Geen zin om Bijbel te lezen

Ds. R.H. Kieskamp / 1 reactie

Vraag

Misschien een wat vreemde vraag, maar hoe word ik gemotiveerd om elke avond de Bijbel te lezen? Ik vind dat ik elke avond een stukje moet lezen uit de Bijbel (met uitleg), heb hem ook netjes in mijn nachtkastje liggen, maar ik pak hem vrijwel nooit. Ik heb er gewoon geen ‘zin’ in. Misschien heeft u suggesties voor een mooi, interessant dagboek voor jong-volwassenen (vanaf 18 jaar)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Nog afgezien van het feit of ik in staat ben een suggestie te doen voor een mooi, interessant dagboek voor jong-volwassenen, denk ik dat een dergelijke suggestie niet helpt om het probleem op te lossen. Mijn advies is: begin met te bidden of God je een hart wil geven dat honger en dorst gaat krijgen naar het woord van God en daarin naar genade en verzoening door Christus.

Vervolgens roep ik op tot radicale bekering opdat 'geen zin hebben in' gaat veranderen in heilige ijver om de Schriften te onderzoeken en daarin het eeuwige leven te vinden in en door Christus. Bedenk ook dat de Heere recht op je heeft, dat Hij het waard is om Hem binnen te laten in je hart. Laat Hem, die almaar klopt, ook op de deur van jouw hart, niet langer buiten staan in de kou, zodat Hij moet klagen, “mijn hoofd is vervuld met dauw, mijn haarlokken met nachtdruppels” (Hooglied 5:2). Het is de Bruidegom die daar spreekt, namelijk Christus. Hij heeft aan het kruis Zijn liefde tot in de dood betoont voor verloren zondaren. Waar blijven we dan om die liefde niet binnen te willen laten, Zijn smeekstem ongehoorzaam te zijn, ons hart voor Hem gesloten te houden als een oester?

Er zou nog veel meer te zeggen zijn, bijvoorbeeld dat we zonder Christus verloren zijn, dat de bijbel ons oproept om ons te haasten om ons levenswil etc. Toch wil ik het hierbij laten met de bede dat God deze woorden zal zegenen.

Ds. R. H. Kieskamp

Ds. R.H. Kieskamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lienden
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dominee Kieskamp is op 29 april 2021 overleden.

1 reactie
Sammie2016
Ik zou de dag beginnen met het lezen van de Bijbel, dan kan je Gods woorden de hele dag overpeinzen en toepassen in je leven.
De Bijbel zegt dat als je vertrouwt raakt met Gods woord door het dagelijks te lezen het aangenaam wordt ...
Spr.2:10 "Als wijsheid in je hart komt en kennis aangenaam wordt voor je ziel,."

Net als heel veel dingen in het leven moet je plezier krijgen in het lezen van Gods Woord, dan kan het effect hebben in je leven.
Door het dan in elk aspect van je leven toe te passen behoedt het je voor allerlei gevaren en dwaze dingen die je om je heen ziet en zouden kunnen verleiden.

Het vervolg van Spr.2 zegt dat de Woorden van God je beschermen, kennis/inzicht geven, behoed ook voor de omgang met slechte mensen, bescherm tegen wereldse ideeën/filosofieën, etc. etc.

Het volmaakte woord van God heeft altijd een positief effect.