Kiezen voor Jezus

Ds. A. Simons / 74 reacties

Vraag

De laatste tijd hoor ik dat jongeren op jeugdclubs en andere activiteiten in onze kerk (PKN) door leiders steeds meer uitgenodigd worden om te kiezen voor Jezus. Dat heeft te maken met het feit dat de leiders zo eenvoudig mogelijk willen vertellen hoe een ongelovige tot Jezus kan komen. Ze willen de drempel laag houden en geen jongeren afstoten. Ik kan dat begrijpen. Maar mag dat zo simpel afgedaan worden met het kiezen voor Jezus? Ik ben aan het twijfelen geraakt. Afgelopen week heb ik tijdens een jongerenavond niets anders gehoord dan dat wij voor Hem moeten kiezen. "God houdt van jou en daarom kies je er bewust voor om Jezus te volgen." Maar... wij zullen toch nooit deze keuze vanuit onszelf maken? In ons geen goed! De weg tot bekering is een weg van zelfverloochening, een weg waarin de liefde van God de Vader steeds meer zichtbaar mag worden en wij leren zien dat het vanuit onszelf nooit zal komen. Juist in die weg leren we, door Zijn Geest, onszelf over te geven aan Hem. En dan is de liefde en de vreugde zo diep, als we zien hoe de Heere ons wilde trekken met koorden van liefde! Zo rijk! Doen we dan ongelovigen niet veel te kort door het bij een 'kiezen voor Jezus' te houden? Hoe kunnen we op een andere, eenvoudige manier vertellen hoe we tot bekering kunnen komen? Ben ik nu te 'zwaar', of gaan we met z'n allen een hele verkeerde kant op?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je verwoordt een zorg die ook mijn zorg is. Soms zijn we met alle goede bedoelingen zo eenzijdig bezig in de kerk. Een eenzijdige waarheid is een halve waarheid. De Heilige Geest leert ons om met twee woorden te spreken. Al besef ik heel goed dat je niet alles tegelijk kan zeggen. Laat daarom dingen wel staan. Soms naast elkaar en niet tegen over elkaar. Als Elia op de Karmel staat roept hij het volk op om te kiezen: Zo de Heere God is dient Hem en zo Babel God is dient hem (1 Kon. 18:21). Deze oproep staat in de Heilige Schrift. Maar er staat meer. Er staat ook dat wij gekozen hebben in het Paradijs (Gen. 3). Gekozen voor de zonde! Ook staat er in de Heilige Schrift dat God gekozen heeft. (Joh. 3:16). Hij koos er voor om de mens niet te verdelgen maar te behouden in de Zoon van Zijn liefde. God openbaarde Zijn liefde aan deze verdoemelijke wereld om Zijn Zoon te zenden om te behouden. Wanneer mensen deze waarheden niet in gaan zien dan belanden wij in een remonstrantse geest. Mensen worden aangezet om te kiezen. Mensen menen te kunnen kiezen voor God en Zijn dienst.

Ook vind ik het heel kwalijk als er gezegd wordt dat God van alle mensen houdt. Vaak wordt de tekst uit Johannes 3:16 gebruikt om te verdedigen dat God van alle mensen houdt. Dit is exegetisch niet juist. Johannes zegt in het derde hoofdstuk dat Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft als een daad van Gods liefde aan een verloren volk, alzo heeft de Vader Zijn Zoon gezonden, als een daad van Zijn liefde aan de wereld om ze te behouden. Het is iets totaals anders als je zegt dat God van alle mensen houdt. Naar mijn mening ontkracht je het evangelie in Christus Jezus om algemeen te spreken van Gods liefde in Christus aan alle mensen. Mijn Bijbel leert dat het gehele mensdoen verdoemelijk voor God ligt. Er is niemand die naar God vraagt. God vraagt naar de mens. Eeuwig wonder.

Ik ga afronden. Pas op dat je niet de andere kant op slaat. Welke kant je ook op slaat, houdt in gedachte dat er meer te zeggen is. Leg je zorg neer aan de voeten van het Kruis. Dat bloed alleen reinigt van alles zonden. Wie we ook zijn, dit bloed hebben we nodig om getroost te kunnen leven en sterven.

