Kiezen voor Jezus

Ds. A. Simons / 74 reacties

Vraag

De laatste tijd hoor ik dat jongeren op jeugdclubs en andere activiteiten in onze kerk (PKN) door leiders steeds meer uitgenodigd worden om te kiezen voor Jezus. Dat heeft te maken met het feit dat de leiders zo eenvoudig mogelijk willen vertellen hoe een ongelovige tot Jezus kan komen. Ze willen de drempel laag houden en geen jongeren afstoten. Ik kan dat begrijpen. Maar mag dat zo simpel afgedaan worden met het kiezen voor Jezus? Ik ben aan het twijfelen geraakt. Afgelopen week heb ik tijdens een jongerenavond niets anders gehoord dan dat wij voor Hem moeten kiezen. "God houdt van jou en daarom kies je er bewust voor om Jezus te volgen." Maar... wij zullen toch nooit deze keuze vanuit onszelf maken? In ons geen goed! De weg tot bekering is een weg van zelfverloochening, een weg waarin de liefde van God de Vader steeds meer zichtbaar mag worden en wij leren zien dat het vanuit onszelf nooit zal komen. Juist in die weg leren we, door Zijn Geest, onszelf over te geven aan Hem. En dan is de liefde en de vreugde zo diep, als we zien hoe de Heere ons wilde trekken met koorden van liefde! Zo rijk! Doen we dan ongelovigen niet veel te kort door het bij een 'kiezen voor Jezus' te houden? Hoe kunnen we op een andere, eenvoudige manier vertellen hoe we tot bekering kunnen komen? Ben ik nu te 'zwaar', of gaan we met z'n allen een hele verkeerde kant op?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je verwoordt een zorg die ook mijn zorg is. Soms zijn we met alle goede bedoelingen zo eenzijdig bezig in de kerk. Een eenzijdige waarheid is een halve waarheid. De Heilige Geest leert ons om met twee woorden te spreken. Al besef ik heel goed dat je niet alles tegelijk kan zeggen. Laat daarom dingen wel staan. Soms naast elkaar en niet tegen over elkaar. Als Elia op de Karmel staat roept hij het volk op om te kiezen: Zo de Heere God is dient Hem en zo Babel God is dient hem (1 Kon. 18:21). Deze oproep staat in de Heilige Schrift. Maar er staat meer. Er staat ook dat wij gekozen hebben in het Paradijs (Gen. 3). Gekozen voor de zonde! Ook staat er in de Heilige Schrift dat God gekozen heeft. (Joh. 3:16). Hij koos er voor om de mens niet te verdelgen maar te behouden in de Zoon van Zijn liefde. God openbaarde Zijn liefde aan deze verdoemelijke wereld om Zijn Zoon te zenden om te behouden. Wanneer mensen deze waarheden niet in gaan zien dan belanden wij in een remonstrantse geest. Mensen worden aangezet om te kiezen. Mensen menen te kunnen kiezen voor God en Zijn dienst.

Ook vind ik het heel kwalijk als er gezegd wordt dat God van alle mensen houdt. Vaak wordt de tekst uit Johannes 3:16 gebruikt om te verdedigen dat God van alle mensen houdt. Dit is exegetisch niet juist. Johannes zegt in het derde hoofdstuk dat Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft als een daad van Gods liefde aan een verloren volk, alzo heeft de Vader Zijn Zoon gezonden, als een daad van Zijn liefde aan de wereld om ze te behouden. Het is iets totaals anders als je zegt dat God van alle mensen houdt. Naar mijn mening ontkracht je het evangelie in Christus Jezus om algemeen te spreken van Gods liefde in Christus aan alle mensen. Mijn Bijbel leert dat het gehele mensdoen verdoemelijk voor God ligt. Er is niemand die naar God vraagt. God vraagt naar de mens. Eeuwig wonder.

Ik ga afronden. Pas op dat je niet de andere kant op slaat. Welke kant je ook op slaat, houdt in gedachte dat er meer te zeggen is. Leg je zorg neer aan de voeten van het Kruis. Dat bloed alleen reinigt van alles zonden. Wie we ook zijn, dit bloed hebben we nodig om getroost te kunnen leven en sterven.

