Endosymbiosetheorie

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan dr. M. J. Paul. Ik studeer sinds dit jaar biologie. Uiteraard wordt er op mijn opleiding volledig uitgegaan van evolutie. Ik geloof echter vast en zeker in de schepping, enkele duizenden jaren geleden in zes dagen. Ik heb me voor ik ging studeren voorgenomen om bij elk argument etc. wat ik op mijn studie te horen krijg voor evolutie de weerlegging te vinden, zeg maar, zodat ik in ieder geval voor mezelf er iets tegen over heb staan en zodat ik eventueel mijn geloof kan onderbouwen ten opzichte van studiegenoten als ze er naar vragen. Tot nu toe is er een ding waar ik geen weerlegging voor heb kunnen vinden, namelijk de endosymbiosetheorie. Dat vind ik raar, aangezien de hele theorie mij enigszins belachelijk overkomt. Maar nu is dus mijn vraag of u mij een weerlegging van de endosymbiosetheorie kunt geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Voor de lezers die de theorie niet kennen:  Onder endosymbiose wordt het proces verstaan, waarbij grote oerbacteriën andere, kleinere en gespecialiseerde levensvormen in zich opnamen en nieuwe, krachtige organismen vormden. Deze vrij recente en inmiddels wijd aangehangen theorie gaat terug op de ideeën van de Amerikaanse biologe Lynn Margulis en geldt als een variant binnen de evolutietheorie.

Een mooi biologieboek waarin uitgebreid de argumenten voor  en tegen de evolutietheorie besproken worden, en waarin de schrijvers belijden in de schepping te geloven, is: Reinhard Junker en Siegfried Scherer, “Evolution: ein kritisches Lehrbuch”. 6e druk Weyel Lehrmittelverlag Giessen, 2006. In deel 5, paragraaf 10.3 wordt Die Endosymbionten-Hypothese besproken. Je kunt ook op internet terecht. Tevens is deze link van belang.

Als je geen Duits beheerst, is het wellicht mogelijk dat iemand in je omgeving deze informatie vertaalt. In Nederland is de Stichting De Oude Wereld bezig met een Nederlandse vertaling van het boek van Junker en Scherer. Afgelopen maand is een voorlopige editie uitgebracht: “Evolutie, een kritisch leerboek”.

In het Engels is ook genoeg te krijgen. Zie bijv. het recente artikel.

Het voert te ver om op de argumenten in te gaan, maar met de bovenstaande verwijzingen moet je een heel eind verder kunnen komen. In zijn algemeenheid: bij de genoemde organisaties kun je ook met heel wat soortgelijke vragen terecht.

Prof. dr.  M. J. Paul

Tags in dit artikel:

evolutietheorie