(...) Ik ben namelijk al bijna zes jaar verliefd op een man die ruim 25 jaar oud...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Onlangs was ik een van de toehoorders bij de door u gehouden lezing over verliefdheid op de Bosrandclub in 's Heerenloo! Deze lezing sprak mij erg aan, daar ik namelijk al jaren met een probleem op dit gebied zit. Ik ben namelijk al bijna zes jaar verliefd op een man die ruim 25 jaar ouder is dan ik. Ik ken hem uit de kerk en hij is nog vrijgezel. Toch worstel ik al die tijd al met de onmogelijkheid van deze verliefdheid. Want hoe kan er een gelijkwaardige relatie zijn  tussen twee mensen die zoveel in jaren schelen? Bovendien zijn er ook gezien zijn positie nog wat meer persoonlijker struikelblokken die het voor mijn idee bijna onmogelijk maken dat het ooit wat wordt. Toch houdt deze verliefdheid aan en ik weet er geen raad mee. Soms denk ik wel eens dat het wederzijds is, maar ik durf hier voor geen goud naar te vragen. Ik heb al eens op het punt gestaan hem een brief te sturen (de brief lag al klaar), maar heb hier toch vanaf gezien daar ik hem niet met een probleem wil opzadelen als blijkt dat het niet wederzijds is. Want wat kan hij dan met die wetenschap? Dat zou hem misschien alleen maar extra kopzorg geven en dat heeft hij volgens mij al genoeg. Toch zou ik zo graag zekerheid hieromtrent willen hebben, want een negatief antwoord is toch beter als deze jarenlange onzekerheid. Met vriendinnen kan ik er ook niet goed over praten daar deze het al erg moeilijk vinden om zich voor te stellen dat je überhaupt verliefd kan worden op iemand die je vader kan zijn! Ik heb al diverse pogingen ondernomen om hem te vergeten. Zo ben ik bijna een half jaar naar het buitenland geweest, mede om hem hierdoor proberen te vergeten, maar dit ging goed zolang ik daar was, maar toen ik terug kwam, kwam de verliefdheid ook meteen weer in volle hevigheid terug. Ik heb zelfs expres contact gezocht met andere (jongere) mannen om te proberen deze verliefdheid maar van me af te zetten en op zoek te gaan naar mogelijke andere relaties. Maar met hem in m'n hart, lukte dit echt niet. En ik heb zelfs het gevoel dat ik absoluut niet verliefd zou kunnen worden op een ander, zolang ik hem niet uit m'n hoofd kan zetten! Ik ben onderhand een beetje radeloos, want hoe moet dit nu verder? Ik ben inmiddels bijna 25 en de tijd gaat door. Ik heb het idee dat ik door aan deze ‘onmogelijke' verliefdheid vast te houden mezelf in de weg sta om ooit een ander geluk aan te kunnen grijpen! Ik weet het even niet meer. Ik heb al zo vaak hierom ook gebeden en gevraagd aan de Heere of Hij me hierin de juiste weg wil wijzen. Maar alle wegen schijnen gesloten te zijn en alles schijnt me bij de handen af te breken. Hoe moet dat nu? Ik hoop van harte dat u hierover wat kunt en wilt zeggen!
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dit moet allemaal wel heel erg moeilijk voor je zijn. Wat een strijd heb je inmiddels al gestreden. Als je er zelfs voor naar het buitenland bent gegaan en je moet dan bij terugkomst merken dat de verliefdheid zelfs in volle hevigheid terugkeert, dan is dat niet niks. Ik heb het gevoel dat je er ook erg serieus mee omgaat. Is er echt geen mogelijkheid om hem eens ongedwongen te spreken te krijgen zodat je dan tenminste een klein beetje kunt aanvoelen of hij ook wat voor jou voelt? Als die gelegenheid zich niet voordoet, zou je hem toch ook een brief kunnen schrijven dat je best eens nader zou willen kennismaken. Dan hoef je nog niet meteen je hevige verliefdheid prijs te geven, maar geef je tenminste wel iets aan. En dan kan hij eventueel een volgende stap nemen. Want misschien wordt hij ook wel belemmerd door het leeftijdverschil.

Inderdaad wordt die doorlopende onzekerheid een mens op een gegeven moment gewoon teveel. Dat is goed te begrijpen. Een leeftijdsverschil van 25 jaar is natuurlijk best wel veel, maar hoeft op zich niet onoverkomelijk te zijn omdat jullie allebei volwassen zijn. Zowel jij als hij hebben geen relatie en dan is er echt niets mis mee om aan te geven dat je best wel open staat voor een nadere kennismaking. Ik wens je heel veel sterkte bij dit alles toe.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

verliefdheid