Geestelijke plichten

Ds. R.H. Kieskamp / Geen reacties

Vraag

Wat moet ik verstaan onder geestelijke plichten? Alleen bij het onderhouden van je geestelijke plichten kun je bekeerd worden, las ik ergens. Nu vraag ik me af welke dat dan zijn. Bijbel lezen en bidden?

Antwoord

De vraagsteller heeft het over geestelijke plichten betreffende bekeerd worden. Allereerst wil ik opmerken dat de Bijbel niet veel spreekt over bekeerd worden. Veelmeer zegt de bijbel dat we ons zelf moeten bekeren. Bekering is meer een roeping dan een gave. Natuurlijk kunnen we aan die roeping niet in eigen kracht gehoorzamen. Ondertussen geldt wel: “Al wat U ontbreekt, schenk Ik zo gij 't smeekt, mild en overvloedig.” In God is alle kracht te vinden die we nodig hebben om tot bekering te komen.

Dan die geestelijk plichten. Dat klinkt wat plichtmatig alsof wij door het onderhouden van bepaalde plichten het voor elkaar kunnen krijgen. Zelf zou ik liever spreken van middelen tot bekering, middelen die God gebruikt om ons tot bekering te brengen. Inderdaad zijn dan bidden en Bijbellezen belangrijk. Uiteraard ook horen naar preken, bijbelstudie, enz. God geeft ons kracht en bereidheid tot bekering door ons te roepen via Gods Woord door het werk van de Heilige Geest. Dat is de normale, gewone wijze van werken door God. Soms worden mensen op abnormale, buitengewone wijze tot bekering gebracht. Daar moeten we het echter niet van af laten hangen. Bekering dienen we niet te zoeken in de kroeg, maar in de kerk. En gebed is daarbij van groot belang.

Alleen dienen we nooit te vergeten dat het bij bekering er altijd om gaat dat we Jezus leren zoeken en vinden als onze Heiland. Als het goed is vinden we nergens rust dan bij Hem die zegt: “Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal U rust geven.” Bekering is dus ons naar Hem toekeren met onze zorgen en noden, maar vooral ook met onze schuld en verlorenheid door de zonde.

Wanneer die bekering helemaal klaar is? Aan de ene kant wanneer we Jezus hebben gevonden als onze Heiland. We bouwen ons levenshuis niet meer op zand, dat hebben we tot de laatste korrel weggegraven. We bouwen op Jezus alleen, de vaste Rots van ons behoud. Is onze bekering dan helemaal af, zodat we kunnen zeggen: “Ik ben bekeerd”? Dat moeten we maar nooit gaan zeggen, want voor we het beseffen worden we een hoogmoedige farizeeër. De Bijbel leert ons dat we dagelijkse bekering nodig hebben, dat we elke dag weer als een arme zondaar van genade zullen  leven. Maar daar dan ook werkelijk van gaan leven, in vol en vast vertrouwen op Gods genade in Christus en met een ongedeeld en dankbaar hart. Zo hebben we dagwerk aan onze bekering.

Ds. R. H. Kieskamp