Jeukende bulten

dr. Nomen Nescio / 5 reacties

Vraag

Ik krijg plotseling allemaal jeukende bulten op m'n lichaam. Het begon op m'n voeten en later ook op benen, armen en hals. Ze lijken op muggenbulten, maar ze voelen hard aan. Wat kan dit zijn?

Antwoord

Ik adviseer je om hiermee naar de huisarts te gaan. Het lijkt op urticaria, beter bekend als netelroos of galbulten. Zie ook hier.

Tags in dit artikel:

bultjeuk
5 reacties
Daniel
Beste vragensteller,

Urticaria (urtica = brandnetel) is de medische naam voor netelroos of galbulten. Het is een zich in korte tijd ontwikkelende, vaak heftig jeukende uitslag van de huid, die begint met rode vlekjes en daarna in verdikte bleke plekken kan overgaan. De huidafwijkingen kunnen al of niet samenvloeien tot grotere vlakke plakkaten. In feite betreft het een vochtophoping in de bovenste laag van de huid doordat de kleine haarvaatjes in de huid zich verwijden (de rode fase) waarna door lekkage het vocht in de weefsels terecht komt (bleke fase).
Eén zo'n plek noemen we een urtica of kwaddel; het ziektebeeld in zijn geheel heet urticaria. Deze reactie is in het algemeen wel vervelend, maar meestal niet van ernstige aard, omdat het proces zich vrijwel steeds na enkele uren weer herstelt. De aanvankelijk jeukende plekken trekken dan geleidelijk weg.
Urticaria is een vaak voorkomende huidreactie. Een kwart van de bevolking zal in de loop van zijn/haar leven hiermee worden geconfronteerd. De oorzaken lopen uiteen en de aandoening komt op alle leeftijden voor, zowel bij mannen als bij vrouwen.

HOE ONTSTAAT HET?

Er zijn duizend en één oorzaken van urticaria. Bij het ontstaan ervan blijkt histamine een belangrijke rol te spelen, niet alleen omdat het de bloedvaten verwijdt, maar ook omdat het jeuk veroorzaakt. Behalve histamine spelen ook andere lichaamseigen stoffen een rol bij het ontstaan van netelroos. Dergelijke stoffen liggen klaar in bepaalde "opslagplaatsen" (voornamelijk mestcellen) die in de huid aanwezig zijn. Onder invloed van prikkels van uiteenlopende aard worden ze daaruit vrijgemaakt.

Zo'n prikkel kan het innemen van een medicijn of voedingsmiddel zijn, maar ook een infectie, het leveren van lichamelijke inspanning of de inwerking van zonlicht op de huid. Veelal is de aard van de prikkel niet bekend en lukt het ook niet om deze op te sporen. Normaal brengen bovengenoemde prikkels geen reactie teweeg, omdat eventuele nadelige effecten door het lichaam worden geneutraliseerd. Verloopt dit proces minder goed, dan kan urticaria ontstaan. Ook kunnen meerdere prikkels tegelijkertijd aanwezig zijn.

Voor zover de prikkels bekend zijn worden deze meestal ingedeeld in de volgende groepen:
- geneesmiddelen (vooral pijnstillers, zoals aspirine, antibiotica en röntgencontrastmiddelen)
- acute- en chronische infecties (vooral veroorzaakt door bacteriën en parasieten)
- fysische prikkels (lichamelijke inspanning, lokale druk op de huid, koude, warmte, zonlicht)
- voedseltoevoegingen (vooral kleurstoffen, conserveringsmiddelen en smaakversterkers)
- allergie voor voedingsmiddelen (vooral eieren, schaaldieren en fruit)
- allergie voor ingeademde producten (schimmelsporen, dierlijke huidschilfers, oplosmiddelen, formaldehyde)
- insectensteken en beten (vlooien, mijten, luizen, muggen, wespen)
-.interne ziekten (stofwisselingsziekten, hormonale stoornissen, auto-immuunziekten
- contact op de huid met bepaalde stoffen (zoals planten, rubber, chemicaliën, dierlijke eiwitten en crèmes).

Ofschoon er geen duidelijke erfelijke aanleg bestaat, kan het verschijnsel zich in bepaalde families vaker voordoen dan gebruikelijk is. Dit is bijvoorbeeld het geval bij bepaalde urticariatypen, zoals de zogenoemde koude-urticaria en zonlicht-urticaria.

Beste vragen steller, u heeft een pc, dan kunt u ook googlen, maar u heeft gelijk, christelijk refo-advies is altijd beter dan gewoon advies.
Zelf wacht ik op een refo-ziekenhuis, met refo-chirurgen en refo-verpleegsters, waarom is dat er nog niet?
Zwabbie
Ga gewoon naar de dokter.......hoe moeilijk kan dat zijn?
QuadCoreInside
Mee eens..Zo'n genante vraag is dit toch niet...Maar Refoweb is wel lekker makkelijk.
bootje
Idd. denk dat de dokter z'n tijd wel nuttiger kan besteden.
Catherine
Ik verbaas me ook steeds weer. Deze antwoorden zijn gewoon op internet te vinden. Bij twijfel, eigen huisarts bellen en niet de kostbare tijd van de artsen hier misbruiken.