Zondekennis

Ds. W. Arkeraats / 9 reacties

Vraag

Wat is zondekennis precies en hoe weet je of je het hebt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vraag is kort en bondig! Een simpel antwoord is er niet op te geven. Ik zal proberen, enkele lijnen te trekken vanuit de Bijbel.

Zondekennis is geen verstandelijke kennis, zoals je verstand kunt hebben van wiskunde of geschiedenis. Het is een belijdenis van het hart, die natuurlijk ondersteund wordt door onze concrete ervaringen.

Zondekennis houdt in dat je beseft altijd weer te leven tegen Gods geboden. Dat is heel breed. Overspel is natuurlijk zonde, maar het nalaten van het gebed evenzeer, al liggen ze voor ons gevoel heel ver uit elkaar. We kunnen zondige dingen doen, we kunnen evenzeer zondige dingen zeggen. En als we over God en Zijn dienst zwijgen, doen we ook zonde. Het is zonde als je in de disco zit, maar evenzeer als je in de kerk zit en het Woord van God aan je voorbij laat gaan. We doen zondige dingen, maar we weten uit de Bijbel dat we ook een zondige aard hebben. Daar worden we zelfs mee geboren!

Nu zou je voor jezelf dus een lijst kunnen opstellen. Een lange, onafzienbare lijst. Maar dat is nog geen zondekennis. Zondekennis gaat gepaard met verdriet in je hart tegenover de Heere. Over die ene zonde die je maar niet kunt overwinnen, maar ook over al dat kwade dat je in je hart tegenkomt. Maar soms kun je zover bij de Heere vandaan leven, dat je je zonde niet eens voelt. Je kunt er bij tijden ook overheen leven.

Er zitten dus heel veel kanten aan. Maar de kern is toch, dat je je dagelijkse zonden, maar ook je zondige aard leert kennen. Dat leren we door de wet van God. Dat werkt de Heilige Geest ook in het hart. Daar krijgen we dan verdriet over. We proberen het niet goed te praten. We kunnen het ook niet door allerlei verontschuldigingen relativeren.

Een duidelijk voorbeeld zien we in de gelijkenis van de Heere Jezus over die tollenaar in de tempel. Hij stond daar en kon niet anders zeggen: “O God, wees mij, de zondaar, genadig.” Hij voelde duidelijk, dat hij schuldig tegenover God stond.

Hoe weet je of je zondekennis hebt? Dat merk je daaraan, dat je er verdriet over hebt dat je tegen de Heere zondigt. Dat merk je ook daaraan, dat je tegen dat zondige gaat strijden. Je wilt dat verkeerde niet meer doen. Maar dat lukt lang niet altijd. Telkens weer verlies je de strijd. Dat zondige, dat verkeerde, is een vijand die soms bruut je leven wil overweldigen en soms ook weer geniepig in de hart wil doordringen.

Maar dan het belangrijkste: als we onze zonden leren kennen, worden we niet wanhopig. Want we mogen met die zonde de toevlucht nemen tot de Heere Jezus. Ook als we telkens weer falen, als we altijd weer zonde doen. Want daar kom je nooit boven uit. Maar Hij kent die strijd. De duivel heeft Hem tot zonde willen verleiden. Maar Hij overwon en daarom kan Hij ons te hulp komen.

Daarom nog eens de vraag: hoe weet je, of je zondekennis hebt? Ik breid het antwoord uit: als je daar verdriet over hebt, maar ook de vergeving zoekt in Christus’ werk. Dat weten is natuurlijk niets iets van een moment of een geestelijke gesteldheid. Dat is een levenslange les, die je dagelijks opnieuw moet leren.

Denk maar klein van jezelf en groot van de Heere!