Je dominee A. Simons, Vinkeveen

74 reacties
Diny
Laten we niet langer stilstaan bij dit onderwerp maar lezen wat iemand er in de 18e eeuw al over dichtte:

Komt, laat ons voortgaan, kind'ren,
want d' avond is nabij!
Het stilstaan kan licht hind'ren
in deze woestenij.
Komt, sterkt opnieuw de moed,
de wandelstaf geheven,
om hemelwaarts te streven!
Zo wordt het einde goed.

Zij zal ons niet berouwen
de keus van 't smalle pad,
wij kennen de Getrouwe,
die ons heeft liefgehad.
Vest al uw hoop op Hem!
Dat ieder 't aangezichte
ginds naar de Godsstad richte:
daar ligt Jeruzalem!
Catherine
Ik zat in een boekje te lezen. Een man zei tegen de ds, die op ziekenbezoek was: Ze hebben in mijn hart gezegd "er is geen hemel en er is geen hel, er is geen God en geen Jezus."De ds vroeg, wat antwoordde je toen ? "Hou je mond, want je kop is er toch af." Zo trachtte de hel het leven te benauwen.
Dus, kiezen voor Jezus ? Zo makkelijk is dat dus niet.
Diny
Catherine, misschien kun je beter alleen de Bijbel lezen!
Catherine
@Diny: waarom dat ? Ik kreeg 2 boekjes van een oude mevrouw te leen. Totaal niet mijn predikant en ik pakte ze eigenlijk met tegenzin aan. Maar het is zo rijk !
Diny
Natuurlijk zijn er heel veel waardevolle boekjes. Maar ik hoor jou zo weinig over wat je leest in Gods Woord. Daar staan de grootste rijkdommen in. Daarin gaat het over de Heere Jezus, Die de Weg, de Waarheid én het Leven is. Meer heb je niet nodig. Weet je nog: Deuteronomium 30:9 Kiest dan het leven!

