Sluitend bekeringsverhaal na Avondmaal

Ds. C. Harinck / 106 reacties

Vraag

Aan dominee C. Harinck. Naar aanleiding van uw antwoorden op de vraag “zondekennis in kaart brengen”. Ik zit bij een gemeente waar de kerkenraad op bezoek komt als een lid aan het Heilig Avondmaal heeft deelgenomen. Men verwacht dan een sluitend bekeringsverhaal. Dit houdt mensen van de tafel af. Hoe zou iemand zich kunnen verantwoorden na deelname, als de kerkenraad op bezoek komt?

Antwoord

Beste broeder,

Het bezoeken van een gemeentelid, nadat deze voor het eerst aan het Avondmaal heeft deelgenomen, is een goede zaak. Ik denk dat je dan niet dezelfde week als een inspecteur op de stoep moet staan, maar toch enkele weken later dit wel moet doen. Ik heb dit als pastor ook steeds gedaan, of het huisbezoek werd door de wijkbroeder wat naar voren gehaald. Je komt niet als geestelijke keurmeester om  het lid van de gemeente aan een verhoor te onderwerpen. Als het goed is ben je verblijd en wil je graag met het lid van de gemeente een gesprek over deze eerste gang naar het Avondmaal. Ik vind het vanzelfsprekend dat je als ambtsdrager benieuwd bent om daar iets over te horen. En dan hopelijk te mogen horen dat de Heere de prediking heeft willen zegenen. Het vereist geestelijke oren om soms uit een verward verhaal en wat stuntelige woorden toch te proeven of hier het werk des Heeren aanwezig is of niet. Mensen die alles direct een naam en plaats kunnen geven in een bepaald bekeringsschema, hebben dikwijls weinig of geen ervaring van de de eerste beginselen van Gods werk en tonen geen hartelijke droefheid over de zonde en een zoeken van de zaligheid in Christus. Men zei vroeger wel, dat men liever zag dat de meubels er waren dan dat zij precies op hun plaats stonden.

Tijdens zo’n gesprek kan ook leiding gegeven worden in geestelijke zaken. Meestal ervaart men na een oprechte gang naar het Avondmaal de goedkeuring van de Heere en is men verwonderd over Gods genade. Maar er komen ook al spoedig bestrijdingen en aanvallen van de boze, die benauwen met het feit dat je jezelf een oordeel hebt gegeten en gedronken. Alles bij elkaar hebben deze mensen wel behoefte aan een pastoraal en geestelijk gesprek. Het kan zijn dat je merkt dat iemand lichtvaardig ten Avondmaal is gegaan. Het is te begrijpen dat  de ambtsdrager daar dan ook iets over zegt en op zelfonderzoek aandringt. Het mag echter nooit zo worden dat wij denken over het hart te kunnen oordelen en alles van Gods werking in een mens af te weten. Het doel van zo’n bezoek mag vooral niet zijn om vanuit  een vooringenomen standpunt dat het toch wel niet van God zal zijn, het lid te vermanen nooit meer ten Avondmaal te komen. Jezus keek heel anders op de zondares aan Zijn voeten dan de vrome Simon de farizeeër in wiens huis Hij was. Je kunt het beste met zulke mensen praten wanneer je je eigen eerste gang naar het Avondmaal niet vergeten bent.

