Een dienst van de Gereformeerde Gemeenten bezoeken

Redactie Refoweb / 61 reacties

Vraag

Aan Ger. Gem.-dominee. Ik ben een jonge vrouw/student van bijna 21 jaar. Momenteel zit in nog in een behoudende gereformeerde kerk (geen GKV), maar ik ben op zoek naar een andere kerk. Ik kom via kerkomroep/kerkdienstgemist uit bij de HHK of Ger. Gem. Ik heb de laatste tijd veel preken uit de HHK geluisterd en die kan ik goed begrijpen (in tegenstelling tot de preken uit mijn huidige gemeente, die begrijp ik niet). Op internet ben ik aan het zoeken geweest, maar er zijn maar weinig Ger. Gem.- gemeenten waar ik de diensten van kan luisteren. Of beveiligd of ze zenden niet uit. Best jammer vind ik. Maar dat terzijde.

Mijn eigenlijke vraag: hoe zit het qua kleding in de Ger. Gem.? Ik neem aan dat meisjes/vrouwen rokjes dragen. Maar is een hoedje dragen ook verplicht? Bij mij in de kerk maakt het niet uit als je al vrouw/meisje zijnde een broek draagt. Hoedjes komen bij ons niet voor. Nu was ik van plan om, zo de Heere wil, op biddag van de gelegenheid gebruik te maken om een Ger. Gem.-gemeente te bezoeken. Nu heb ik dus geen hoedje die ik op kan doen en misschien word ik wel vreemd aangekeken omdat ik dan geen hoedje draag. Hoe wordt er met gasten omgegaan in de gemeente? Heeft u tips?

Antwoord

Het dragen van een hoedje tijdens de eredienst is bij de Ger. Gem. niet verplicht, het dragen van een hoofddeksel wel. Dat mag dus bijvoorbeeld ook een muts zijn, een hoofdbedekking die iedereen wel in huis heeft. Veel gemeenten hebben ook reserve hoeden en mutsen voor kerkgangers die zelf niets bij zich hebben. Je zou dat vooraf bij de koster van de kerk kunnen vragen. Het dragen van een broek door vrouwen tijdens een kerkdienst is bij de Ger. Gem. inderdaad niet toegestaan. Zie ook onderstaande artikelen:

'Kledingvoorschriften in de kerk'

'Kort haar en hoofddeksel'

Lees ook: 'Een dienst van de Gereformeerde Gemeenten bezoeken (2)'

Tags in dit artikel:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)
61 reacties
katlheen
@Omega: Maar zeg dan gewoon dat je eigen kerk de beste is! Er worden allerlei oneigenlijke argumenten aangevoerd. Vooral het argument dat je ergens geplaatst bent gaat dan niet meer op. Ik ben geplaatst in een Oud Katholieke Kerk. Als ik wil overstappen naar een GG gemeente wordt dat dus toegejuicht? De Geest die mij in de OKK heeft geplaatst heeft dan zijn werk niet goed gedaan? De Geest plaatst dus uitsluitend goed wanneer iemand in een reformatorische kerk zit? De Heilige Geest wordt dus voor het eigen karretje geplaatst? Treurig om te moeten constateren.
Jeremiah
Tja, hoe moeilijk kan het zijn. Koop voor €5 een zwarte baret, die staat iedereen, je bent niemand tot last (mocht dat al zo zijn) je hoeft je geen zorgen te maken wat mensen van je vinden en je kunt helemaal geconcentreerd zijn op een goede Schriftuurlijk-bevindelijke preek! ;)
Jeremiah
Of n rode, of n paarse :)
Omega
@Johnvb Ik begrijp dat het wat bij je kriebelt als panelleden uit de Ger. Gem. graag hun leden willen behouden, maar mij zou het meer verwonderen als ze zouden adviseren om maar lid te worden van een ander kerkverband. Dat als eerste.

