Levenslang verbinden aan een kerkverband

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

N.a.v. het antwoord van dominee H. Paul -op de vraag om welke reden je je mag ontrekken aan een kerkverband- is mijn vraag: Weet u op welke vragen ik zo'n 30 jaar geleden antwoord heb gegeven bij het belijdenis doen in de Ger. Gem? Ik dacht dat ik daar geloofsbelijdenis aflegde en me zo aan God verbond. Ik kan mij niet meer herinneren dat ik me daarmee levenslang aan een kerkverband verbond.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Openbare belijdenis doen is niet alleen het geloof belijden van het geloof, maar ook zich te onderwerpen aan het kerkelijk gezag van de kerk waarin men belijdenis doet (vierde belijdenisvraag).Daar hebt u evengoed ja tegen de Heere op gezegd als op de eerste. Belijdenis doen is heus niet alleen maar zich aan God en Zijn dienst verbinden, maar ook aan de gemeente waarin men belijdenis doet. U mag dit niet scheiden. Alleen om ook voor God geldende redenen mag u dat ongedaan maken.

Hartelijke groet,
Ds H. Paul

Tags in dit artikel:

belijdenis