Ds. W. Arkeraats

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hardinxveld Giessendam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

zondekennis
9 reacties
Ruben92
Mooi antwoord !
Alleen vraag me toch af waar in de Bijbel staat dat in een disco zitten zonde is?
Als ik samen met mijn vriendin of vrienden gezellig een avondje ga dansen en daarbij niet al te veel drinkt en gewoon een gezellige tijd er van maken, ja dan zie ik dat eerlijk gezegd niet echt als zonde, eerder denk
Ik dat God wilt dat we van het leven mogen genieten (onder je eigen verantwoordelijkheid) zie bijvoorbeeld Prediker 11:7-10
dkw
Ruben92, dat is een beetje flauw natuurlijk, ik neem aan dat je best snapt wat de ds bedoelt met dat de disco een zonde is.
Natuurlijk bedoelt hij als daar verkeerde muziek gedraaid wordt, denkende aan Madonna hangende aan het kruis of iets dergelijks, als jij in een disco lekker onschuldige muziek gaat luisteren, succes, al ken ik niet zoveel onschuldige popmuziek waarin niet wordt opgeroepen tot sex en andere zondige uitspattingen als voorbeeld.
Ruben92
@dkw, ik snap best dat in een discotheek waar muziek wordt gedraaid met Madonna aan het kruis dat dat niet correct is, en ik denk ook dat het belangrijk is hoe je er zelf mee omgaat, ga je naar een discotheek om te vluchten van de dagelijkse dingen en/of om je helemaal lam te drinken, of doe je het omdat je een leuke tijd wilt hebben met je vrienden en/of vriendin, daar zit ook nog een verschil in. Maar er zijn genoeg onschuldige nummers, en wat is nou onschuldig, tegenwoordig is niks helemaal onschuldig, is klassieke muziek bijvoorbeeld onschuldig als de componist een satanist is? Ook al wordt er niks gezegd in het nummer en blijkt dit nergens in het nummer dat hij daadwerkelijk een satanist is?
kjdh
@Ruben92, wat is onschuldig? is dat als er niet over sex o.i.d. gezongen wordt.
Er zijn maar 2 opties, óf tot eer van God óf tot oneer. Zou je in de disco God kunnen ontmoeten? Volgens mij niet, die plaats is dus een zondige plaats, namelijk (volgens Hellenbroek) een plaats die zijn doel mist. Welk doel? God alleen de eer.
Ruben92
@kjdh , ik snap je punt wel, meestal is het ook niet goed! Alleen dat een plaats zijn doel mist betekent toch niet meteen dat het zonde is? Als je uit eten gaat, of in de auto zit, of een documentaire kijkt over planten, de krant leest etc etc, zijn dit allemaal dingen die tot eer van God is? Lijkt me sterk dat alles wat je doet in je dagelijks leven een eer tot God is... Ik zou het wel willen, zeker, ik wil de HEERE met heel mijn hart dienen, alleen wat ik eerder ook zei ; het gaat er ook om hoe je er zelf mee omgaat, Als er 2 jongens uitgaan (er wordt laten we zeggen "onschuldige" muziek gedraaid) 1tje drinkt zichzelf helemaal dronken en gaat vervolgens vechten en belandt met een meisje in bed. Dan die andere, hij drinkt gewoon gezellig een biertje met zn vrienden en geniet een beetje van hun aanwezigheid én van de muziek. Zijn zij dan nu allebei aan het zondigen? Nogmaals met alle respect ik snap jullie mening, maar ik probeer alleen te zeggen ; beperk de situatie niet en zeg niet per definitie : oké dit is zonde!!, er moet ook altijd naar de omstandigheden worden gekeken en de intentie/bedoeling van de persoon.
kjdh
@Ruben92,
in de Romeinenbrief staat "al wat uit het geloof niet is, is zonde".
- als jij uit eten gaat, bidt jij dan niet, en dank jij dan niet....heeft dat niet met geloof te maken?
- bid je 's-morgens niet om bewaring onderweg, en dank je niet voor bewaring....heeft dat niet met geloof te maken?
- als jij (in een documentaire) planten ziet, de wondere schepping, roep je dan in je hart niet uit, "hoe groot zijt Gij?".
Is alles in mijn leven tot eer van God, helaas.... keur ik dat goed? nee, toch probeer ik er naar te staan.