Ds. C. Harinck

106 reacties
Mula
Juni, ik ben blij dat er nog mensen zijn zoals jij. Dat je de moeite neemt om toch steeds je eigen mening te geven tussen alle verschillen door. Daar heb ik echt respect voor. En ik ben het ook volledig met je eens. Een eenzijdig Godswerk,.
karlo
@Mula, een éénzijdig Godswerk, jazeker. Maar is het niet zo, dat dit achteraf bekend en beaamd zal worden en dat het niet vooraf gepredikt moet worden?!? Want wordt niet zo indirect, terwijl het niet bedoeld wordt, God de schuld gegeven, dat wij niet behouden worden? Johannes de Doper, de Heere Jezus, de apostelen, ze predikten: bekeert u en gelooft het evangelie. Echt @mula en @juni, ik versta jullie taal, want ik ben er mee opgegroeid, maar nu ik ouder en ouder wordt slaat steeds meer de twijfel toe of dit allemaal wel de Bijbelse prediking is. En zoals ik in mijn vorige reactie zei: waar brengt dit alles ons. Ik weet het bij tijd en wijle echt niet meer. Ik ken veel mensen, ook ouderen, die lijdelijk onder deze prediking zitten. Je kunt er niets aan doen, het moet je worden gegeven, je kunt er alleen om vragen. En er wordt niet ervaren, wat hun wordt voorgehouden.
Geen enkele troost. Hoe verschrikkelijk aangrijpend. Maar nogmaals, zo wordt er in de Bijbel niet gepreekt. Toch?!
Het Allerbeste gewenst voor en in 2015.
juni
karlo
ik weet niet waar ik aan denken moet,als u zegt ermee te zijn opgegroeid.
en ook niet die lijdelijke mensen,die niks ervaren.
Hebben die lui dan geen gemis?
dan heb je toch geen rust,voordat je er ook in mag delen,lijkt mij.
maar wie ben ik.
.men moet niet steeds voor mij invullen,dat ik daar mee ben opgevoed.
het was keurig leven,goed je best doen,nette levenswandel,geen film etc. dan zal God dat zegenen.
met al dit keurige en Bijbelse voorbeelden,doen en laten,mocht men aan de dis.
voor Jezus kiezen=keurig

zo was het in de kerk,knoem geen naam.

zonder inwendige beleving,zonder het wonder,keurig kiezen en je hebt veel vrienden.
eff. bidden voor schuldvergeving en je MOET geloven dat het vergeven is.
maar...de echte schuldvergeving,weet zowat niemand van.
dat je daarna,vergeving krijgt is een heel ander verhaal
het wonder wordt gemist!!!!en wordt bij iedereen gemist,die dat wonder in de beleving niet kent!!!
karlo en anderen,kheb zo erg mn best gedaan,dat de voorganger mij erg geschikt vond voor....voorganger!!!!!

maar k was een farizeeer!
en de tollenaar die later plaats had,toen waren de vrienden foetsie!
een vreemdeling en een bijwoner,en nergens plaats op deze wereld. nooit begrepen
[want al is het zwaar of licht,de dreunen zijn planty.]

en karlo,bekeerd u en geloofd het evangelie,,juist voor die mensen,die erachter komen en er verdriet van hebben,dit nooit meer te kunnen,en..daarom Hem nodig krijgen.
Dan geeft deHheere hen dat geloof,op Zijn tijd,soms direkt ter plekke.
achteraf is altijd te zien,nooit zelf te willen,maar alles door Hem gewerkt!het willen en het werken naar Zijn welbehagen!!!!
nu dat gun ik u allen.
hjt
Beste juni

Lees romeinen 8 vers 23 eens

En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams.
Neem de matthew henry er eens bij.

Hier heb ik steun aan.

Inderdaad als je achterom kijkt zie je dat niet jij het was die het allemaal deed maar dat het Gods opzoekende liefde was.
Maar wij moeten anderen wel voorhouden dat je moet zoeken en daar hebben we de middelen voor gekregen.
En wat mijn heel veel verdriet doet bij veel mensen van de gergem. in mijn omgeving, dat het je gegeven moet worden maar zo mag je het niet zien we hebben ons verantwoording gekregen. Velen leven precies volgens de regels maar zelf lezen ze niet uit Zijn woord. en daar heb ik zoveel verdriet van want je kunt geen goed gesprek met ze voeren. Want als je verteld dat we bij het opvoeden de Heere daarbij nodig hebben dat we het niet zelf kunnen zeggen ze ja dat is lekker makkelijk. ze weten precies hoe een bekering moet gaan alleen hebben ze het zelf niet beleefd. Juist die mensen strooien zoveel verwarring. Zelf ben ik door de liefde geleid en pas toen de dominee over Hooglied ging preken werd dat voor mij duidelijk. Juni daarom was mijn vraag aan jou 'heb je zelf Christus leren kennen' Ik kan altijd moeilijk iets onder worden brengen maar ik hoop dat het wat duidelijk is.
Dinand
hjt ik begrijp wat je bedoeld, het is waar dat je een eigen verantwoordelijkheid hebt.
E word veel te veel gefocust op de Heere moet het doen, en het is waar de Heere moet het ook doen, wat niet, te weinig gezien word is dat Heere het allemaal al doet, je moest is weten wat Hij allemaal deed en doet.
En dan komt de mens aan de beurt wat is de reactie daarop wat de Heere nou doet bij je.
En dat is vaak schrijnend te noemen.

