God gaat een andere weg dan verwacht

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

Vraag

Kan het zo zijn dat je weet dat God iets heeft beloofd en daar rustig onder mag leven en wacht op Zijn tijd (zoek eerst het Koninkrijk van God en al het andere zal u toegeworpen worden). En je gebed lijkt na korte tijd verhoord en je mag je verheugen in God om dat wat Hij heeft beloofd ook zál doen. Het aan iedereen vertellen hoe goed Hij is. En dat het dan opeens weggerukt lijkt te worden, datgene wat Hij je gegeven had. En dat je dan nog zo vol vertrouwen mag zijn, dat wat Hij heeft beloofd ook zál afmaken. Steeds in alles, in gebed woorden naar je toe krijgt, in de bijbelteksten, in psalmen en liederen. Dat vaste vertrouwen dat God het toch af gaat maken, dat wat Hij begonnen is. En dat het dan toch uiteindelijk blijkt dat Hij toch een andere weg wil gaan?

Geen duidelijk verhaal maar kort samengevat: zou God je ergens vertrouwen in kunnen geven en het later toch anders doen? Of heb je je dat waarvan je dacht wat Hij beloofd heeft dan ingebeeld?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je schrijft over de rust die je vindt in wat God heeft beloofd. Er is vreugde in de verhoring van je gebeden. En dan lijkt Hij tóch weer een andere weg te gaan. Dat is ook jouw ervaring en dat geeft een zekere verwarring.

Ik heb duidelijk de indruk, dat je je vraag stelt aan de hand van een concrete ervaring (of teleurstelling?) Ik weet uiteraard niet wat je daar concreet mee bedoelt. Daarom moet ik wat meer ‘in het algemeen’ antwoorden.

Allereerst mogen we belijden, dat de Heere dóet en gééft, wat Hij belooft. Dat geldt in de eerste plaats de belofte van genade en vergeving. Daarom mogen we op Zijn Woord onze hoop vestigen.

Maar er zijn ook verschillende omstandigheden in ons leven waarin we Zijn hulp nodig hebben. En dan is er ook een duidelijke belofte: “Wentel je weg op de Heere en Hij zal je uithelpen.” En dat kan soms wonderlijk bevestigd worden door een Bijbelwoord of een woord uit een Psalm. Dat kan je zó tot verwondering brengen, dat je aan anderen wil vertellen, hoe goed de Heere is.

En dan gaat het toch zo anders, dan je dacht. Als het gaat om het geestelijk leven: je dacht altijd in vreugde te leven en dan zijn er ineens weer zoveel bestrijdingen, zoveel vragen. Maar ook in het dagelijks leven. Je hebt er een voorstelling van, op welke manier God je gebeden verhoort en dan gaat Hij toch een heel andere weg.

Dat kun je op veel manieren invullen: je bent ziek en je bidt vurig om genezing. Het lijkt ook heel goed te gaan, maar dan komt die ziekte ineens weer terug. Of je hebt in een liefdevolle relatie en daar kom tóch een einde aan. Dat geeft dan veel verdriet. En zo zijn er heel veel andere dingen, die je als voorbeeld kunt noemen. Dat is meer dan eens de praktijk. Daar kun je het heel moeilijk mee hebben. Daarmee kom ik tot je samenvattende vraag: Zou God je ergens vertrouwen in kunnen geven en het later toch anders doen?

Daar kan ik alleen maar ja op zeggen. Waarom? Omdat we dit in de Bijbel zo dikwijls tegenkomen. Denk maar aan Mozes, die dacht, dat hij het volk uit Egypte zou leiden. Hij dacht dat dat al snel zou gebeuren, maar hij moest veertig jaar wachten. En wat dacht je van David? Hij kreeg de boodschap, dat hij koning zou worden, maar wat een geweldige omweg moest hij maken! En zo kan ik nog heel veel andere voorbeelden noemen. En lees Hebreeën 11 eens over de geloofshelden. Dat hele hoofdstuk kun je eigenlijk samenvatten in: “God gaat een andere weg dan verwacht werd.”

Je laatste vraag is: heb je het allemaal maar ingebeeld? Een begrijpelijke vraag. Maar waarom zou dat zo zijn? Met die vraag moet je in ieder geval niet beginnen, want daar raak je alleen maar mee in de war. Je mag zo’n -misschien raadselachtige- weg bij de Heere brengen en bidden om rust in het geloof, dat Hij weet wat goed voor je is. Dat is geen simpele oplossing, want wat we in het algemeen belijden kan juist in een bepaalde concrete situatie heel moeilijk zijn.

Ik weet voorbeelden van mensen die soms na jaren zagen dat ‘die andere weg’, die de Heere ging, achteraf toch de beste was.

Ik hoop dat ik je vraag duidelijk heb beantwoord en dat mijn antwoord je kan helpen in een misschien wel moeilijke levensperiode.

Ds. W. Arkeraats

Tags in dit artikel:

geloofsvertrouwenGods leiding