Geleend bij ouders

drs. F.W. den Boef / Geen reacties

Vraag

Ik heb geld geleend bij mijn ouders en betaal elke maand netjes rente en aflossing. Het kan echter nog wel tien jaar duren voordat de lening is terugbetaald. Mijn ouders zijn al 82 jaar oud en mijn moeder word steeds meer hulpbehoevend. Stel dat mijn ouders naar een zorginstelling zouden gaan, hoe gaat het dan verder met de lening die ik bij mijn ouders heb? Kan de zorginstelling dan het geld opeisen om de eigen bijdrage van te betalen? Een bezorgde dochter.

Antwoord

Als ouders zorg afnemen van een zorginstelling kunnen hun kinderen nooit door die instelling financieel worden aangesproken. Wel is het zo dat een geldlening, ook aan een kind, hoort bij het vermogen van de ouders. Van belang is de vraag om wat voor lening het gaat. Staat er niets op papier, dan sta je als kind minder sterk dan wanneer er een door ouders en kind ondertekende overeenkomst van geldlening is gesloten. Wat er in die overeenkomst staat is dan bindend tussen ouders en kind en hiervan kan alleen worden afgeweken als beide partijen daar mee instemmen.

Mr. F. W. den Boef

Lees meer artikelen over:

financiënlening