Broer wil scheiden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Hoe moet ik omgaan met de scheiding van mijn broer? Mijn broer heeft al enige tijd problemen in zijn huwelijk, zo’n vier jaar. De laatste 1,5 jaar hebben ze huwelijkstherapie gehad, maar het is daardoor niet beter geworden. Hij en zijn vrouw leven volledig langs elkaar heen, maken ruzie en van liefde en intimiteit is al jaren geen sprake meer. Ook heeft z’n vrouw al meerdere keren chatcontact met andere mannen gehad, waarin ze liet merken op een andere man te vallen. Ook moet mijn broer opletten met wat hij doet of zegt. Want wat voor ons normale dingen zijn kan bij z’n vrouw in het verkeerde keelgat schieten, met een fikse uitbrander als gevolg.

Nu heeft mij broer laten weten niet meer zo verder te kunnen en hij wil scheiden. Ik vind dit heel verdrietig en moeilijk. Ik heb altijd gedacht: wat gun ik hem de liefde van iemand die echt van hem houdt. Maar nu het zover is dat ze uit elkaar gaan vind ik het toch moeilijk. Hij weet dat ik er op grond van de Bijbel niet mee eens kan zijn dat hij gaat scheiden. Toch snap ik het wel dat het niet altijd zo door kan gaan. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe jíj om moet gaan met de aanstaande scheiding van je broer? Zorgen dat je er voor hem bent, want hij zal steun en liefde nodig hebben! In je brief lees ik alleen maar afkeuring, afwijzing, boosheid en oordeel terwijl het níét om jóu gaat, noch om jóúw gevoelens! Het huwelijk van je broer en schoonzus is een zaak van hèn beiden, de moeilijkheden binnen hun huwelijk ook. Heel triest en verdrietig als alles anders gaat dan hun trouwdag beloofde, maar ook dat is hún zaak.

Natuurlijk mag je hulp en raad geven als hij (of zij) daarom vraagt, maar hun verhouding veroordelen is niet aan jou. Zelfs niet als hij weet dat jij op grond van de Bijbel vindt, en denkt te weten, dat scheiden niet mag. Dus nogmaals: hoe moet jij er mee omgaan? Je broer bijstaan en er voor hem zijn wanneer hij jou nodig heeft. Dát is Bijbels! Bid voor hem! Én voor háár!

Marijke Rots

2 reacties
Ellenoor
Aan de ene kant heb je altijd gehoord dat echtscheiding alleen onder strikte voorwaarden is toegestaan, maar dan word je van heel dichtbij geconfronteerd met de weerbarstigheid en de gebrokenheid van het leven. Dat is verdrietig en verwarrend.
Chatten met andere mannen kan overigens ook al gauw in de richting van overspel gaan. Maar als je het verhaal van een kant hoort weet je toch nooit precies hoe het in elkaar zit. Het is hoe dan ook heel triest als het zo gaat, voor alle betrokken partijen. Sterkte! En inderdaad: naast je broer staan en een luisterend oor bieden.
leene
100% eens met de reactie van Marijke Rots.
Al helemaal in deze situatie naast je broer staan zonder oordeel. Waarom is het toch nodig om te zeggen. "ja ik kan het er op grond van de Bijbel niet mee eens zijn dat je gaat scheiden" Ik denk dat hij dat ook heel goed weet.
Je begaat echt geen zonde als je hem steunt. Het zou wat anders zijn als je overspel goed praat of hem aanmoedigt te scheiden etc.
En de wereld bloedt uit duizend wonden, soms is een relatie zo verschrikkelijk slecht dat echtelieden er beiden geestelijk aan onderdoor gaan.