Je dominee A. Simons, Vinkeveen

74 reacties
1a2b3c
Ik vergat nog één belangrijk trucje van de duivel in dit verband.
Diabolus=door elkaar gooier.
Dat is wat hij hier ook aan het doen is.
De oproep te kiezen/geloven omver te gooien met de leer/dogmatiek.
Verwar de onderwerpen niet met elkaar!!!
floddertje
@1a2b3c Wij hoeven niet te strijden tegen de zonde, ze alleen voor Jezus neerleggen?
O dus ik kan me vele malen laten vallen in overspel, belijd vervolgens mijn zonde aan Jezus en de kous is af? Nee, zo is het dus niet, de Heere zal elke zonde ordentelijk voor ogen stellen. Petrus weende bitterlijk vanwege zijn verloochening. Hij had alleen maar 3 keer gezegd dat hij Jezus niet kende, waarom dan zo een biterlijk wenen? vergeleken bij anderen in de Bijbel was deze zonde dan minder erg, als we menselijke maatstaven gebruiken. Hij weende bitterlijk, juist, omdat de zonde hem op het hart werd gebonden! Eerst moest hij ze belijden, daarna volgde pas de verzoening en daarna kreeg hij zijn ambt terug. Hoe heeft de duivel Jezus niet willen verlijden? Als een engel des lichts!
Ik kan kostelijk belijden dat ik voor God heb gekozen, zingen dat ik Hem liefheb met mijn hele hart, zo vurig strijden voor Hem, omdat ik geloof dat ik een kind van Hem ben. Maar weet Hij er ook van?!!!! De duivel doet niets liever als je laten geloven dat je een kind van God bent, daar heeft hij dan weinig werk aan. Het is nog altijd strijd om in te gaan!! Een echt kind van God heeft strijd, veel strijd, de duivel zal met alle geweld proberen om zo iemand van God los te scheuren. Bedrieg jezelf toch alsjeblieft niet, maar onderzoek jezelf en laat je bede zijn; Doorgrondt en ken mijn hart O HEER!
1a2b3c
Nou moet je niet mijn woorden uit het verband gaan halen. Ik heb helemaal niet gezegd dat je maar moet gaan zondigen. Paulus voorzag zo'n reactie al. Rom.: 1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven.
Als je tot geloof gekomen bent ben je een nieuwe mens die de zonden haat en vlied.
Alleen als je Jezus nog niet kent moet je niet proberen tegen de zonden te vechten. Wat denk je daar mee te bereiken? Je verdient er niets mee en je bent er ook niets meer welkom mee bij Jezus.
Je moet juist je zonden bij Jezus brengen dat zegt Hij toch Zelf, dat verzin ik niet.

En wat weet jij van mij dat je zo kan oordelen?
Je weet totaal niet hoe het bij mij is gegaan en of ik wel of geen strijd had en hoe lang. De bekering van Levi is in jou ogen zeker ook wel verdacht, dat ging vast te snel en makkelijk en Zacheüs en op de pinksterdag en...enz.
Je bent bij Jezus net zo welkom op dit moment dan over 20 jaar.
Zelf zegt Hij ervan HEDEN zo gij mijn stem hoort.
dijna61
1a2b3c
Ik kan het wel met je eens zijn, want het is een strijd die wij niet kunnen winnen en dat hoeven wij ook niet.
Jezus is het die voor ons gestreden heeft en die nog steeds voor ons bid en ook de Geest bid voor ons met woordenloos zuchten staat er in Rom.
Als je tot geloof gekomen bent dan ben je veranderd.
Dat wil niet zeggen dat je Hem dan niet meer kunt verloochenen, maar je hoort de haan wel kraaien.
Catherine
@1a2b3c: Je zegt het zelf, de duivel is bezig de ene kant te onderbelichten, ten koste van de andere kant ! Dus het is maar net hoe je dat bekijkt. Jij vindt de "lijdelijkheid" maar niks, ik de andere kant. Zo te lezen Floddertje ook niet. En ik lees geen oordeel van haar trouwens ! Dus je voelt je opeens aangevallen terwijl dat niet nodig is.
Diny
>>>zucht
1a2b3c
Catherine, Het gaat er niet om wat ik vind of wat jij vindt, maar wat God vindt.

Je leest geen oordeel??? Hoe noem je dit dan:
Maar weet Hij er ook van!!!!
Een echt kind van God heeft strijd, veel strijd.
Bedrieg jezelf toch alsjeblieft niet.
Ik heb alleen maar gezegd dat ik Hem vertrouw in in Hem geloof, op grond waarvan kan je dan tot zo'n reactie komen?
God zegt iets anders in Zijn Woord nl. die in Hem gelooft zal niet veroordeeld worden. Hij waarschuwt niet voor geloof (zoals sommigen hier) maar voor ongeloof.

