Ger. Gemeenten zoeken eenheid aan rechterkant

Redactie Refoweb / 67 reacties

Vraag

Onze dominee (Gereformeerde Gemeenten) vraagt vaak in het gebed of de Heere bij elkaar wilt brengen wat bij elkaar hoort. Ik krijg steeds meer de indruk, ook na lezen van de Saambinder, dat dit alleen met het oog op de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Maar dat is toch niet goed?

Als de Heere Zelf bidt om eenheid dan moet dit toch over alle kerkmuren heen gaan? Dus ook eenheid met de Hersteld Hervormde Kerk, etcetera? Ik zie het nu als een soort van flirt naar één kerkverband en de anderen worden vervolgens links gelaten. Graag zou ik hier meer duidelijkheid over willen.

Antwoord

Wees gerust. Er zijn genoeg predikanten van de Ger. Gem. die een fusie met de GGiN afwijzen vanwege onoverbrugbare leerverschillen. Meer daarover kun je lezen in deze artikelen:

Ook dominee Vreugdenhil sprak daarover in 'Pastorie online':

67 reacties
WillemB
Ooit, lang geleden, hield een jongerenwerker in de GG in het jeugdblad Daniël, een zeer warm pleidooi voor de RKN.
Oftewel de Reformatorisch Kerk Nederland.
Ik weet niet hoever het daarmee inmiddels staat, maar ik heb mijn twijfels…
Tonny
Eenheid kun je ook vinden buiten de kerk. Ik heb, als gergemmer, veel waardevolle contacten met bijv mensen uit evangelische hoek, maar ook met jahova getuigen.
Soms bezoek ik een evangelische dienst als ik mijn eigen dienst niet kan bezoeken (ivm werktijden, ik werk in de zorg, dus ook op zondag, de evangelische gemeenten sluit dan beter aan op mijn werktijden).

Een fusie met een ander kerkverband zal onherroepelijk tot een nieuw kerkverband leiden, bijv hersteld gereformeerde gemeenten.
Zolang mensen elkaar de maat willen nemen, kritisch kijken naar gemeenten waarin veel mensen de vrijmoedigheid hebben om aan het avondmaal te gaan etc leidt een fusie tot een nieuwe scheuring. Binnen de gergem spreken we al van links en rechts, en is niet elke dominee in elke kerk welkom om te preken.
We zullen elkaar opzoeken wanneer de tijd rijp is (dan doel ik specifiek op het rijk van de antichrist).
In tijden van vervolging maakt het niet uit wie wel/ geen hoedje heeft gedragen in de kerk.

Zelf probeer ik steeds meer te kijken naar hoe ik dienstbaar kan zijn, in de situatie hoe die nu is.
Tonny
En 'bij elkaar brengen wat bij elkaar hoort' is heel simpel: zoek de gelovigen op. Zij horen bij elkaar. Lees handelen 2:42-einde. En in dat kader kan je mijn eerdere 'dienstbaar zijn' plaatsen.
Greenway
Gebed voor eenheid geeft mij altijd een dubbel gevoel.
Gebed is nodig maar aan de andere kant kan het vroom overkomen.
Er om bidden en gewoon verder leven.
Als christenen geen eenheid zijn is een zonde voor God.
Iemand kan elke week stelen , maar toch bidden :Heere wilt U er voor zorgen dat ik niet ga stelen.
Waar haalt de gelovige het recht vandaan om gescheiden kerkelijk te leven?
Samanthi
Art 27 ngb
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk,
dewelke is een heilige vergadering der ware Christ-gelovigen,
al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus,
gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest.

