Zondekennis in kaart brengen (2)

Ds. C. Harinck / 6 reacties

Vraag

Geachte dominee Harinck, wij lazen uw antwoord op deze vraag. En dat riep bij ons vragen op. Kan iemand die tot God bekeerd is echt niets vertellen van wat er in zijn leven is gebeurd? U schrijft namelijk: "Velen willen dat zo iemand alles zal kunnen verklaren wat er in zijn leven is gebeurd, maar de mens kan zichzelf niet verklaren, maar alleen zeggen: Eén ding weet ik, dat ik blind was en nu zie." Of bedoelt u dit anders? Met vriendelijke groet, een meelezer van de vragenrubriek.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste meelezer,

We geloven dat de vernieuwing door de Heilige Geest nieuwe zaken in het gevoelsleven teweegbrengt. Er ontstaat een nieuwe droefheid, een nieuwe strijd en een nieuwe vreugde. Wat dat betreft blijft de mens zelf dus niet onwetend van een verandering in denken, gevoelen en geloven. Maar wanneer zo iemand nu gevraagd wordt om  te vertellen wat er gebeurd is, weet men dit niet precies onder woorden te brengen. En dat is nu juist wat sommigen wel willen. Zij willen dat iemand zijn bekering in detail kan beschrijven en dan nog liefst met de juiste uitdrukkingen. Nu, dat kan zo iemand niet. Men begrijpt dikwijls zichzelf niet. Maar men weet wel dat men eens een blinde was en nu alles anders is geworden. Dat heb ik met het antwoord bedoeld.

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geloofszekerheidzondekennis
6 reacties
elephant
" Maar wanneer zo iemand nu gevraagd wordt om te vertellen wat er gebeurd is, weet men dit niet precies onder woorden te brengen. En dat is nu juist wat sommigen wel willen."

Moeten we de volgende bijbeltekst dan beschouwen als zijnde gericht aan de apostelen alleen en niet aan de gelovigen in het algemeen?
"Maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in Mijn Naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb" (Johannes 14:26).
Antonia
Beste vraagsteller,

"Kan iemand die tot God bekeerd is echt niets vertellen van wat er in zijn leven is gebeurd? "

Ja wel, men hoort het geluid van de Wind wel, maar men kan het niet verklaren. Men kan er geen naam aan geven. Men is zichzelf een raadsel, totdat de Geest komt die het gaat verklaren vanuit het Woord. In de mond van 2 of drie getuigen zal alle woord bestaan.
Dirk
@Elephant: er wordt in deze tekst geen termijn gegeven waarin alles geleerd wordt en misschien heeft Jezus tegen een pas beginnende in de genade nog niet alles gezegd (en kan de Heilige Geest dit dus ook niet te binnen brengen).
Bambi
Als iemand veranderd is en wordt door de Heilige Geest, maar niet kan vertellen wanneer en hoe het begonnen is, daar is niks mis mee.
Het is ook het belangrijkste dat die persoon de ogen geopend worden.

Ik vind het zorgwekkender dat die andere persoon persé een tekst of beginpunt wil weten.
Want als die andere persoon niet kan zien, dat het vernieuwde denken en handelen van die ene persoon een denken en handelen is die door de Heilige Geest geleid en ingebracht is, kan het bij die andere persoon juist duiden op een blindheid.
Want de Heilige Geest opent ook ogen om te zien dat iemand anders door Hem veranderd is.
Mona
Wat een fijn en eenvoudig antwoord. Hoeveel mensen worstelen hier niet mee?
En raken in verwarring omdat ze (in hun waarneming) niet kunnen voldoen aan de duidelijke norm van anderen?
Het tere leven kan zo geschud worden door op bepaalde kenmerken de nadruk te leggen.
Johannes zegt het ook zo eenvoudig in 1 Johannes 5 vers 1 t/m 13.

Ik vind het een antwoord om in een lijstje te doen.
Benthe
Elephant, het gaat in dit hoofdstuk om de belofte van de Heilige Geest.
De discipelen begrepen veel nog niet, maar in dit vers beloofd Jezus datde Heilige Geest ze in alles zal onderwijzen, em dan zullen ze zich herinneren dat Jezus hun dat gezegd heeft.
Dus denk niet dat het goed is dat deze tekst op een bekeringsweg toegepast word.
Het is uiteindelijk niet belangrijk hoe je gekomen ben, maar dat je gekomen ben.
Hoe mooi en eenvoudig staat dat in Romeinen 10.
Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.