En ik ben zeker geen persoon die lichtzinnig denkt, dat het allemaal zomaar gaat en goed komt, verre van dat.
Weet wel dat de Heere ons geen dingen vraagt die we niet zouden kunnen doen.
Hij helpt ons daar mee en dat gaat met vallen en opstaan, en je begint steeds meer en te leren als je Hem blijft vertrouwen.
Voor de een gaat het makkelijker dan voor de ander, maar door geloof en vertrouwen in Jezus Christus is het te doen.

juni: mee opgegroeid, en opgevoed weet je niet wat daar mee bedoeld word.
Dat is de opvoeding in het het huis gezin, normen waarden.

het was keurig leven, goed je best doen, nette levenswandel, geen film etc. dan zal God dat zegenen.
met al dit keurige en Bijbelse voorbeelden, doen en laten, mocht men aan de dis.

Hier zet ik echt vraagtekens bij, dus als je dit doet zit het wel goed, sorry dit vind ik schijnheilig.
En dan zondags 2 a 3 keer naar de kerk en door de week ook nog een keer, en dan misschien ook nog zeggen Heere heb U dit alles wel gezien dat ik dit deed, en dat U dit niet vergeet dat ik dit alles gedaan heb.

juni dit is een grote valstrik je houd jezelf voor de gek, want uiteindelijk heb je het niet voor de Heere gedaan maar voor jezelf goede werken doe je voor de Heere uit dankbaarheid.

De Heere kan hier niets mee, Hij vraagt geloof van ons, niet geloof in jezelf.

En dan kan je bidden wat je wilt, maar dan is je gebed een plafond gebed, komt niet verder en valt uit elkaar.

En door de regels heen begrijp ik best wel wat je bedoeld, maar je maakt er zo,n hussenklus van, je maakt het jezelf zo moeilijk.

En wat hjt ook zegt: Velen leven precies volgens de regels maar zelf lezen ze niet uit Zijn woord. en daar heb ik zoveel verdriet van want je kunt geen goed gesprek met ze voeren.

Die ervaring heb ik ook en niet alleen in de gergem, er word wettisch geleefd omdat er geen deel in Christus Jezus is, ze weten het precies maar doen er niets mee en dat is ongeloof en dat rekent de Heere je toe.

Er word dan angstig geleefd en geen Borg voor je ziel, wat moet de Heere dan daar mee.
Aan Hem ligt het niet, dus het ligt bij de mens zelf , en wat moet er dan gebeuren van de mens uit.
Een KEUZE maken, van Heere ik geef mij geheel aan U over zodat U mij leren kan, of ik maak zelf wel uit wat ik geloof of niet.
En er niet tussen in gaan zitten want dat is geen keuze.

De bijbel kan op vele manieren uitgelegd worden, en het word op vele manieren uitgelegd.
Vele onwaarheden komen er in voor, die niet kloppen, een eigen leer van gemaakt.
Wat ik mij elke keer weer afvraag als je niet een in Christus bent, je eigen denken in ongeloof hebt, onbekeerd zijn hoe kun je dan je kind laten dopen, en zo heb ik nog meer van deze gedachten.

Als de Heere zegt bekeerd U wat zegt dat dan jou.

juni zou denk ik niet zo verkeerd zijn dat je een tijd mee zou gaan met een evangelist op een zendingsreis die werkt in het buitenland.
Je zou nog eens zien wat je dan allemaal nog eens tegen kwam, en nog eens tot jezelf zou komen waar heb ik mij toch in Nederland altijd zo druk om gemaakt.

juni verwacht het van de Heere alleen, en denk niet wat anderen doen buiten onze kring dat is allemaal vreemd.