Ten tweede, standaardantwoorden in dit soort zaken bestaan niet. Daarom lees je ook dat er in gevallen waaruit duidelijk geestelijke nood spreekt, mensen wordt geadviseerd om lid te worden van een ander kerkverband. Je zou in dit opzicht eens de antwoorden van drs. Kole, ds. Harinck en evang. Van Dooijeweert moeten lezen.

In de derde plaats (en dit is ook aan antwoord aan @Katlheen) als je als reformatorische kerken er op grond van Woord en geschrift van overtuigd bent dat jouw gezindte het meest Bijbelgetrouw is (dat is wat anders dan de beste kerk, want die bestaat niet), dan lijkt het me logisch dat je op een reformatorische site het advies krijgt om in een reformatorische kerk eens je oor te luisteren te leggen. Overigens wordt dat advies in dit antwoord niet eens gegeven, maar gaat het om informatie over de kledingdracht.

Punt vier. Ik weet niet of jij een beetje een beeld hebt van kerkelijk Nederland, maar zelfs in een behoudende gereformeerde kerk is van een ontdekkende prediking helaas nauwelijks nog sprake. En als we niet meer overtuigd worden van wie wij zijn als mens (totaal verdorven, "er is niemand die God zoekt", zegt Paulus), dan heeft Christus ook geen enkele meerwaarde. Dan resteert een zoutloos welvaartsevangelie. Geloof en radicale bekering hangen onlosmakelijk met elkaar samen. En ik vrees dat buiten de reformatorische kerken (en ik spreek helaas uit ervaring) de scherpte/diepte van de boodschap grotendeels verdwenen is (waarbij er gelukkig ook nog enkele uitzonderingen zijn; die ken ik ook) en er meer sprake is van wereldwijding dan van wereldmijding.

@Katlheen De Geest wil dat wij daar zijn waar Zijn Woord in Z'n hele breedte en diepte wordt gebracht. Ik ken de OKK te slecht om daar een oordeel over te geven, maar de ene dienst die ik daar heb bijgewoond was (ook liturgisch) tenenkrommend kort en oppervlakkig. Daar zou ik wegrennen als je ziel en zaligheid je lief is. En als je lid zou zijn geweest van de Jehovagetuigen, zou dat dan ook het werk van de Heilige Geest zijn geweest? Je hebt naast het Woord, ook verstand gekregen om de prediking te toetsen aan het Woord. Dat geldt overigens voor alle kerkgangers, in welk kerkverband dan ook.
bouwmanjr
Klopt wat hier boven staat,met een collega van de Gereformeerde kerken pas nog over de hel gehad.
Nee daar ben ik niet mee groot gebracht.
Jezus is toch voor alle mensen gestorven!!
Ontzaglijk en dan met zulke gronden de eeuwigheid tegemoet gaan!!
O Gods ware knechten hebben het niet mis, al word er nog zo tegen aangeschopt.
Ik zal zeggen lees de geschriften bijv. van ds Joh. van der poel.
En natuurlijk Gods lieve Woord!!
Boanerges
@Omega, wat een in en in-trieste en veroordelende opvattingen houd je erop na over andere gelovigen. Ik bid dat God jou niet zo oordelen zal zoals jij anderen veroordeelt. In naam van Christus roep ik je op om je van deze weg te bekeren!
karlo
@bouwmanjr. Om over de hel te spreken, het kan toch niet anders dan met een zekere huiver.
Maar ja, die gereformeerden, ze zijn er niet mee groot gebracht. Ze bedriegen zichzelf. Inderdaad ontzaglijk.
Maar dan bij ons. Wij zijn er mee groot gebracht. Ongeveer twee procent gaat aan het avondmaal. Maar wij bedriegen in ieder geval onszelf niet. Ontzaglijk.
Verder Gods Woord en de geschriften van ds. vd. Poel, de volgorde zou ik graag omdraaien.
Omega
Goed lezen @Boanerges, ik heb het over kerken en hun leer, niet over individuele gelovigen. En dat is geen veroordeling maar een trieste constatering. En als je dan toch voor mij gaat bidden, wat ik vanzelfsprekend erg op prijs stel, vraag dan ook in hetzelfde gebed of je de gave der onderscheiding mag ontvangen en je ogen geopend worden voor de werkelijkheid. Alleen al in de PKN worden er iedere week twee kerken gesloten. En dat is echt niet omdat mensen massaal lid worden van de Ger. Gem.
dorpeling
Bouwmanjr, wanneer jij vandaan komt waar de hoedenwinkel staat waar je reclame voor maakt, dan ga ik me schamen. Niet wij alleen hebben het ware woord, dat is de Bijbel. En dan vallen kerkmuren weg. Ik ben er van overtuigd dat in alle kerkverbanden God met Zijn werk doorgaat.