Het stukje dat jij aanhaalt uit een boekje gaat over een man die iets beleeft. Waarschijnlijk een bekeringsgeschiedenis. Dat de hel het leven benauwd is voor die man misschien op dat moment realiteit. Maar wat moet jij daarmee? Het heeft ook niets met ons onderwerp kiezen te maken. Of misschien ook wel. Je kiest ervoor om dat stukje eruit te halen. Maar waarom niet iets heel moois geciteerd over het leven met de Heere? Waarom halen veel mensen liever Romeinen 7 aan terwijl Paulus ook een Romeinen 8 schreef?! Waarom hoor je vaak Romeinen 3:9-20 terwijl het verdergaat met vers 21, 22, 23 en vooral 24, 25 enz. Waarom hoor ik in preken regelmatig (uit z'n verband gerukt): Ik zal mij doen overblijven een ellendig en arm volk? Terwijl juist zij op de Heere betrouwen!
Begrijp je wat ik bedoel?
Kijk toch eens de andere kant op. Meer omhoog bijvoorbeeld. Niet in de mens maar naar de Mens Jezus Christus.
Catherine
@Diny, ik lees de bijbel dagelijks, meerdere malen. Maar ook blaadjes en boekjes. Dit was GEEN bekeringsgeschiedenis. Ik hou niet van die boekjes, want dan wordt juist iemand omhooggestoken.
Ik lees de bijbel helemaal, dus ook die gedeeltes.
Je begrijpt dus die uitspraak niet ? (arm en ellendig volk) Op die mensen kun je juist jaloers zijn, omdat zij het van zichzelf niet moeten hebben en in ALLES van Hem verwachten. Zij kunnen niet kiezen voor Jezus.
1a2b3c
Geen keuze maken is ook kiezen hoor Catherine, alleen geen goede keus.
Het staat in de Bijbel dus als je zegt dat dat niet waar is zeg je dat God liegt.
Als God oproept om te kiezen mag je daar niet overheen stappen door te zeggen dat we dat niet kunnen.
Ik begin me langzamerhand af te vragen of we het wel over dezelfde Bijbel en dezelfde God hebben.
bakvis
ik volg alle reacties op deze vraag al even.
ds. Simons zegt niet dat je niet voor Jezus kan kiezen, hij zegt alleen wél dat het dat niet alleen is!
Wat jullie hier met z'n allen doen in jullie reacties is steeds een ander kant van dezelfde munt benoemen. Kant 1 is Gods kant; Hij verkiest, Hij belooft, Hij geeft, Hij werkt het willen en het werken, de mens kan niet kiezen, enz.
De ander kant van DEZELFDE munt is volledig onze verantwoordelijkheid; vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, kiest dan heden wie je dienen wilt, etc. Ik persoonlijk vind dat je je met kant 2 van de munt moet bezighouden. Gods'kant van de munt Gods'kant laten, daar niet in gaan zitten wroeten en de zaak zeker niet van die kant gaan bekijken want dat is niet voor ons!
Onze verantwoording is om te geloven, Jezus aan te nemen in je leven, voor Hem te kiezen...met je hele hart, wil en verstand! Want als je maar blijft zeggen dat 'wij toch niet kunnen kiezen, 'etc wat zeg je dan als je voor God moet verschijnen? "sorry maar ik kon niet kiezen?" of iets van die strekking? Weet je wat Hij dan zal zeggen? "gij hebt niet GEWILD!"
Neem Zijn oproep toch serieus en verschuil je niet achter allelei dogma's.....de tijd is kort, kiest dan heden...nu!! Hij is zo genadig, val op je knieën, vraag het Hem en je zult het geloof ontvangen!
janneman
@Catherine: wat je schrijft ben ik het van harte mee eens, ik vraag me een beetje af of we refo of remo-web hebben, remo=remonstrants, nergens lees ik wie we geworden zijn in onze val in Adam....of willen we dat niet meer weten..?
We blijven verantwoordelijk, maar we liggen in onze natuurstaat dood en onwillig en onmachtig tegenover de Heere.
Kiezen...we hebben gekozen in het paradijs, lees de Dordtse leerregels maar Hoofdstuk 3&4...
De Remonstranten kunnen het zelf..ook in 2010, ik begrijp dat niet helemaal op Refoweb...
Catherine
@janneman: gelukkig hoor ik dan toch een ander geluid. Voel me behoorlijk eenzaam hier. Het lijkt wel of iedereen bekeerd is, iedereen voor Jezus kiest, terwijl ik toch heel andere dingen ervaar. Ik kan er niet in meegaan, ik wil niemand kwetsen, maar ik snap echt nog steeds niet het verwijt dat ik steeds hoor: ik MOET geloven, ik MOET kiezen, niet kiezen is verkeerd kiezen.
Diny
Beste Janneman, zullen we eerst even terug gaan naar Hoofdstuk 1 van de Dordtse Leerregels, artikel 4 "Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn van God. Maar die het aannemen en de Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn van God en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36; Mark. 16:16)." Lees ook de bijbelteksten en besef dat het uitspraken zijn van de Heere Jezus Zelf!
jettie
@catherine; ga er ook niet in mee. kiezen voor Jezus. net of wii kunnen kiezen. de mens ligt verloren door de val in adam. daar hebben wij gekozen. en het is het grootste wonder als de Heere je bekeren wil . Jezus is niet zomaar te `kiezen` als wij het moment geschikt achten.

diny; het evangelie is wel voor diegenen van wie het hart bereid is gemaakt dat Evangelie te geloven en te ontvangen. als dit niet het geval is zijn wij zelf ten volle verantwoordelijk dat wij niet kunnen en willen geloven
1a2b3c
De remonstranten hadden dan ook niet in alles ongelijk. De fout die nogal eens wordt gemaakt is dat het kind met het badwater wordt wegegooit.
Janneman je zegt:nergens lees ik wie we geworden zijn in onze val.