Vele laatsten zullen de eersten zijn, beluister eens een andere dienst bijv. ds van Campen Rotterdam, kerkdienst gemist,
heb je een dienst met beeld op je pc kun je het misschien ook beter volgen.
Een evangelie van Jezus Christus dat hebben we nodig.
En denk nou niet vooraf dat kan nooit goed zijn, laat de Heere nou daar eens in je werken.
Vraag Hem daar eens naar en dat Hij jou juni de Waarheid wil laten zien.
En dat hoeft niet alleen deze predikant te zijn, er zijn er zovelen.

We hebben hem gisteren morgen na de dienst gesproken een goede verkondiging wij zijn geen lid van deze gemeente, en hem gevraagd of we een keer een afspraak met hem mogen maken om geestelijke dingen door te spreken.
Hij stond er open voor en dat gaan we ook doen.

juni je moest eens weten wie we daar ontmoeten, gesprekken met elkaar over de Heere zo mooi zo fijn.
In elke kerk is wel wat, wij zijn eens anders gaan kijken dieper op een ander vlak wat leeft er onder elkaar en waar leef je van uit en draag je elkaar ook.

We hebben een gesprek gehad met een vrouw 7 kinderen voorheen komende uit de gergem.
Dit gezin leed in de gergem ook hoe jij er ook over schrijft en wat ik lees bij anderen.
Ze hielden het daar niet meer uit, en overgegaan naar de gemeente van ds van Campen en dit gezin leeft nu.
Blij gemoed in Christus Jezus je ziet het, en geen geloof op wielen.
Ze zegt mijn vader is ouderling in de gergem, mijn oudere willen niets meer met ons te maken hebben.
We zijn uitgespuugd in de gergem.
En dan te horen heb u naaste lief als u zelf het grootste gebod.

juni ik heb geen hekel aan gergemers of wat voor kerkgenootschap dan ook, heb wel moeite grote moeite als in kerk gemeenschappen niet het Woord van Jezus Christus naar waarheid verkondigd word.

Daarom zo belangrijk toets het of het van de Heere is, er zijn vele verkeerde geesten onder u.
De bijbel schrijft ervan.

Een nieuw jaar, de Heere gaat nog met ons verder maar voor hoe lang nog.
Voor ons niet belangrijk die Hem kennen in wie Hij is, eenmaal het bazuingeschal, en dan voor eeuwig thuis.

Tot die tijd Heere breng ons op plaatsen die U ons wilt hebben, U knecht hoort halleluja amen.

juni en anderen gezegend 2015.
moedervan2
@Dinand, BEDANKT voor je fijne reactie. Precies zoals ik erin sta!

Wat betreft de discussie met Juni:
God moet het doen! Eenzijdig Gods werk, JA!!! Gelukkig wel, anders hadden we geen Kerst hoeven vieren vorige week. Dan was Jezus niet gekomen, dan hadden we de Bijbel niet gehad, geen christelijke scholen, geen kerken... dan was er niks geweest! Zien we wel wat we al hebben gekregen van dat eenzijdige Gods werk? Is het geen verkiezing dat we de Bijbel elke dag mogen lezen, dat we naar de kerk mogen gaan, is het geen verkiezing dat we op een school hebben gezeten waar we elke dag een Bijbelverhaal mochten horen? Is het geen verkiezing opgegroeid te zijn in een gezin waarin de Bijbel openging? Of is dat allemaal nog niet genoeg? O... we zijn ook nog eens gedoopt!!!!!!!!!!!! Wat een GENADE en wat een ROEPING van God. Daar was niets van onszelf bij! Dat hebben we niet zelf gewild, sterker nog we hebben er niet eens om gevraagd en we waren te klein om het ons daadwerkelijk te herinneren. Hoe vaak moet God nog onze kant opkomen voordat we Zijn vragende en roepende stem horen? IS het bovenstaande nog niet genoeg om te weten dat God je kent? Dat Hij WIL dat je behouden wordt?

God geeft ons zoveel beloften... wanneer gaan we op onze knieën om Hem te danken en Hem de eer te geven van zoveel leiding in ons leven? Niemand in de kerk hoeft verloren te gaan! Iedereen hoort Zijn stem. Verhard u niet maar laat u leiden!
Samanthi
@dinand
"juni: mee opgegroeid, en opgevoed weet je niet wat daar mee bedoeld word.
Dat is de opvoeding in het het huis gezin, normen waarden.

het was keurig leven, goed je best doen, nette levenswandel, geen film etc. dan zal God dat zegenen.
met al dit keurige en Bijbelse voorbeelden, doen en laten, mocht men aan de dis.

Hier zet ik echt vraagtekens bij, dus als je dit doet zit het wel goed, sorry dit vind ik schijnheilig.
En dan zondags 2 a 3 keer naar de kerk en door de week ook nog een keer, en dan misschien ook nog zeggen Heere heb U dit alles wel gezien dat ik dit deed, en dat U dit niet vergeet dat ik dit alles gedaan heb."

Ik denk dat je Juni niet goed begrepen heb, hij geeft juist aan dat het niet genoeg is.

Verder wil ik opmerken dat je steeds lees over het feit wie nu de handelende persoon is in de bekering.

nbm ben je verkeerd bezig als je zegt God moet het doen en daarmee kun je gewoon je zonden uitleven en doorgaan met wat je aan het doen bent.

aan de andere kant: Ik moet het doen, Ik kan je zeggen daar komt niets van terecht.

Het is iets wat niet bij elkaar te brengen is.

Ik lees in de Bijbel dat God mijn zaligheid wil, ik lees ook dat ik het niet wil.
Ik lees zonder Mij kunt gij niets doen, ik lees ook Bekeert u, want waarom zult gij sterven.

Laat de Bijbel in zijn waarde geloof de hele schrift, niet de ene kant belichten of juist de andere kant.

We moeten zoveel, zondenkennis hebben, geloof hebben, leren dat ons hart gesloten is of juist ons hart voor Hem openstellen en dat terwijl Jezus Christus alles heeft volbracht, ik hoef niets meer. Hij heeft alles gedaan an zal alles doen!!!
Dinand
Dag Samanthi

Ik denk dat je mij hierin niet begrijpt.
God moet het doen van Zijn kant moet het komen doe ik niets van af, en dat bedoel ik ook.
Alleen het gehoor is slecht. mensen praten nog te veel mee.

moedervan2 begrijpt het lees haar reactie nog eens.

met vriendelijke groet,
Dinand
Dag Samanthi

Ik denk dat je mij hierin niet begrijpt.
God moet het doen van Zijn kant moet het komen doe ik niets van af, en dat bedoel ik ook.
Alleen het gehoor is slecht. mensen praten nog te veel mee.

moedervan2 begrijpt het lees haar reactie nog eens.

met vriendelijke groet,
Dinand
Samanthi en juni

Las vandaag de vraag hier op refoweb over geloof echt voorwaardelijk.
Het antwoord reactie wat dan gegeven word, als hier nou is mee word begonnen en niet meer van willen maken. Daar zeg ik amen op.

Hier kom je verder mee, waar je niet mee verder komt kun je lezen bij dwars: een hopeloos geval.
Samanthi
@Dinand
Ik bedoel dat je juni niet goed begrepen heb, Hij zegt opgevoed te zijn met braaf leven trouw naar de kerk en dat het dan goed is, jij zegt hierop

"
Hier zet ik echt vraagtekens bij, dus als je dit doet zit het wel goed, sorry dit vind ik schijnheilig.
En dan zondags 2 a 3 keer naar de kerk en door de week ook nog een keer, en dan misschien ook nog zeggen Heere heb U dit alles wel gezien dat ik dit deed, en dat U dit niet vergeet dat ik dit alles gedaan heb.

juni dit is een grote valstrik je houd jezelf voor de gek, want uiteindelijk heb je het niet voor de Heere gedaan maar voor jezelf goede werken doe je voor de Heere uit dankbaarheid.

De Heere kan hier niets mee, Hij vraagt geloof van ons, niet geloof in jezelf."

Tewijl hij hierop zegt: "zo was het in de kerk,knoem geen naam.

zonder inwendige beleving,zonder het wonder,keurig kiezen en je hebt veel vrienden. "

Dus ik denk dat je Juni hierin niet begreep.

Het verdere gedeelte was niet speciaal voor jou bedoeld, maar voor de hele discussie.
Ik hoor aan de ene kant dit aan de ander kant dat dus wilde ik dit even duidelijk neerzetten.
Ik hoop dat je mijn bedoeling snapt.
Samanthi
@Dinand
Ik heb de stukjes gelezen, dat bedoel ik nu, de ene kant en de andere kant.
juni
hjt@
u vraagt hebt u Christus leren kennen.

Dat zou een groot wonder zijn,om daar ja op te mogen zeggen.

mijn antw. aan u is:
elke dag weer vragen,wilt U mij,blinde leiden op de weg die ik moet gaan.
Leert U mij toch,wat ik niet weet,niet kan,niet wil,onbekwaam,en onmachtig,ongeschikt voor wat u op mijn schouders hebt gelegd.
Dat Uw Geest mij ware wijsheid leert,ach maak in Uw Woord mijn gang en treden vast.
Zonder U kan ik niets doen!
steeds weer uitziende naar dat Lam Gods,dat de zonde der wereld wegneemt[die wereld is mn binnenste]
om met de Emmausgangers te zeggen,,was ons/mijn hart niet brandende in ons/mij als Hij ons/mij de Schriften opende.

Zijn Stem te herkennen,Zijn Liefde te ervaren,is alleen te beleven,niet te bespreken/bepraten.
het zien op het Lam,dan is er gen gemis.
maar is dit weg,dan ervaar ik duidelijk,zien is nog geen toegepast Lam.
Daar is mijn uitzien naar.
ik hoop u voldoende antw. te hebben gegeven HJT
CrA
Het is natuurlijk geweldig @ moeder van 2: ze hebben de Bijbel, zijn opgegroeid in een gezin waar het Woord van God opengaat, hebben eigen scholen, zijn gedoopt. Prachtig, allemaal zaken waar ze God voor moeten danken. Is dat allemaal niet genoeg? Nee, want Paulus ging er ook prat op, lees Fil 3:5 voordat hij in aanraking kwam met Jezus. Een persoonlijke ontmoeting met Jezus is nodig. En als dat gebeurt, weet je ervan en Jezus weet het ook. Dus je hoeft helemaal niet bang te zijn voor een "onderzoek" door de voorganger. Kun je samen God loven. En als het "onderzoek" een reden is om af te blijven van het HA zit de liefde tot Jezus ook niet diep.
@ juni, bedoel jij met "toepassing": de persoonlijke ontmoeting met Jezus?
juni
CrA@
ik bedoel een gekregen Borg.Bij de Vader vandaan.

in de ontmoeting met de Heere Jezus,zijn er toch vele verloren gegaan,als ik de Bijbel lees.

Dus een ontmoeting alleen is niet genoeg. Persoonlijke beleving Ik voor u.dat gaat altijd door het wonder.
Alles wat de Heere schenkt is een wonder en niet verdiend.
als Hij een belofte schenkt in het hart,ga ik er naar uitzien,naar de bevestiging ervan.
Daar ik zowat nooit met iemand hierover durf te praten,veel nare rot opmerkingen gehad,van zwaar of licht,.
kreeg ik een tip.van een tobber,die zei mij eens naar
ds. Lamain te luisteren.
Daar vind ik precies,wat de Heere in mn binnenste heeft gedaan/gezegd enz.
maar...ook wat ik mis!
dus, CrA ieder heeft natuurlijk een eigen paadje,maar ik wil nu geen mens meer vertrouwen,mn ervaring is, alleen de Heere,Die liegt nooit.

mn antw. op refoweb,zijn eigenlijk persoonlijke belevingen,die terug te vinden zijn ,in het Woord.

K had nooit gedacht of verwacht,dat de Heere mij zou opzoeken.
[kWist niet eens wat me overkwam]
Lamain daar worden we zo eerlijk door behandeld,kben zelf zo bang voor vergissing,CrA.

dan kan ik nooit meer terug!
en heb ook de ervaring,niemand zorgt er voor mn ziel!!!!!
Uw Woord kan mij,ofschoon ik alles mis etc. ps 119

iedereen beleeft niet hetzelfde,maar ik kan het met een ander niet doen he?
t,is zo persoonlijk
beetje teveel uitleg misschien,tis ook erg moeilijk om te verwoorden CrA.
ik ben met al die ,,termen,, niet opgevoed,maar kan het wel aanwijzen hoor,als erover gepreekt wordt, dan ist t Dat is de Heere!![k ben nogal simpel,sorry]
moedervan2
@CrA,

Je hebt me niet begrepen! Zou Jezus geen persoonlijke ontmoeting met je willen als Hij je de Bijbel heeft gegeven? Als je op een school mocht zitten waar Hij je elke dag heeft opgezocht? Als Hij bij het doopvont je voorhoofd heeft besprenkeld met een enorme belofte, waarin Hij zegt dat Hij je Vader wil zijn? Hij wil niets liever dan dat we onze knieën buigen, Hem zoeken en dan zal Hij zich zeker bekend maken. En dat zal zeker een persoonlijke ontmoeting zijn met Jezus, ja... je hart zal vollopen vol liefde voor Hem. Maar hoe dat zal zijn, dat zal Hij zelf wel bepalen.

@ de rest,

En DAT is nou juist het probleem in onze refokerken... we weten het allemaal zo goed in te kaderen, dat zelfs getwijfeld wordt aan verhalen van mensen die een ontmoeting met de Heere hebben gehad. Want als het net niet voldoet aan genoeg zondekennis en een duidelijke vergevingtekst worden er veel vraagtekens gezet. En daar zijn mensen bang voor. Mijn vaders bekeringsgeschiedenis werd verguist door de rechterflank! Hij mocht een jaar lang in Gods liefde lopen, wat begon op eerste Kerstdag. Hij sluimerde in zijn bed en hoorde engelen muziek maken: "Hoor de engel'n zingen d' eer, van de nieuwgeboren Heer'" Hij werd wakker met zijn hart zo vol liefde en zo vol dankbaarheid. Hij wist gelijk dit is de Heere. Later bleek dat het Leger des Heils op de hoek had staan spelen. De hele tijd daarna mocht Hij steeds weer de liefde van de Heere ervaren door verschillende dingen. De natuur werd anders, elke boterham werd een wonder, de Bijbel ging spreken. Maar zware zondekennis? Nee, dat had hij niet. Hij kende alleen de liefde van de Heiland. Pas veel later is de Heere dat gaan uitwerken. Maar niet op de manier waarop de rechterflank dat voorschreef. Niet zwaar en moeizaam, door het stof bijtend, nee... dat kent hij niet. Nog niet. Maar de liefde voor de Heiland is enorm, daar kan hij niet van zwijgen. Helaas werd hij werkelijk uitgekotst in gezelschappen en werd zijn verhaal continue onder vuur genomen. Depressief is hij er van geworden destijds, wrang dat kinderen van God hem zo aan de kant zetten, was dat nou liefde, was dat nou de gemeenschap der heilige? Gelukkig heeft de Heere hem zelf regelmatig bevestigt, maar hij kon niet langer in die flank van de kerk blijven. Dogma's en theorieën werden meer de maat genomen dan getuigenissen van gelovigen. Het werk van de Heere werd verguist. Het voldeed niet aan de maten van mensen. Ach... is dat niet altijd al zo geweest? Toen Jezus bij Zacheüs ging eten, werd Hij ook belachelijk gemaakt. Ik denk dat wij Hem allemaal belachelijk zouden hebben gemaakt, want Zijn werk was niet in regels te passen. En daar zijn we nou zo druk mee... het begrijpen... het willen theoretiseren.
Hebben we bij verliefd worden ook theorieën gemaakt? Er moet eerst dit, er moet eerst dat en dan is er misschien sprake van liefde of van een relatie. Wie verliefd wordt weet dat zelf wel niet? En in het begin kan dat heel pril zijn, kun je dan al zeggen dat je van iemand houdt? Maar dat er gevoelens zijn dat is zeker. En dat er contact is ook.
Ik vind dat wij in de reformatorische wereld God vaak tot een leugenaar maken door het allemaal zo klein en nauw te maken. We krijgen er passieve mensen van. Ik ken iemand die zei letterlijk: "Ach ik hoef er nog niks mee, ik ben nog niet zoekende gemaakt!" Dat gebeurt er als we vanuit de verkeerde kant preken. Dat gebeurt als er regels zijn waarin Gods werk wordt ingekaderd. Want als je niet voldoet? Hoeveel mensen worstelen daar niet mee? Hoeveel mensen gaan niet aan het avondmaal omdat ze niet in de kaders passen? En die mensen zitten niet op een gesprek te wachten! En dat begrijp ik zeer goed!
moedervan2
@ juni,

