Zonde voelen

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Ik ben dooplid in de Gereformeerde Gemeenten. Zondags hoor ik over zowel zonde als genade; ik hoor over de onmogelijkheid om bekeerd te worden bij de mens vandaan en ik hoor dat dit door Christus wel mogelijk is. Onze dominee drukt ons op het hart dat we met onze hemelhoge schuld naar God toe mogen gaan. Nu weet ik dat ik alle dagen tegen God zondig. Als ik de Tien Geboden lees, moet ik bij elk gebod zeggen dat ik dat niet kan houden. Ik weet dat met mijn verstand, maar het probleem is dat ik het zo niet voel. Ik voel mezelf zo snel goed. Ik kan lang nadenken over mijn zonden en ik geloof ook dat ik zondig, maar ondertussen voelt dat niet zo. Onze dominee zegt wel dat je de Heere nodig krijgt als je je zonde voelt, maar hoe moet het nou als je niet voelt dat je zo'n grote schuld hebt? Ik bid dan maar of God datgene wil doen wat nodig is om mij een kind van Hem te maken, maar diep in mijn hart denk ik dan: maar ik wil eigenlijk niet dat ik mezelf heel slecht ga voelen. En toch wil ik het ook weer wel, als ik daardoor de Heere nodig krijg. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Kunt u me hier iets over zeggen?

Antwoord

5 reacties
evantorisch
Als je een verdacht knobbeltje in je lichaam ontdekt, wacht je dan ook met naar de dokter gaan tot het pijn doet?
Er staat nergens in de Bijbel dat je eerst moet 'voelen' voordat je welkom bent bij 'de grote Medicijnmeester'.
Genade is per definitie gratis en onverdiend, anders zou het geen genade meer zijn.
Je kunt jezelf niet 'genade-waardig' maken door eerst te willen voelen, want op die manier maak je van je gevoel een betaalmiddel.
CrA
Je weet met je verstand dat je zondigt en dat je de wet niet kan houden, nou dan neem ook je ook maar met je verstand de toevlucht tot Jezus Christus.
rian2
je hoeft niet eerst wat te voelen om naar Hem te gaan, kom zoals je bent, je bent een zondaar ook al voel je dat niet.
Maak er geen voorwaarde van, ga niet in jezelf vroeten of je dit of dat wel kent, de Heere laat echt wel zien wie je bent maar daar hoeft het niet te beginnen
coenHartman
Ik ben ervan overtuigd dat Jezus van je houd! Jezus houd van je hoe dan ook! Dat vind ik het belangrijkste om te zeggen.
Ik heb een tijd hetzelfde gevoel gehad als jou. Ik dacht echt dat ik iets deed waardoor Jezus teleurgesteld om mij zou zijn. Toen ging ik die avond in bed nog even muziek luisteren en stuitte ik op het nummer 'Forgive Me' van Rebecca st. James. Toen werd ik geraakt. Dat gevoel dat ik toen had was echt onbeschrijflijk! Ik voelde echt de intense liefde van Jezus heel dichtbij! Vanaf dat moment was het weer helemaal goed tussen Jezus en mij.
Ik merk vaak dat op RefoWeb Jezus word gezien als een persoon die heel ver weg is en waar je heel eerbiedig voor moet zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat Jezus wil dat je jezelf bent en dat hij een relatie met je wil en tot je wil spreken! Als je dit meemaakt... Echt te gek!
juni
joh,vraag met je verstand of de Heere het een verdieping wil laten zakken