(...) Als het over diepere gevoelens gaat of over geestelijke zaken zijn we zo u...

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Wij zijn al een paar jaar getrouwd, maar we kunnen heel moeilijk over onze gevoelens praten. Het lijkt wel of het steeds moeilijker wordt. Zo voor het oog lijkt het heel goed, maar we weten eigenlijk heel weinig van wat in elkaars hart leeft. M'n man vindt het eigenlijk wel goed zo. Maar ik kan er steeds minder goed tegen. En ik weet ook niet meer hoe ik het moet proberen. Als het over diepere gevoelens gaat of over geestelijke zaken zijn we zo uitgepraat. Kunt u ons een paar praktische tips geven?

Antwoord

U vraagt om een paar praktische tips. Meer dan dat kan het navolgende niet zijn. Toch wil ik een poging wagen. Overigens: als u na mijn antwoord nog verder door wilt vragen, doe dat dan gerust.

1. Probeer te begrijpen, dat een man in het algemeen minder gemakkelijk over zijn gevoelens praat dan een vrouw die van nature meer receptief is.

2. Forceer niets. We kunnen elkaars hart niet met een breekijzer openen. Als u aanvoelt, dat er op een moment waarop u over bepaalde zaken die in uw binnenste leven, wilt praten, geen open deur is, wacht dan een beter moment af. Maak elkaar geen verwijten. Misschien moet u leren ontdekken, wanneer er de meeste innerlijke rust is bij uw man. Het kan zijn, dat uw man overdag (te) veel met zijn werk bezet is en dat hij aan het eind van een dag meer open staat voor dingen die er in uw binnenste leven.

3. Laat u door niets ervan weerhouden om altijd open te zijn en uw gevoelens uit te spreken, ook al krijgt u niet altijd een weerwoord.

4. Als gehuwden behoort u een open boek voor elkaar te zijn. Dat is in het bijzonder het geval, als het over de dingen van het geloof gaat. Daarbij kunnen vreugde om wat God u geeft, soms twijfel en aanvechting een rol spelen. Juist in deze dingen behoren uw man en u elkaar tot een hand en een voet te zijn. Lees het nog eens na in het huwelijksformulier.

5. Ik weet dat het voorkomt dat mensen die trouw naar de kerk gaan en elke dag uit de Bijbel lezen, nooit eens aan elkaar vragen, hoe de relatie met de Heere is. Het zou toch wel erg zijn, als je elkaar moet gaan missen en dan moet constateren, dat je nooit in elkaars hart hebt gekeken.

6. Enkele vragen:

-Wordt er in uw gezin elke dag uit de Bijbel gelezen en is het misschien goed, om over het gelezene ook even met elkaar van gedachten te wisselen?

-Wordt er in uw gezin door iemand aan tafel hardop gebeden? U zou dat kunnen zijn. En in dat bidden kan ook de brug geslagen worden naar elkaar toe.

-Zijn er in uw kennissenkring wellicht ook mensen die u helpen kunnen om van hart tot hart met elkaar te praten? Soms gelukt dat in een gesprek met meerderen beter dan tussen twee met elkaar gehuwden.

Met een hartelijke groet,
Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

psychologie