Ps. ik neem aan dat je geprobeerd hebt om hem die grond onder zijn voeten weg te halen?
Nieuwverbond
En de heerlijke werkelijkheid waar omega het over had is dat God in Christus verzoend is en wil dat er niemand verloren gaat. Hij roept ons om te kopen zonder prijs en zonder geld. Hij nodigt ons om uit genade weer met Hem verzoend te leven door het vergoten bloed van de Heere Jezus. Hij had de wereld zo lief dat Hij Zijn eniggeboren Zoon de straf liet dragen voor onze zonde, en dat toen wij nog vijanden waren. Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij uw hart. Dat is Zijn verlangen. Bekeer je tot Hem en je zult leven. Wat een heerlijk Evangelie
katlheen
@Omega; dan weet ik niet wat voor dienst je hebt bijgewoond. Doorgaans duurt de mis bij ons toch een 5 kwartier. Dat kan ik niet echt kort noemen. En ja, preken zijn in de OKK korter en anders dan in reformatorische kerken. Maar bij ons staat de hele dienst centraal, niet alleen een onderdeel. Dat mag je oppervlakkig vinden, dat is jouw goed recht. Als er niet zou worden gepreekt komt ik nog steeds gesterkt uit de kerk.

Maar goed, terug naar deze vraag. Ik stel voor dat in de toekomst gewoon klip en klaar wordt aangegeven waarom het één richtingverkeer is. Once in, never out. Lijkt me wel zo eerlijk naar vragenstellers toe namelijk. Dan kan je ook gewoon zeggen dat je de mening hebt dat je eigen kerkverband gewoon het beste is en dat de kans het grootste is dat je de hemel bereikt in dat kerkverband. Just my two cents zullen we maar zeggen.
Omega
@Katlheen Je zegt: "Als er niet zou worden gepreekt kom ik nog steeds gesterkt uit de kerk." Ik denk dat dit het wezenlijke verschil is tussen het protestantisme en de RK/OKK. Bij ons staat het Woord centraal en niet de poespas er omheen. Rom. 10:17 zegt ook waarom dat zo is: "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods." Kortom, zonder Woord is er geen 'leven'.

En nu zal ongetwijfeld iemand reageren met: "Ja, maar ik word soms meer gesterkt door de Psalmen (en gezangen) dan door de preek." Welaan, dan heb je een serieus probleem in je gemeente. Dat ligt niet aan het Woord, maar aan de wijze waarop de verkondiging ervan plaats vindt.

Hebr. 4:12 zegt: "Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart." Kortom, de liturgie is volkomen ondergeschikt.