Als de gemeente bestaat uit een enkeling die zich bekeerd heeft, is het geen Kerk toch? Er is dan ook geen eenheid.
jewannes
Wat heeft God ons rijk gezegend toen de hervorming een feit was. Het leek wel van niet omdat er een grote vervolging losbarstte, waarin veel kinderen van God als martelaar zijn gestorven op de brandstapels.
Maar het bloed der martelaren was het zaad der Kerk.
“Brengt bijeen wat bijeen hoort”. Zeker, dat zou mooi zijn, maar nooit met de bederfelijke leer van Rome.
Dat is voor altijd onmogelijk, zolang Rome rooms blijft.
De afscheiding van 1834 was ook een noodzakelijke gezegende afscheiding.
De geest der verlichting had de overhand gekregen en koning Willem I werd de baas van de kerk.
Gods volk kon het daar onmogelijk uithouden. Ook toen braken er vervolgingen uit. Niet met brandstapels meer, maar wel met gevangenisstraffen en verbeurdverklaringen en inkwartiering van groepen soldaten in de huisgezinnen van Gods kinderen.
Ook toen is er bitter geleden.
De verschillen van toen, zijn nog net zo groot als de verschillen die vandaag ook spelen.
Dat is nog duidelijk merkbaar, zeker juist ook hier op Refoweb!
“Breng bijeen wat bijeen hoort”, maar hoeveel water moet er bij de wijn gedaan worden om met een vrij geweten voor God mee te gaan met de grote stroom van laten we maar voorzichtig zeggen,,, ’de Refoweb stroming’?
Zouden de kerken die behoudend zijn bij jullie passen?
Wees maar eerlijk, de haat en vijandschap tegen die groep zal nooit geblust worden.
Zv70
@Tonny
Waardevolle contacten is nog geen eenheid. Zeker met Jehova's lijkt me dat ingewikkeld omdat ze de Godheid van Jezus ontkennen. Toch best cruciaal...
Samanthi
@jewannes
Ik heb ook vijandschap gevoeld, als ik mensen vertel Wie de Heere Jezus is en wil zijn voor mensen...
Die vijandschap komt meestal niet bij de wereld vandaan, maar bij kerkmensen.
jewannes
@Samanthi, ja, dat bedoel ik ook en geef ik ook aan! De wereld maakt zich er niet druk over.
Het komt dicht bij ons allemaal!
Samanthi
@jewannes
De kerkmensen ook niet
WillemB
Van ALLEN die onze Heere Jezus ootmoedig vrezen,
Ben ik een vriend en metgezel.
Samanthi
@WillemB
Ja, dat is kerk Zijn gemeente
kumi
Eens met WillemB
Ik zelf heb vel contacten met verschillende bekeerden christenen uit allerlei kerken ,evangelisch,Refo,pkn,gkn,cgk,ook rk.

De scheuringen zijn niet goed te praten.
Maar we kunnen ook vaak niet in een gebouw zijn,maar we gaan steeds vaker de muur overbruggen, mooi!

Maar de GG. En deGINN,daar sta ik raar v te kijken,eerlijk gezegd

Want de GINN,heeft echt Eigen Gemaakte WETTEN
En een Valse Leer
"je moet van binnen een stem horen"
En Walgen v jezelf,
Deze bekering staat totaal niet in de Bijbel geschreven!
En wachten en hopen op de uitverkiezing vGod

Terwijl er duidelijk in Gods woord staat:
Zoek eerst het koninkrijk v God
En Wie Zoekt die vind
En Wie Klopt zal worden Open gedaan

(Oud) GGIN hebben buiten al de andere Refom.kerken echt een grote dwaling

Al zeg ik ook heus Geen Ene Kerk is Volmaakt .!
Iedere Kerk heeft wel zijn eigen verkeerde opvattingen en leering
Maar bij de GINN ,is het echt tegen het Evangelie vGod in, Sorry.
Tonny
Zv70: een waardevol contact is geen eenheid, dat klopt. Wél kan ik me heel erg 1 voelen met iemand wanneer wij over Jezus spreken. Of over de heiligheid van God. Over ons falen in het leven uit liefde en genade. In een gezamenlijke wens om dienend te kunnen zijn in de plaats waar we gezet zijn. Wanneer daar herkenning in gevonden wordt, vallen kerkmuren weg en ervaar ik eenheid. Dan maakt het niet uit dat we zondag (of zaterdag) in een ander kerkverband zitten. We passen tenslotte toch niet met z'n allen in 1 kerkgebouw.
jewannes
Kijk, dat bedoel ik nu met vijandschap.@kumi is er een sprekend bewijs van.
CrA
Beste vraagsteller, dat de GG eenheid zoekt met de GGiN is logisch. Je zoekt naar eenheid met die groep waar je eerder deel van uit maakte. Maar ik ben het met Ds Vreugdenhil eens als hij zegt dat je eerst de eenheid in eigen kerkverband moet zoeken en praktiseren alvorens naar ‘buiten’ te kijken. Maar zijn advies om in gezinnen de HSV te gebruiken: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30627/gebruik-gewoon-de-herziene-statenvertaling/
lijkt mij niet echt eenheid bevorderend daar de synode van zijn kerkverband bepaald heeft om aan de SV vast te houden.
sydneylover
Beste vragensteller,