Het gaat er vlgs mij niet om hoe je er zelf mee omgaat. Het gaat erom of het de toets van Gods woord kan doorstaan.
Ruben92
@kjdh, wij mensen zijn van ons zelf arm in geloof en dat is zonde, het geloof mogen wij ontvangen van God Halellujah!
Tuurlijk bid en dank ik voor mijn eten en bid ik om bewaring etc, daarmee geef je aan dat God centraal moet staan, en daar ben ik het van harte mee eens, maar desondanks het danken en bidden bij alles wat je doet, hadden we het over dat iets het doel kan missen, en dat kan met dagelijkse levensdingen toch ook? Want God wilt ook dat wij plezier hebben in het leven, nogmaals lees Prediker 11:-7 en verder! Dus wanneer ik met mijn vriendin uit eten ga en van haar aanwezigheid mag genieten onder het genot van eten en drinken, kan het resultaat (namelijk plezier maken) toch hetzelfde zijn wanneer ik met haar wat ga drinken in een cafe/club/disco waar over het algemeen
deugdelijke muziek wordt gedraaid?

Nogmaals ik met alle respect ik snap het punt wel, over het algemeen mist het zn doel wel bij mensen die niet geloven en "uitgaan", maar dat betekent niet dat dat bij christenen ook het geval is natuurlijk.
juni
Een pijl in je hart getroffen,dan weet je direct ik heb tegen een goeddoend God gezondigd.
Zoiets vergeet je nooit meer!

wee mijner!dat ik zo gezondigd heb.

is er nog een middel,om die welverdiende straf te ontgaan....
dat wordt een dag en nacht de troon der Genade aanlopen
totdat Hij Zich over u ontfermd.

een onbekende God aanroepen,dan is er nog geen kennis van de Christus
Dat leert de Heere de Zijne[joh 17 bv.]op Zijn tijd en wijze.
t,is een eenmanspaadje,voor beleving vatbaar

zondaar zijn en blijven we tot onze dood,maar bevindelijke kennis,aan ons zondebestaan,is een persoonlijke beleving
ook de schuldvergeving wordt persoonlijk beleefd
door God tot God

Hij alleen de eer om het eeuwige welbehage,ook dit krijgt de zondaar te kennen
wonder die het mag gebeuren,vragensteller.
vraag maar veel om persoonlijke beleving
Nochthans
Ik wel hoor, ik weet een heel simpel antwoord.
Sorry, ik heb overigens heb ik eerst een vraag. Waarom zou je zondekennis willen hebben? Bij God hoef je er niet mee aan te komen.
God wil alleen mensen die Hem nodig hebben om hun zonden oprecht te belijden en oprecht willen dat Hij over hen regeert, dan laat de Heilige Geest wel zien wat goed en fout is. Wil je je zonden kennen en dan jezelf er verdriet over uitroepen, ach en wee klagen? Het is voor God een gruwel. Zijn Zoon heeft voor je zonden geleden, voor alle mensen maar het gaat er om of Hij voor jou ook is opgestaan. Willen we zelf nog even wat lijden, heeft de Heere Jezus niet genoeg gedaan aan het kruis, zei Hij niet “het is volbracht”? God wil dat je komt zoals je bent, zo zegt Hij in Zijn Woord, Hij zegt meer dan 100 keer bekeer je. Hij wil het veel liever als jij, Hij wacht op je, Hij staat met open armen te wachten totdat je komt, Hij klopt aan je hart. God wil niets liever dat alle mensen bij Hem komen, Hij heeft in de mensen een welbehagen. Je beledigt God dat je Hem niet serieus neemt, als je het niet doet laat Hij je gaan. Het is 100% genade maar je bent 100% verantwoordelijk. De wroeging in de hel is over je zonden maar het meest dat je God niet serieus genomen hebt. Het gaat helemaal niet om je zonden, het gaat om Gods eer, je zonden, daar is al voor betaald maar God wil dat je dat erkent dat het jou zonden zijn waar Hij Zijn Zoon voor gegeven heeft.

Even aan de medeantwoorders over het bezoek aan de disco: Ik merk op dat we zelf wel bepalen wat zonden zijn, is het niet zo dat we God moeten vragen wat Hij er van vindt. Ik ben er van overtuigd en weet dus absoluut zeker als ik mijn relatie met de Heere Jezus goed wil houden, ik niet naar een disco wil en kan. Zou je er een zegen over kunnen vragen voordat je gaat? Zijn nabijheid en of Hij het wil geven dat je Hem niet uit het hart verliest? Ik moet het al vragen voordat ik naar een visite ga waar de Heere Jezus niet centraal staat.
nochthans@gmail.com