Bedanken voor beroep op uiterste beslisdatum

Ds. C.G. Vreugdenhil / 1 reactie

Vraag

Aan een Ger. Gem.-panellid. Wat ik me wel eens afgevraagd heb, betreft het volgende. Ik kerk bij een gemeente die al jarenlang vacant is. Er worden regelmatig dominees beroepen. Het valt mij op dat dominees nagenoeg altijd op de uiterlijke beslisdatum bedanken. Alsof men wacht op een teken dat men het beroep toch moet aannemen (wat op zich niet verkeerd is natuurlijk). Ik heb de indruk dat dominees bij aanname van het beroep dat besluit al veel eerder bekend maken. Maar het is toch net zo goed mogelijk dat een dominee vrij gauw weet dat hij moet bedanken zoals dat hij vrij snel weet dat hij het aan moet nemen? Dan kan hij dat toch ook al vrij snel met zekerheid zeggen? Natuurlijk weet ik weinig af van de strijd die een beroep op kan leveren en deze vraag is ook niet aanvallend bedoeld, maar het frustreert me soms wel dat de gemeente wekenlang in spanning zit te wachten op het besluit van de dominee en dan op het laatste moment weer hoort dat de dominee niet komt. Vriendelijke groet, een Ger. Gemmer.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste Ger. Gemmer,

Ik snap je vraag, maar je moet achter de handelswijze die je constateert toch geen oneerlijkheid zoeken.

Ik heb zelf verschillende ervaringen met het afwijzen en aannemen van een beroep, maar ik denk echt dat er geen spelletje wordt gespeeld. Als je als predikant in je hart de beslissing genomen hebt om te bedanken omdat de Heere het beroep niet opbindt in je hart, dan ga je niet expres wachten tot de datum van beslissing er is, want dan laat je mensen in de gemeente die je beroepen heeft voor niets bidden. Dat is niet eerlijk. Ik zou niet graag één van mijn collega’s daarvan betichten. Als je weet dat je het beroep moet aannemen, maak je dat direct bekend. Al is het niet verkeerd om daar nog een paar dagen overheen te laten gaan, zodat je versterkt en bevestigd kunt worden in de overtuiging dat de Heere je wegroept uit je huidige gemeente. Maar het kan ook zijn dat er niets bijzonders vanuit de Bijbel op je afkomt en denkt dat je het beroep niet aanneemt, maar daar niet helemaal zeker van bent. Dan geef je liever de Heere de tijd om  -als Hij dat wil doen- nog eens duidelijk te maken dat je een goede beslissing neemt. Dan wacht je tot de tijd dat je moet beslissen en dan heb je alles eerlijk de tijd gegeven om Gods leiding hierin te ontdekken.

Ik heb zelf de ervaring dat ik op geen enkele manier op de gemeente, die op mij een beroep uitbracht, betrokken raakte en dat op het laatste moment de Heere een wending gaf zodat ik het beroep moest aannemen. Als je dan al direct bedankt zou hebben omdat je dacht dat het toch niet zou doorgaan, is het wel erg moeilijk om er dan op terug te komen en het beroep alsnog aan te nemen.

Ik hoop dat ik je in alle eerlijkheid heb duidelijk gemaakt dat je niet te snel moet oordelen over het bekendmaken van de beslissing van een predikant die soms wel of niet worstelt met een op hem uitgebracht beroep.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

beroepingswerk
1 reactie
mluther
Dit is niet voorbehouden aan de Ger Gem. Ook binnen andere kerkverbanden gaat dit op deze manier. Een vraag die ik zou willen opwerpen of een termijn in z'n algemeenheid iets goeds is. We kunnen God niet dwingen om in een bepaald tijdsbestek te spreken tot ons. Enfin, ik kan me verder goed vinden in het antwoord van ds. Vreugdenhil.