Het tweede grote verschil tussen het protestantisme en het katholisme is dat men bij de RK/OKK de grootste kans zoekt om de hemel te bereiken (zoals je schrijft). Maar niet de hemel is ons doel (dat is niets anders dan zelfbevrediging), maar de eer en verheerlijking van Gods Naam en Hem te loven en prijzen tot in eeuwigheid. Dat gebeurt straks niet alleen in de hemel maar vooral ook op de nieuwe aarde. En daar loopt maar één route naar toe via geloof en bekering en doormiddel van het reinigende bloed van Jezus Christus.
Kwartet
Ik begrijp het punt eigenlijk niet goed. Als je een gemeente wilt bezoeken, ongeacht welke, pas je je toch zoveel mogelijk aan? Enerzijds om niet te veel uit de toon te vallen, waardoor je je ongemakkelijk zou kunnen voelen, anderzijds om de (regels binnen die) gemeente die je wilt bezoeken te respecteren. Wat is de moeite om een hoed/pet o.i.d. en een rok uit te kiezen voor die dag?
katlheen
@Omega: jij noemt het poespas. Dat is voor mij al een teken aan de wand, dat je namelijk geen idee hebt wat er achter zit en waar het vandaan komt, datgene wat jij poespas noemt. Alle "poespas" heeft een bijbelse herkomst/achtergrond. Als je daar, zoals vele protestanten, niets van moet hebben doordat je altijd te horen hebt gekregen dat het fout zou zijn, dan snap ik dat jij het oppervlakkig vindt. Maar juist vanwege bijbelse achtergronden spreekt alles in de liturgie aan omdat alles in de liturgie ons dichter bij God brengt, en niet uitsluitend en alleen een preek.
En het reinigende bloed van Christus staat bij ons ook centraal, daar maak ik me geen zorgen over.

Dan rest voor mij wel de vraag: als alle christenen in hun kerken de Geest aanroepen en naar eer en geweten in de Geest handelen, maakt het dan uit waar je zit? Uiteindelijk gaat het om het geloof dat Christus voor jouw zonden is gestorven en is opgestaan.
Omega
@Katlheen Dat laatste klopt tot op zekere hoogte. Want dat geloof is niet een algemeen historisch geloof, maar een persoonlijk (mijnend) geloof, wat tot uiting komt in bekering en heiliging.

Zolang de OKK de heilige mis blijft hanteren, Christus daarmee iedere keer opnieuw kruisigt en zo de Oudtestamintische offerdienst in stand houdt, is m.i. de OKK/RK een valse godsdienst die aan elkaar hangt van mystieke rituelen en waar het Woord ondergeschikt is aan menselijke gedachten en bepalingen.
katlheen
@omega: wie zegt dat wij in de mis iedere keer Christus opnieuw kruisigen? Dat lijkt me nu net een van die vele misvattingen die onder protestanten heerst. Met het badwater het kind weggooien en alles veroordelen. Denk je nu werkelijk dat wanneer ik ter communie ga dat ik/wij Christus wederom kruisigen? Dat is waanzin, Christus is eenmalig voor ons gekruisigd.

Omgekeerd vraag ik me af waarom in bepaalde reformatorische kringen zo weinig mensen aan het Avondmaal gaan. Men slaat zich er zelfs voor op de borst: bij ons geen volle Avondmaalstafels. Waarom? Terwijl in de protestantse hoek alles rationeel wordt bekeken en alles hooguit een teken kan zijn en geen sacrament. Waarom dan die angst om Avondmaal te vieren? Wordt er dan toch niet stiekem meer waarde gehecht aan het Avondmaal? Dat kan ik dan weer niet begrijpen.

Overigens, ik was gereformeerd voordat ik overstapte naar de OKK.
Incognito_2
Lieve mensen, broeders, zusters,
Ho... stop even... laten we hetjes houden en elkaar niet allemaal veroordelen. De een is niet beter omdat hij wel of niet in een reformatorische kerk zit.
Laten we elkaar niet de kerk uitvechten door die (soms miniscule) verschilltjes.
Ik probeer zelf zo neutraal mogelijk te blijven maar de laatste reacties hebben niets meer met de vraag van de vragenstelster te maken.