Ik ga verder niet op die veroordelingen in, niet alleen omdat ik er geen behoefte aan heb om zoiets persoonlijks op internet te gooien (zou ik alleen doen als het ergens nuttig voor was).
Maar nog veel meer omdat het totaal niet uitmaakt hoe iemand tot geloof komt, ALS hij maar tot geloof komt.
De één heeft veel strijd en de ander weer minder, de één maakt een omweg (helaas) en de ander gaat rechtstreeks tot Hem (aan te bevelen).
Maar als je eenmaal tot geloof bent gekomen, dan kent men de boom aan de vruchten. De vruchten zijn het kernmerk van het ware geloof en niet met hoeveel strijd je er gekomen bent.

Diny, inderdaad zuchhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhht!!!!!!!!!

Dijna61: Maar je hoort de haan wel kraaien.
Helemaal mee eens.

Catherine, ik ben heel serieus op je ingegaan, maar nu krijg ik het idee dat je me aan het uitlokken bent, hoop dat ik het mis heb want daar zijn deze zaken te belangrijk voor.
Catherine
@1a2b3c: ik lok helemaal niks uit, integendeel.Ga altijd uiterst serieus op alles in. Maar ik kan gewoon hier niet in meegaan, althans, niet zoals jullie dat beleven. De topic heet KIEZEN VOOR JEZUS. Dat klinkt als het Leger des Heils. Niks op tegen, lieve, trouwe mensen, maar ik ben van een andere geloofsrichting. Helemaal geen rechtse refo, om zo maar te zeggen, maar ik lees Gods Woord anders. Ik lees heel veel, en de schrijvers die ik lees, zeggen heel andere dingen (gedeeltelijk) dan hier gesuggereerd wordt.
Ik geloof direct als jij zegt dat je tot geloof bent gekomen, je schrijft geen onzin op. Maar ik kan het met jouw beleving niet doen meid ! Het feit dat Diny +ZUCHT neerzet, zegt mij al genoeg. Ze heeft er tabak van, vind mij maar een zeur en wordt ws doodmoe van mij. So be it !
Ik wilde bijna neerzetten : een zucht vol lucht, geeft een hart vol smart. Maar heb het niet gedaan, DAT was nl provoceren geweest. Als we een gesprek van hart tot hart zouden hebben, zouden we elkaar misschien WEL verstaan. Je kunt nuances aanbrengen, op elkaar ingaan, elkaar vertellen wat de HEERE voor je betekent. Ik spreek alleen goed van Hem ! Ik leef in volkomen afhankelijkheid, ik heb Hem nodig, heb ik dan nu gekozen volgens jou ??
1a2b3c
Wat maakt het uit wat ik er van denk?
Toets jezelf aan Gods Woord, dat is het criterium.
Ik vraag ook helemaal niet van je dat je mijn geloof 'overneemt' ik zeg er alleen maar iets van als iemand zit te oordelen terwijl daar geen grond voor is.
Laat het gewoon aan God over.
Ik heb alleen maar één en ander proberen recht te zetten wat verkeerd gebruikt wordt.
Ik zou zeggen, lees alle reacties nog eens op je gemak over met de Bijbel er naast. Alles wat niet volgens Zijn Woord is leg je lekker naast je neer en neem alles ter harte wat in overeenstemming ermee is, ook als je gevoel daartegen in opstand komt. Want wie op zijn hart vertrouwt is een zot Spreuken 28:26.
Diny
@catherine
Je schrijft:
Het feit dat Diny +ZUCHT neerzet, zegt mij al genoeg. Ze heeft er tabak van, vind mij maar een zeur en wordt ws doodmoe van mij. So be it !

>>>>Oeps, daar oordeel je alweer! En wat een zelfreflexie.

@catherine
Je schrijft:
"Een zucht vol lucht, geeft een hart vol smart."

>>>>Foutje!
Gelukkig is de uitdrukking als volgt:
"Een zucht geeft lucht aan en hart vol smart."
Klinkt heel anders, toch?!
Maar misschien bedoelde ik het wel zo;-))!

Volg het advies van 1a2b3c maar op. Onderzoek Gods Woord. Neem er de tijd voor en doe het vooral biddend om de Heilige Geest.
Diny
correctie:
"Een zucht geeft lucht aan een hart vol smart."
Catherine
nu zeg ik : ZUCHT !!!!
refoweb
De hoogste tijd om de reacties af te ronden!
ianvat
"Dan kan je Hem terecht verwijten maken, want Hij kiest immers wie Hij in de hel plaatst en wie in de hemel? Dus geloof je dat het niet aan jou ligt, dan is dit vervolgens het gevolg.
Beter een eigen keuze hebben, dan een onrechtvaardige God, toch?"

God onrechvaardig? En waarom zou God ons dan moeten redden? Hij had het niet hoeven doen. Uiteindelijk verdienen we allemaal eeuwige verdoemenis. Zelfs wanneer God niemand zou redden zou Hij nog steeds rechtvaardig zijn.

Gods zegen.