Bloedgroep Rh-negatief

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Als je bloedgroep Rh-negatief is heb je binnen 48 uur na je bevalling een spuit nodig i.v.m. volgende zwangerschappen. Maar hoe zit dat als je een miskraam hebt gehad? Moet je dan ook zo n spuit krijgen?

Antwoord

Ja, alhoewel de zwangerschapsduur mee speelt: anti-D moet bij een spontane miskraam  (> 10 weken), ook bij een curettage vanwege een miskraam. Verder ook bij het ondergaan van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie Of bij grote druk op de zwangere buik... Zie verder de website van de NVOG

Wanneer de vader van het kind ook Rh-negatief is hoeft dit allemaal niet.

Zie verder www.nvog.nl, kopje patiëntenvoorlichting.

->verloskunde specifiek
->bloedgroep rhesus factor en andere irregulaire antistoffen

Groeten, José de Jongh

Lees meer artikelen over:

medisch