We hebben het hier dan ook niet over de zondeval maar over Gods opdracht om te kiezen. Je kan het remonstrants vinden maar het staat toch echt in de Bijbel. Je moet de zondeval niet te pas en te onpas overal bijhalen.
Het gaat er hier niet om of de mens het wel of niet kan maar het gaat erom wat zijn plicht is. En dat is niet je verstoppen achter de zondeval en te zeggen maar de mens kan niet en hij is dood enz.
Hij belooft je toch te geven wat je nodig hebt? Ps.81 doe uw mond wijd open...
Joh.5:25: doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
Stop je oren dan niet dicht met: een mens kan niet en wil niet en is dood enzo.
Die man met de verdorde hand kon zijn hand ook niet uitstrekken en toch werd hem gezegd dat hij dat moest doen. Wist Jezus dat dan niet? Tuurlijk wel, maar toen die man luisterde en gehoorzaamde gaf Hij hem de kracht om te doen wat Hij hem bevolen had. Hij zei ook niet, maar dat kan ik niet.
Je kan beter als een 'remonstrant' naar de hemel gaan dan als een ultra rechtzinnige naar de hel.
Trouwens, de dordtse leerregels zijn de Bijbel niet.
Nou, ik kap er verder mee want het enige wat ik doe in steeds met andere woorden in herhalingen vallen.
floddertje
Een mens van nature is geen godzoeker maar een godloochenaar! Er is er niet een die God zoekt! Tenzij de Heere hem/haar zelf trekt met de koorden van Zijn eeuwige liefde. Als God het niet verhoedt bedoelen we altijd ons zelf. Ootmoed is een vrucht die we bij ons zelf niet vinden, maar die ons geschonken wordt uit genade. Ik voel me vaak onbegrepen, heb vele gesprekken gehad met mensen die me probeerden te overtuigen dat ik Jezus moet aannemen, enz. Ik heb naast strefbedden gestaan van ware kinderen des Heeren. Daar was zo vaak strijd. Ik voelde zonder dat men mij hoefde uit te leggen dat het een kind des Heeren was. Ik kon er heilig jaloers op worden. Dat mis ik vaak in de antwoorden die ik hier lees, ik kan er helaas niet jaloers op worden. Mensen ondeerzoekt u zelve zeer nauw, want velen menen in te gaan, maar weinigen zijn het die de weg zullen vinden!!
Catherine
Iedere keer lees ik weer, zonder strijd geen overwinning. Als we ons hele leven maar verzekerd zouden zijn, wat heeft de duiven dan nog voor werk ? Dat staat toch haaks op de bijbel ? Hij is juist in de eindtijd zeer bezig, zoekende wij hij verslinden zal. Dat zijn niet die lui die op de gay parade staan, ook niet in de disco, niet op zondag op de meubelboulevards, maar die in navolging willen leven. Strijd om in te gaan ! Trek het borstwapen aan. Waarom zijn deze waarschuwingen dan ? Gewoon kiezen voor Jezus, niks meer aan de hand.
Diny
Cathrine, strijd jij om in te gaan?! Lukas 13:24
Het gaat om jou persoonlijk. Blijf toch niet bezig met dat liefdeloze veroordelen van anderen. Belijd je zonden aan de Heere voor het te laat is en Hij jou zal oordelen. Laat je Rechter je Redder zijn!
bakvis
't is natuurlijk wel heel makkelijk om je te blijven verschuilen achter 'ik kan niet voor Jezus kiezen, het moet je gegeven worden,' etc. etc. Dan is het ook nooit je eigen schuld als je verloren gaat...want je kon toch niet????
Weet je, juist met die gedachtengangen, zó te denken en te redeneren verslaat de duivel zijn tienduizenden!! Het lijkt zo rechtzinnig maar de enige goede keuze is nog niet gemaakt!
Maak die keuze toch, voor het te laat is, anders zal er tot je gezegd worden "gij heb niet gekund"??! Nee, "gij hebt niet geWILD"!!!!!
