Pilates

Ds. W.G. Hulsman / 2 reacties

Vraag

Wij (twee dames met reformatorische achtergrond) gaan per januari een gymgroep beginnen met vrouwen uit onze kerkelijke gemeente. Eerder werd al door een aantal vrouwen gevraagd of wij iets met Pilates gingen doen, maar wij weten daar weinig van af (één van ons heeft een opleiding tot gymdocent gevolgd). Inmiddels hebben we wat internetsites geraadpleegd en ook het archief van Refoweb doorgenomen, maar we zijn nog niet tot een antwoord gekomen op onze vraag: Kunnen wij oefeningen, zoals die bij Pilates worden gedaan, in onze groep doen? Onze overwegingen zijn: 1. Ja, want het zijn gewoon goede, ontspannende oefeningen. 2. Ja, als er al een cultureel (oosters) tintje aan zou zitten, dan wordt dat niet door ons besproken, zoals dat wel bijv. bij Yogalessen of Tai Chi-lessen gebeurt (zie archief). 3. Nee, overal op internet wordt toch vaak de link gelegd met Yoga en meditatie en die zweem willen wij vooral vermijden, omdat wij vanuit een positief-christelijke sfeer willen werken. Alvast bedankt voor de reactie!

Antwoord

Dames,  ik heb het idee, dat het louter gaat om rek- en strekoefeningen. De uitvinder, Pilates, heeft zich o.a  wel laten inspireren door yoga, maar heeft dat daar wel los van gemaakt. Er wordt bij Pilates niet zoals bij yoga gemediteerd.

Toch merk je wel dat het steeds in het bijzijn van Yoga en Ta Chi-lessen genoemd wordt. Soms lees je op internet ook wel dat er iets van Yoga wordt toegevoegd aan het lesmateriaal. Dit maakt dat het toch niet helemaal onverdacht is.

Omdat het soms toch wel wat gevoelig ligt, zou ik bij het gebruik van dergelijk oefeningen -die op zich helemaal niet zo bijzonder zijn- de naam van Pilates niet noemen. En doe er nog wat andere oefeningen bij. In ieder geval veel sterkte met jullie gymproep. 't Kan best goed zijn voor je lichaam. Vergeet ondertussen niet dat je ook een ziel hebt. Misschien moet dat in deze tijd met al zijn nadruk op het lichaam wel onze grootste zorg zijn.

Ds. W. G. Hulsman

2 reacties
eduard1
Dames, goed initiatief. Dat zouden er meer moeten doen.
Ik zou met name het 3e argument doorslaggevend laten zijn.
"...en haat ook de rok, die van het vlees besmet is."

Eén van jullie is gediplomeerd gymdocent. Dan ben je volgens mij prima in staat op een goed en verantwoord programma in elkaar te zetten.

Suk6!!
Unionist
Ik heb in mijn werk ook weleens gedacht: wat zou het goed zijnom een soort yoga te hebben, maar dan zonder de rare dingen er van. Gewoon, gericht op ontspanning en zorg voor lichaam en geest. Ik begrijp dat Pilates zoiets biedt. Geweldig!

Ik zou de verhouding met yoga zien als de verhouding tussen een potje voetbal met de J.v. en een Europacup-wedstrijd. Je doet in principe hetzelfde, maar de lading is totaal anders.