Verstandelijk besluit bij beroepingswerk

Ds. C.G. Vreugdenhil / 2 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Als een dominee een beroep krijgt denkt iedereen daar vaak verschillend over. Soms word ook gezegd: daar past hij niet. Of ja daar past hij wel. Nee, daar zal hij echt niet heengaan enz. Maar als een dominee een beroep krijgt en dat vervolgens wel of niet aanneemt, dat gaat toch buiten de wil van een dominee om? Of mag een dominee ook verstandelijk besluiten het beroep aan te nemen. Dat laatste is eigenlijk vooral mijn vraag.

Antwoord

Het zou kunnen zijn dat een bepaalde predikant in een bepaalde gemeente niet past. Maar als een gemeente beroept, hebben ze zichzelf die vraag natuurlijk ook gesteld. En op die manier beroepen. Dat een predikant dus helemaal niet zou passen in de gemeente die hem beroepen heeft, zal denk ik niet zo vaak voorkomen. Bovendien: wie bepaalt dat? Kerkenraad en gemeente die beroept hebben dat eerst goed overwogen. Als mensen dan toch vinden dat een dominee daar niet past, passen die mensen misschien niet helemaal in hun eigen gemeente. Trouwens, misschien heeft zo’n gemeente wel eens voor een bepaalde periode nodig dat de wind uit een wat andere hoek waait dan sommigen willen. Correctie moet toch ook gegeven kunnen worden.

Dat het aannemen van een beroep buiten de wil van een dominee omgaat is niet helemaal waar. Het kan zijn dat een dominee vanuit zijn praktijkervaring gaat open staan voor een andere gemeente. Dan ben je wel ontvankelijker voor een eventueel vertrek uit de huidige gemeente. Natuurlijk moet het wel de wil van de Heere zijn. Soms gaat dat samen op. Andere keren kan het zijn dat een predikant echt niet wil, maar dat de Heere hem eenswillend maakt met Zijn wil. Daar kan heel wat strijd mee gepaard gaan. Ook of het wel helemaal duidelijk is wat de wil van de Heere is.

Of een predikant verstandelijk mag besluiten om een beroep aan te nemen is volgens mij teveel gezegd. Je verstand mag zeker een rol spelen. Een geheiligd verstand is gewoon nodig. Maar het is wel belangrijk dat je als predikant een aanwijzing of opdracht van de Heere krijgt. Dan mag je weten wat Zijn wil is en dan hoef je daar later geen strijd meer op te krijgen. Dan mag de gemeente ook weten dat God je gezonden heeft. Ik hoop dat het je een beetje duidelijk is.

Voor de aardigheid heb ik een eerder antwoord ('Bedanken voor beroep op uiterste beslisdatum') met daarin een vraag die op hetzelfde vlak ligt. Misschien heb je daar iets aan i.v.m. je vragen over het beroepen van een predikant.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

beroepingswerk
2 reacties
Jeremiah
Ik vind het ook vreemd dat in de gg de kleine gemeentes niet kunnen beroepen omdat ze een predikant niet kunnen bekostigen. Als God je ergens heen stuurt zal je daar ook aan de arbeid moeten ook al zijn de financiën niet toereikend. De predikanten wonen allemaal in dikke huizen en rijden dikke autos. Dus men zal zeker naar het traktement kijken. Zorg dan voor een systeem dat predikanten centraal betaald worden net zoals bij de chr ger kerk.
Race406
Jeremiah: In de CGK worden predikanten niet centraal betaald. Er zijn wel richtlijnen voor de hoogte van het traktement. Een gemeente is vrij om een hoger traktement uit te betalen. Kan een gemeente het traktement niet betalen dan kan die gemeente bijstand krijgen.
In de PKN is het volgens mij wel zo dat er centraal betaald wordt, maar zeker weten doe ik dat niet.