Een dienst van de Gereformeerde Gemeenten bezoeken

Redactie Refoweb / 61 reacties

Vraag

Aan Ger. Gem.-dominee. Ik ben een jonge vrouw/student van bijna 21 jaar. Momenteel zit in nog in een behoudende gereformeerde kerk (geen GKV), maar ik ben op zoek naar een andere kerk. Ik kom via kerkomroep/kerkdienstgemist uit bij de HHK of Ger. Gem. Ik heb de laatste tijd veel preken uit de HHK geluisterd en die kan ik goed begrijpen (in tegenstelling tot de preken uit mijn huidige gemeente, die begrijp ik niet). Op internet ben ik aan het zoeken geweest, maar er zijn maar weinig Ger. Gem.- gemeenten waar ik de diensten van kan luisteren. Of beveiligd of ze zenden niet uit. Best jammer vind ik. Maar dat terzijde.

Mijn eigenlijke vraag: hoe zit het qua kleding in de Ger. Gem.? Ik neem aan dat meisjes/vrouwen rokjes dragen. Maar is een hoedje dragen ook verplicht? Bij mij in de kerk maakt het niet uit als je al vrouw/meisje zijnde een broek draagt. Hoedjes komen bij ons niet voor. Nu was ik van plan om, zo de Heere wil, op biddag van de gelegenheid gebruik te maken om een Ger. Gem.-gemeente te bezoeken. Nu heb ik dus geen hoedje die ik op kan doen en misschien word ik wel vreemd aangekeken omdat ik dan geen hoedje draag. Hoe wordt er met gasten omgegaan in de gemeente? Heeft u tips?

Antwoord

Het dragen van een hoedje tijdens de eredienst is bij de Ger. Gem. niet verplicht, het dragen van een hoofddeksel wel. Dat mag dus bijvoorbeeld ook een muts zijn, een hoofdbedekking die iedereen wel in huis heeft. Veel gemeenten hebben ook reserve hoeden en mutsen voor kerkgangers die zelf niets bij zich hebben. Je zou dat vooraf bij de koster van de kerk kunnen vragen. Het dragen van een broek door vrouwen tijdens een kerkdienst is bij de Ger. Gem. inderdaad niet toegestaan. Zie ook onderstaande artikelen:

'Kledingvoorschriften in de kerk'

'Kort haar en hoofddeksel'

Lees ook: 'Een dienst van de Gereformeerde Gemeenten bezoeken (2)'

Tags in dit artikel:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)
61 reacties
vrouw78
Ik zat vanmorgen in een boek (leven met Jezus van dag tot dag) te lezen en moest denken aan alle reacties hier. Wat ik las wil ik graag delen:

We zijn meer gericht op de geschiedenis dan op Christus zelf! We hebben lippendienst bewezen aan leerstellingen over de historische Jezus, in plaats van te letten op een levende Persoon. Daarom is er ook zoveel verdeeldheid in de christelijke kerk. Allemaal pretenderen wij de waarheid te bezitten. We hebben verschillende leerstukken, ook al hebben we dezelfde Christus.
Als wij ons allemaal op Jezus zouden richten, zodat Hij een levende Persoon voor ons was - echt het Hoofd van de Gemeente - dan zouden we toch één zijn?! Maar het hoofd van onze kerk is een lijst van regels en leerstellingen over de historische Jezus en daardoor zijn wij zo verdeeld.
Als wij ons op Jezus zouden richten, zou de eenheid vanzelf komen. Als iemand tot Jezus komt, dan is Hij dezelfde Jezus, ongeacht of iemand atheïst, katholiek of protestant is. Christus is één en ongedeeld. Maar als wij alleen letten op onze opvattingen en leerstellingen, komt er verdeeldheid.
We moeten het verschil kennen tussen het oude verbond en het nieuwe verbond. Paulus beschrijft de gelovigen als 'een brief van Christus...niet met inkt geschreven, maar met de Geest van de levende God, niet op tafelen van steen, maar op tafelen van vlees in de harten' (2 Kor. 3:3).
Het oude verbond ligt vast in de tien geboden, die in stenen tafelen werden gegrift. Maar het nieuwe verbond is in Christus zelf, die woont in het hart van de gelovige. Het is een totaal ander soort verbond! De onderdanen van het Koninkrijk van God worden niet door een wet van buiten geregeerd, maar juist door het bestuur van de Koning zelf in hun binnenste. Paulus vervolgt dan ook: 'Die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar des geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt leven'(vers 6). Wat bedoelde Paulus, toen hij de Geest noemde?
Veel gelovigen menen dat het Oude Testament de letter is en het Nieuwe Testament de Geest. Of ze menen dat het nieuwe verbond een meer geestelijke versie van de oude wet is - de wet plus de bergrede. Maar het zijn allemaal letters!
Volgens Paulus bestaat het nieuwe verbond niet uit een geschreven wet, noch die van het Oude Testament, noch die van het Nieuwe. Het is ook geen geestelijke uitleg van de tien geboden. Het is ook niet alleen de Bergrede. Het nieuwe verbond is helemaal geen geschreven wet, maar het is de Géést. Daarom vervolgt Paulus en legt uit: 'De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid'(2 Kor. 3:17). Het nieuwe verbond is de toezegging van God dat Hij persoonlijk in ons binnenste komt wonen, om zo Zijn wil te volbrengen!
Het oude verbond is de letter, het nieuwe verbond is de Geest.
De Heere zelf is de Geest en Hij woont in ons binnenste. Als we in het Koninkrijk Gods zijn, dan betekent het dat we verbonden zijn met de Koning, dat Hij ons vanuit een vernieuwd hart regeert.
We kunnen de evangeliën, of welk deel van het Nieuwe Testament dan ook, zo hanteren als mensen het Oude Testament hanteren. Moslims gaan op dezelfde wijze om met hun Koran.
Wij lezen het Boek en proberen ernaar te leven. We lezen wat de Stichter van onze godsdienst heeft gedaan en we proberen Hem na te volgen. Dat maakt onze godsdienst er één als zovele.
Maar het nieuwe verbond is geen godsdienst! Wij hebben een levende Stichter, die ook vandaag leeft. Hij leeft in ons. En Hij die in ons is, is de wet waarbij wij leven. Zijn leven wordt openbaar in ons, omdat wij met Hem verenigd zijn, met Hem tot één geest geworden zijn (1 Kor. 6:17). Daarom kon Paulus zeggen: 'Het leven is mij Christus'. Paulus' leven stond niet onder zijn eigen controle, het werd beheerst door Christus.