Ik ben inmiddels in de 50 en ben eerlijk gezegd een beetje cynisch over dit soort zinsnedes als 'bij elkaar brengen wat bij elkaar hoort' geworden.
Daarmee wordt - zonder het hardop uit te spreken - inderdaad gedoeld op het bij elkaar brengen van een héél klein clubje mensen waarvan op voorhand wel verwacht wordt dat ze vrijwel precies hetzelfde denken.
Wil je een argument? Kijk naar de meest recente reactie van ds. Clements op het boek van ds. van den Brink.
Ik lees daar -voor de zoveelste keer- vooral een zoeken naar argumenten om de ander buiten de deur te houden. Zou ds. Clements al eens een keer persoonlijk met ds. van den Brink hebben gesproken??

Even uitzoomen: Ik werk bij een internationaal softwarebedrijf met meer dan 40 nationaliteiten. In het team dat ik aanstuur alleen al zitten mensen uit 10 verschillende landen. Een mix van geloven en achtergronden. Ik heb er persoonlijk meer en meer moeite mee heb om vanuit al deze contacten met mensen wereldwijd weer in te zoomen in het reformatorische kerkverband waar ik deel van uitmaak - en de in mijn ogen vrij zinloze discussies die daar regelmatig plaatvinden.
Ik merk dat ik heel veel discussies -vooral op synodaal niveau- heel erg navelstaarderig en volledig irrelevant vind.

Pas ben ik op bezoek bij mijn dochter geweest die in Boedapest woont en daar kerkt in een internationale kerk. Ik heb me hier zo erg thuis gevoeld - dáár was iets van een eenheid te voelen! Juist omdat er mensen vanuit de hele wereld (letterlijk afkomstig van alle continenten!) werden verzameld in een kerkdienst waar Gods woord werd gepreekt. Dát was voor mij een praktisch voorbeeld van 'bij elkaar brengen wat bij elkaar hoort'!
Heel veel predikanten hebben niet of nauwelijks contact met mensen uit andere culturen of van een andere religie. Daar krijg je navelstaarderij van..
Zv70
@sydneylover Helemaal mee eens!
Davinci83
Ja precies, vaak irrelevante discussies die gebasseerd zijn op bepaalde uitleggingen die op hun beurt ook weer steunen op bepaalde uitleg (daar zijn snel fouten in te maken). Wat dat betreft is het wachten op een vervolging om platgezegd de bezem er weer eens goed langs te halen en de inzichten scherp te stellen op wat echt belangrijk is en waar het meer om draait.
Aan de ene kant juich ik zuiverheid van harte toe aan de andere kant betwijfel ik hoe zuiver datgene is dat dan zuiver genoemd wordt: ontoegankelijke bijbelvertaling, slechts enkele duizenden Nederlanders op de 'smalle weg die ten leven leid' de andere 'helft' op weg naar niet-eindigende foltering 'eeuwig afgrijzen' zonder kans op vervroegde vrijlating of het nu een kind van 5, 14 of een volwassene uit 't verkeerde kerkverband was. Dachtzij het evangelie werd er uiteindelijk wel < 1% van de mensen -die God zo lief had- (oja alleen de geselecteerden) gered. Ik zou zeggen ga er opuit, je hebt een een geweldige boodschap voor je buurman...

Nee, waarschijnlijk ligt het allemaal heel wat genuanceerder en hoopvoller. Laten we blijven zoeken naar de zuivere waarheid.
@kumi

Ik lees in jouw reactie een aantal zaken die je zegt over de GGIN.

Zou je dat kunnen onderbouwen? En dat vanuit Gods Woord? Welke wetten buiten Gods wet worden er gebruikt?

Een God die tot je spreekt, een walg aan jezelf, een uitverkiezing, volgens mij allemaal thema’s in de bijbel en de belijdenis geschriften.

Hoor het graag.