Je schrijft een persoonlijke ontmoeting is niet genoeg! Je maakt dus verschil tussen ontmoeting en ontmoeting. Wanneer is een ontmoeting dan een goede ontmoeting? Wat moet er nog meer gebeuren dan een persoonlijke ontmoeting? Kortom: weer een nieuwe regel. Er moet iets bij! Je moet nog iets meer ervaren. Weer een nieuwe regel, de ontmoeting moet voldoen aan.... En ik begrijp best dat de ontmoeting met de rijke jongeling een heel andere ontmoeting is dan met de overspelige vrouw. Maar dat weet toch iedereen ook bij zichzelf. De rijke jongeling kwam met een vraag. Dat is geen ontmoeting van hart tot hart, maar hij kwam om zichzelf te kunnen handhaven. Maar iedereen die geraakt wordt door Jezus' liefde, zal zijn knieën buigen en verlangen naar een levende relatie met de Heere die uit liefde bestaat. En dat laatste is een persoonlijke ontmoeting.

Laten we deze vraag eens beantwoorden en dan ophouden: "(vul je eigen naam in)... heb je MIJ lief?" Wat moet je dan antwoorden?
moedervan2
@ juni,

Ik had toch nog even een dingetje nav één van je reacties. Ieder mens is uniek, ieder gelovig mens krijgt daarom zijn eigen weg. Ben wel eens bang (als ik je reacties lees) dat je je eigen weg toch wat als uitgangspunt neemt. Wat jouw beleving was, moet ook door een ander gekend worden. Toevallig vindt je dat bij ds Lamain. maar als je nou geen ds had gevonden die jouw weg kon verklaren, was het dan allemaal niet echt geweest? Ik lees dat je bij ds Lamain vindt wat er in je hart leeft, en ook wat je mist. Ik vind het gevaarlijk als je je zo op 1 predikant focust. Wat als hij wegvalt? En preekt hij dan wel de waarheid, hoe weet je dat zo zeker? En de rest van de predikanten dan? Laten die dan teveel liggen of zijn het leugenaars?
Misschien is het eens goed om te bedenken dat de Heere mensen op veel verschillende manieren tot Hem brengt. De ene krijgt een zware weg, de ander helemaal niet. Maar iedere gelovige zal dit overeenkomen: ze hebben de Heiland lief! En is dat niet genoeg om te weten dat je behouden bent? Want vloeit uit de liefde dan niet al het andere?
moedervan2
Het is goed om het antwoord op de vraag 'Geloof echt onvoorwaardelijk' eens te lezen! Een antwoord uit mijn hart gegrepen! En reageer daar dan eens op!
huibertus
aan juni
ooit had ik een oude grootvader toen de dag kwam dat hij af moest reizen vroeg me;n hem of hij wist of
het goed was het antwoord was eenvoudig alle keren dat ik met mijn schuld naar deHeere ging
ontmoette ik in Christus al tijd een genadige God En als u dat nooit in uw leven heeft mee gemaakt
maakt u dan maar veel zorg als u hiervan weet laat dan alles eens aan Hem over want dan maakt Hij
zijn woord ook waar

met vr gr Huibertus