En Catherine, niemand die zegt dat er dan geen strijd meer is, maar achter Koning Jezus kun je elke vijand aan! In Hem trek je de geestelijke wapenrusting aan, als je niet het eigendom van Hem bent , heb je helemaal geen wapenrusting nodig! Nogmaals; laat Gods'kant aan Hem over en laten wij onze kant doen(zie eerder reactie) nl. Hem gehoorzamen; ...kiest dan heden wie jij dienen wilt!!
Catherine
Wat proberen jullie nu te doen met mij ? Dat ik moet gaan kiezen ? Ik zeg NIET dat ik niet kan kiezen, maar probeer steeds uit te leggen dat het niet ALLEEN van de mens kan komen ! Ik kan van harte instemmen met Floddertje. Ik strijd dagelijks, tegen de zonde, tegen mijn eigen hart, mijn zwakheden. Maar als God het niet verhoede, verlies ik.
Ik denk dat ik het te zwaar opneem, dat verwijt proef ik steeds.
Dit forum/rubriek is om meningen met elkaar te delen, men kent elkaar niet. Soms een beetje, door de reacties kun je een beetje inschatten waar iemand staat. Maar je kent geen achtergronden, geen dagelijks leven, geen problemen, niks. Sommigen van jullie doen heel erg hun best, mij naar een bepaalde overtuiging te dwingen. Heel lief bedoeld, maar niet nodig !
Ik leef juist in sterke afhankelijkheid, verwacht niks van mezelf, ben niet lijdelijk, maar snap mensen gewoon niet die het uit hun zak halen, keer op keer, altijd. Een waar kind van God, kan dat juist niet.
1a2b3c
De Bijbel is voor iedereen hetzelfde ongeacht achtergrond, problemen of wat dan ook, da's geen excuus.
Het is niet de bedoeling dat je zelf strijdt tegen de zonden maar dat je je zonden bij Jezus brengt.
En als je dan in geloof aan Hem verbonden bent ga je vanzelf vruchten dragen.
Let op wat er staat: DRAGEN niet zelf voortbrengen.
En ja, de duivel zoekt wie hij kan verslinden. Idd, degenen die openlijk in de wereld leven die heeft hij al, daar hoeft hij niet veel moeite voor te doen.
Maar in de kerken komt hij als een engel des lichts, dus wees dan op je hoede.
Hoe doet hij dat? Altijd door iets bij Gods Woord te doen of er iets af te halen.
Door te zeggen dat je niet hoeft te geloven/kiezen omdat je dat niet kan haalt hij er iets af.
Door te zeggen dat je eerst berouw moet hebben en je zonden moet kennen, dat het je om Hem te doen moet zijn, zo doet hij er iets bij.
Niet dat die dingen niet waar zijn, maar ze zijn niet waar op die plaats want tot Jezus komen mag, ja moet zoals je bent.
En dan blijf je niet zo, laat dat maar aan Hem over.
Als je bij mij leest dat ik van Gods Woord iets afhaal of er iets bij doe, dan hoor ik dat graag, maar anders hebben jullie geen recht iets te zeggen zo lang ik Zijn Woord naspreek. Te zeggen dat je het geloof uit je zak haalt terwijl ik herhaaldelijk heb gezegd dat ik het ook gekregen heb en het niet uit mijn zak haal.
Suggereren dat je geen waar kind van God bent alleen omdat je Hem vertrouwd en gelooft, daar zou ik maar mee stoppen.
Het oordeel komt aan God toe.
Ja ik had gezegd dat ik ermee zou stoppen maar dit moest me toch nog even van het hart.
1a2b3c
O ja, helemaal slim is de duivel bezig als hij de ene waarheid overbelicht ten KOSTE van de andere, zodat de ene kant tekort komt en de andere teveel aandacht krijgt.
Dan komt er niet eens één onwaar woord uit zijn mond en toch heeft hij zo een leugen gecreëert.
Houd de Bijbelse verhoudingen vast, er staat een keer of drie iets over wedergeboorte en dat God de bekering werkt tegenover honderden keren de oproep tot geloof en bekering.