Psalm 133: Broederlijke liefde
1 Een pelgrimslied, van David. Zie, hoe goed en hoe lieflijk is het dat broeders ook eensgezind samenwonen.
2 Het is als de kostelijke olie op het hoofd, die neerdaalt op de baard, de baard van Aäron, die neerdaalt op de zoom van zijn priesterkleed.
3 Het is als de dauw van de Hermon die neerdaalt op de bergen van Sion. Want daar gebiedt de HEERE de zegen en het leven tot in eeuwigheid.
(HSV versie, omdat daar eensgezind samenwonen staat en in de SV niet).
RSTHG21
@Kathleen, ik ben het eens met Omega, maar ik hoor dan eens graag hoe de okk leert hoe een zondaar wederom geboren wordt, dat is volgens mij wel een wezenlijke en essentiële vraag.
Omega
@Katlheen Wie dat zegt? Wel, dat zegt de OKK zelf. Ik citeer van de officiële website van de OKK: "In het brood van de eucharistie worden wij werkelijk deelachtig aan het lichaam van de Heer en hebben wij gemeenschap met Hem en met elkaar als ledematen van het éne lichaam." En verder, ook niet onbelangrijk: "De bekende verklaring van de bisschoppen van Nederland, Duitsland en Zwitserland, gegeven te Utrecht op 24 september 1889, wilde onverkort vasthouden aan dit geheimenis en aan het geloof van de katholieke Kerk."

Het gaat hier om de zogenoemde concecratie of transsubstantiatie, het daadwerkelijk veranderen van brood en wijn in het vlees en bloed van Jezus. Oftewel religieus kanibalisme. En wat vriendelijker gezegd: het steeds opnieuw offeren van Christus.

Misschien is het goed om alvorens van kerkverband te veranderen, eerst goed te informeren wat de officiële kerkleer is ;-)

Daarom hanteren protestanten een gedachtenismaaltijd ter versterking van het geloof. En dat er zo weinig mensen aan het avondmaal gaan is een grote schande. Niemand heeft het recht om onbekeerd te blijven. En alleen een waar geloof en het deelnemen aan het avondmaal gaan samen, zegt Paulus in 1 Kor. 11:29: "Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren."
katlheen
En dat is nu precies de grote leugen die protestanten blijven hanteren. Ik heb hier menig gesprek over gehad met priesters in deze kerk. (denk je er wel even aan dat er verschillen zijn tussen OKK en RKK?). Helaas wordt veel verkeerd geïnterpreteerd vanuit protestante huize. Ik ben ook zo groot gebracht namelijk. Alles en iedereen buiten het eigen gereformeerde erf ging naar de hel, wij waren de ware kerk. We zeiden het iets minder expliciet, maar we dachten het wel. Onze kerk was toch wel de rechte lijn vanaf Adam via Christus. De rest zag het verkeerd. Uiteraard die verfoelijke Roomschen, de Hervormden zaten er naast, en de ger gem en aanverwante sektes zaten er helemaal naast. Die loochenden Christus dagelijks en drie keer op zondag in hun leugenachtige "erediensten".....Ze loochenen Christus omdat de aangeboden genade dagelijks werd afgeslagen. Eerst het zogeheten "lichtje" krijgen in het leven.
Welnu, je kunt je voorstellen dat je dan een redelijk beperkt beeld van protestant Nederland krijgt. Tel daarbij op de redelijk idiote letterlijke interpretatie van de Bijbel en een geloofscrisis is geboren.

Ik ben daarom biddend op zoek gegaan naar waar ik God dan wel zou kunnen vinden. En daarbij kwam ik bij de OKK uit. Het was voor mij thuiskomen. Nog nooit eerder verlangde ik halverwege de week al om weer naar de kerk te kunnen gaan. En met mij vele anderen van protestantse huize die dezelfde ervaring hebben.

Je kunt er van vinden wat je wilt, ik weet dat menig protestant gaat steigeren van bepaalde leerstellingen. Mijn ervaring is dat vele van die leerstellingen ofwel verkeerd zijn begrepen, ofwel botsen vanwege een andere interpretatie van de Bijbel. Het zij zo, ik heb het geloof weer teruggevonden en ben God dankbaar dat Hij me heeft geplaatst waar ik nu ben. Dus ofwel de Geest werkt op ongebruikelijke manieren, ofwel je zegt dat de Geest het fout heeft. Ik zou de laatste beschuldiging niet graag op mijn conto willen schrijven.....