast naar Hem gaan.

Is er iemand in jouw omgeving die dingen voor je kan ontrafelen op geestelijk gebied? Dat kan zo helpend zijn. Je kunt ook denken aan pastorale coaching. De worsteling die jij meemaakt lijkt zowel geestelijk als psychisch te zijn.

En luister toch ook maar naar de gesprekken bij Vrouw in beeld van de RO. Luister dan vooral eens naar wat God doet in mensenlevens, vaak door alle moeite heen en soms onder intens verdrietige omstandigheden. Luister naar wat Hij bewerken wil in mensenlevens en laat je bemoedigen dat het ook voor jou kan. En nee, dan wordt het leven niet ineens alleen maar zonnig, de omstandigheden blijven vaak hetzelfde. Maar toch is daar dan de diepe vreugde van weten een geliefd kind te zijn, dat je identiteit vast ligt in Hem en niet afhangt van je eigen doen en falende laten. Naast de tekst die je noemt: “Uit u geen vrucht in der eeuwigheid” hoop ik dat je zult instemmen met de tekst: “Uw vrucht is uit Mij gevonden” (Hosea 14). De vrucht zal ook zijn dat je minder met jezelf bezig bent en meer gericht op God. Rust niet voordat je weet een kind te zijn van God. “Wie zoekt, zal vinden” (Mattheüs 7). Dat heeft God Zelf beloofd. En Hij kan niet liegen. Hij is de Getrouwe.

Ik sluit af met de tekst uit Efeze 2: 9 en 10: “Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die van God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.”

Lieve groet,
Carolien Luitjes

Lees meer artikelen over:

zelfbeeld
2 reacties
Alide
Beste vragenstelster, misschien zit ik er helemaal naast, maar ik heb toch het gevoel dat het belangrijk is dit even te benoemen. Heb je weleens gedacht aan autisme (bij vrouwen)? Het gevoel anders te zijn en het niet zo goed te doen als anderen kan daar goed mee te maken hebben. Het zou kunnen helpen om een verklaring te geven dat je je voelt zoals je je voelt en er beter mee om te kunnen gaan. Autisme wordt bij vrouwen vaak over het hoofd gezien. Nogmaals, ik heb natuurlijk veel te weinig info over je om te weten of dat bij jou ook van toepassing zou kunnen zijn, maar wie weet is dit wel net het handvat dat je nodig hebt.
Huisje_op_de_hei
Als je (vraagsteller) zegt: ''ik gooi er elke dag met de pet naar", dan lijkt het alsof het je niets kan schelen terwijl dat wel het geval is. Ieder mens, dus ook iedere vrouw, is verschillend. Je kunt een ander leven niet willen leven omdat jij jij bent. Ik vind mijzelf ook niet ideaal (!) maar probeer er elke dag maar te zijn voor datgene (of diegene) wat naar me toekomt. Micha 6 vers 8.
Of ook 'een lichtend licht en een zoutend zout zijn' (matteüs 5). Daar bid ik voor.