Seks lukte (gelukkig) niet

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik hoop in september te trouwen. Een poosje geleden zijn mijn vriend en ik te ver gegaan. We hadden heel duidelijk afgesproken dat we geen seks voor het huwelijk wilden, maar een poosje geleden ging het dus mis. Alleen toen mijn vriend met zijn penis bij mij naar binnen wilde, lukte dat niet. Een klein stukje wel, maar toen deed het heel zeer, en is hij ook gestopt. Achteraf zijn we er heel blij mee dat het niet lukte!

Maar ik zie nu wel tegen de huwelijksnacht op. Ik ben bang dat het dan ook niet lukt. Ik was echt heel ontspannen en ook opgewonden. Heb ik last van vaginisme? Ik vind het zelf een soort van falen als ik na het trouwen geen seks kan hebben. Mijn vriend vind dat helemaal niet zo, maar ik zit er best wel mee. Wat kan ik doen?

Antwoord

Ik denk dat dat komt omdat je vriend tegen het maagdenvlies aankwam. In het maagdenvlies zit een opening zodat het menstruatiebloed vrij kan komen. Bij de eerste seksuele omgang wordt die opening wat verwijd. Het maagdenvlies scheurt dan wat in, dat kan soms ook een beetje bloedverlies geven. Als je bang bent dat het de eerste keer, in de huwelijksnacht pijnlijk zal zijn, kun je van te voren al als je onder de douche staat, eerst met één vinger en later met twee vingers die opening wat oprekken. Het zou jammer zijn als je van te voren al met spanning of het wel lukt, zou uitzien naar de huwelijksnacht.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk