Ger. Gemeenten zoeken eenheid aan rechterkant

Redactie Refoweb / 67 reacties

Vraag

Onze dominee (Gereformeerde Gemeenten) vraagt vaak in het gebed of de Heere bij elkaar wilt brengen wat bij elkaar hoort. Ik krijg steeds meer de indruk, ook na lezen van de Saambinder, dat dit alleen met het oog op de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Maar dat is toch niet goed?

Als de Heere Zelf bidt om eenheid dan moet dit toch over alle kerkmuren heen gaan? Dus ook eenheid met de Hersteld Hervormde Kerk, etcetera? Ik zie het nu als een soort van flirt naar één kerkverband en de anderen worden vervolgens links gelaten. Graag zou ik hier meer duidelijkheid over willen.

Antwoord

Wees gerust. Er zijn genoeg predikanten van de Ger. Gem. die een fusie met de GGiN afwijzen vanwege onoverbrugbare leerverschillen. Meer daarover kun je lezen in deze artikelen:

Ook dominee Vreugdenhil sprak daarover in 'Pastorie online':

67 reacties
kumi
Heel eenvoudig:
Wij zijn uit God,die God kent hoort ons.
Die niet uit God is,hoort ons niet.!

Hieruit kennen wij de Geest der waarheid en den geest der Dwaling!

De ginn mensen horen mij en andere bekeerden kinderen vGod Niet!!
Doeterniettoe
Helemaal met Kumi eens. De GGiN staat mijlenver van de (officiële) leer van de GG af.

Een valse leidelijkheid is het alhoewel veel GG-predikanten eerder de zienswijze van de Ggin aanhangen.
VrouwkeZondernaam
Idd, ook de GGiN is After Paradise...en lang niet perfect.

Inderdaad is de officiële leer van de GGiN nog onbijbelser (voorwaardelijk aanbod) dan bij de GG. Maar in de praktijk lopen die dingen niet langs de officiële lijn GG / GGiN. Maar is het plaatselijk en per persoon heel verschillend hoe men tegen die dingen aankijkt en hoe men het evangelie uitdraagt. Het hypercalvinisme is er zeker ook te vinden. Maar niet bij iedereen. En de HEERE werkt ook daar nog. Bidden jullie mee om Zijn Hulp en Zegen? Het is heel erg hard nodig!!

Verder, over menselijke regels daar gesproken: de witte trouwjurk is officieel nog steeds verboden en een baard dragen is ook minimaal niet echt gewenst.

Een hartelijke groet vanuit de GGiN ;)
De woorden die kumi spreekt zijn waar, als je hier iets van mag kennen is dat groot voor jou! Wanneer die liefde door HG in de harten is uitgestort hebben we de broeders ook lief toch?, welk kerkverband dan ook.

Een waar kind van God zal ook over kerk muren heen verbinding hebben met andere kinderen, omdat ze tot dezelfde Wijnstok behoren. Het Woord is de toetssteen, de bevinding daarvan komt in de vruchten openbaar, of vijandschap of liefde.

De leer van de GGIN is heel eenvoudig: verloren gaan om behouden te worden, dat is bij hun geen stappenplan, wordt inwendig gewerkt door God Geest. De leer is afsnijdend en separerend, zij dat nu niet nodig zijn en heilzaam? omdat een mens geneigd is zijn kwade bestaan op te poetsen en het buiten Christus alleen te zoeken.

Ik stel dat dit is in de lijn van de leer van Jezus zelf, in lijn met de reformatie en nadere reformatie, We moeten kwijt worden wat we bezitten anders blijven we rijke jongelingen.

Wat geeft het nou als je er buiten gepreekt wordt om dan het Enige over te houden? Uw doen is rein Uw vonnis gans rechtvaardig? Maar ook “Loof al wat binnen mij is Zijn heiligen Naam? Gezond evenwicht van wet en evangelie

Overal waar dit gehoord wordt behoeft voor mij geen naam van een kerkverband, een kerkverband zal één worden als Gods volk één is.
Samanthi
@1843

Je zegt mooie dingen, toch... erbuiten gepreekt worden... dat zie ik bij de Heere Jezus niet, ja tegen mensen die het zelf voorelkaar hebben wel, maar tegen de gewone man?

Je haalt iets aan uit de berijmde psalmen... onberijmd staat er...
Psalmen 51
6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten.
Hij zei dit na een grote zonde, niet toen hij de Heere nog niet kende...

Een separerende prediking krijg je als je de Heere Jezus aanbiedt in al Zijn gewilligheid.

Waar is er meer scheiding als bij het kruis van de Heere Jezus. De ene vloekte en bespotte de Heiland, de ander geloofde.
@ Samanthi

Instemmen met straf kent vele voorbeelden in de bijbel, je vind het inderdaad ook veel terug in de psalmen, wat je zegt is op zichzelf waar natuurlijk. Ik probeer wel de dingen te zien in het verband.

Wat ik lees in de bijbel is dat Zijn kinderen door aan door aan een eind moeten komen, ja telkens alles weer verliezen en door hun bekering moeten heen zakken, dit om alleen Jezus over te houden, ik denk dat dat een doorgaand werk is” Hij moet wassen, ik minder worden” dat is toch het zuiverende werk van Gods Geest wat uitdrijft tot Jezus? Neem bijvoorbeeld de kananese vrouw, de Heere wees haar af en ze werd afgesneden maar ze bleef aanhouden, dat is toch het wonder! Of de verheerlijking op de berg, geen Elia of Mozes, Jezus alleen.

Het woord “aanbieden” werkt vele onnodige vragen. Ik zou eerder spreken van een “ voorstellen” Gods plan is al klaar, Hij werkt dat plan uit in de tijd ( vanuit de eeuwigheid) Rom 8:30

Dreiging in aanbod van genade is dat God afhankelijk gaat worden van de mens, “ als de mens niet wil, dan is het Gods schuld niet” nee! het is Gods wil, dat is het soevereine van de leer, Ik wil en zij zullen.

De leidelijkheid is dat mensen ( bewust en onbewust) zich gaan verschuilen achter de verkiezing. Dan zeg ik we hebben te maken met Gods geopenbaarde wil, Woord en de prediking. Verkiezing is iets van Zijn verborgen raad, niet om mee te werken.

Niet door kracht nog door geweld maar door Mijn Geest zal het geschieden
Doeterniettoe
@1834 instemmen met de straf kent vele voorbeelden zeg je en dan haal je de psalmen erbij, Dat klopt maar dat is dan wel NA ontvangen genade en niet ERVOOR.

De tranen van Jezus over de dochteren van Jeruzalem waren geen krokodillentranen maar de zinsnede "maar gij hebt niet gewild" spreekt boekdelen. Echt niet gewild,
God schakelt de wil van de mens niet uit maar schakelt haar in. Bekeerd u! En u zult behouden worden komt maar liefst 134 keer voor in de Bijbel. Dat is een een aanbieding geen voorstelling! Voorstellen is echt te vrijblijvend.

Klopt en u zal opengedaan worden, zoekt en gij zult vinden. Dat zijn harde beloften in het evangelie. En kom nu niet met de opmerking dat je kloppende gemaakt moet worden. Dan had er wel gestaan: een ieder die IK kloppende maak zal vinden.
Samanthi
@1834
Zoals @doeterniettie al schrijft dat is NA de bekering, Voor de wedergeboorte is er helemaal niets, na de wedergeboorte gaat een mens daadwerkelijk geloven en zich bekeren aldus DL hoofdstuk 3/ 4 par. 12

Daarvóór ben je geestelijk dood, goddeloos en een grote vijand van God en Zijn Gezalfde.

De Romeinenbrief gaat juist over de rechtvaardiging van een goddeloze en niet van een ontdekte zondaar oid.

Als de liefde van God door de wedergeboorte in je hart komt... en je Hem liefkrijgt pas dan is er de droefheid naar God over de zonden.
Lees bij die tekst de kanttekeningen er eens bij 2 kor 9 vers 10.

Het aan een eind konen met jezelf komt, meestal, na een periode dat je niet dichtbij de Heere ben gebleven of tevrede met jezelf bent en niet met het offer van de Heere, of dat je in jezelf gaat wroeten ipv naar het Lam te kijken.

Ik heb dit ook allemaal moeten leren, met schade en schande.
Davinci83
@1842. De theorie klinkt doordacht, maar de avondmaalstafels blijven leeg. Men leeft in onzekerheid over het lot van zichzelf en anderen, zonder handvatten om de situatie om te buigen. Uitblijvend resultaat ligt ook altijd aan de persoon in kwestie.
@samanthi

Helemaal eens

De rechtvaardigmaking in de Romeinen brief, begint in de eeuwigheid en Paulus eindigt er ook in.

Wat je schrijft over je ervaring, zo is het ook bij mij van binnen.
jewannes
Ik neem afscheid van deze website vanwege de vijandigheid tegen de rechterflank en ik hoop dat dit verhaal net lang genoeg hier op mag blijven staan totdat de meesten die mij hier hebben leren kennen dit gelezen hebben.

Beste @1834 je probeert net als ik een nutteloze strijd aan te gaan met mensen die zichzelf bekeerd hebben en alle beloftes die in de Bijbel staan zich toegeëigend hebben met hun of door hun geloof. Of dit een verstands geloof is of het ware zaligmakende geloof doet er niet toe, want dat hoeft niet onderzocht te worden.

Ze onderzoeken ook niet of Efeze 4-14 misschien op hen slaat als er staat:
“die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen”;

Er is een over-duidelijke vijandschap tegen de waarheid van de oude, behoudende kerk die het niet met hun leer eens is. De geest der verlichting viert hoogtij!

Je mag hier Boeddha aanbidden je mag de paus als plaatsvervanger van Christus erkennen, je mag communist zijn je mag zelfs de "profeet" en moordenaar Mohammed aanbidden, daar is overal begrip voor. Die kunnen allemaal de hemel ingepraat worden. Je hoeft alleen maar even te geloven.
Maar… ben je van een behoudende kerk dan word je gezien als een halve duivel.
Vooral als je hun “bekering” aan het wankelen brengt door de Zaligsprekingen van de Heere Jezus Zelf, uit Math 5 als kentekenen van de ware bekering onder hun aandacht te brengen.
Dan durfde er vorige week zelfs iemand te zeggen dat ik deze rede van de Heere Jezus als een leugen gebruikte!
Gewoon de exacte copy van wat God in Zijn Woord ons vertelt heeft, wordt als een leugen weggezet omdat er uit blijkt dat je zonder deze kentekenen jezelf bedriegt voor de eeuwigheid. “Zijn wij dan ook blind”? was eenmaal de vraag aan de Heere Jezus.
Dat kan nooit. Daar zijn wij veel te “bekeerd” voor!

Of @Davinci83, hij praat zeer vijandig over een:
“ ontoegankelijke bijbelvertaling, slechts enkele duizenden Nederlanders op de 'smalle weg die ten leven leid' de andere 'helft' op weg naar niet-eindigende foltering 'eeuwig afgrijzen' zonder kans op vervroegde vrijlating of het nu een kind van 5, 14 of een volwassene uit 't verkeerde kerkverband was. Dachtzij het evangelie werd er uiteindelijk wel < 1% van de mensen -die God zo lief had- (oja alleen de geselecteerden) gered”.

Nou uitvindertje, heb je de Bijbel nog nooit gelezen? Moet je ook eens doen.

Math 7 vers 13 en 14
Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Vers 15: Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.

Joh 6 44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Joh 6 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.

Verwijstekst Filippenzen 2 vers 13
Want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

Als je er ook maar iets van zou begrijpen dan zou je cynisch bedoelde regel:
“Ik zou zeggen ga er opuit, je hebt een een geweldige boodschap voor je buurman...”,

Toch tot een grote zegen kunnen zijn, want bovengenoemde teksten verkondigen het evangelie van vrije genade! De zaligheid is uit God! Daar hoeft geen werkheiligheid van de mens meer bij.
Misschien gaan je ogen open als je dit gelezen hebt en dan zou je volgende cynisch bedoelde regel:
“Nee, waarschijnlijk ligt het allemaal heel wat genuanceerder en hoopvoller. Laten we blijven zoeken naar de zuivere waarheid”, nog hoop tot zaligheid voor je kunnen zijn.

Je gelooft de Bijbel, maar niet wat er in staat over de verkiezing?
Weer je bespottende toon, “geselecteerden”. Ja, dan wil er echt niet bij horen hé.
Nou weest dan maar gerust, maar vraag liever om bekering.
Lees even Rom. 8: 28,29 en 30 en ook 1 Petrus 1 vers 2. Heus jij bent ook op reis naar de eeuwigheid.
Je gelooft maar een halve waarheid, maar dat is toch een hele leugen zoals je weet?
Ik zeg beslist niet dat er geen dierbare beloftes voor Gods volk in de bijbel staan hoor.
Jazeker wel! Maar ze zijn altijd aan iemand gericht die er pasklaar voor is. Een voorwaarde dus, zoals bijv. geloof, maar dan moeten we wel weten wie nou werkelijk dat geloof bezit wat werkelijk bedoeld wordt. De duivelen geloven immers ook. Ook de farizeeërs, anders zouden ze de zonden tegen de Heilige Geest niet hebben kunnen doen. Want dan zondig je expres tegen beter weten in!

Weet je op wie ook niemand van jullie boos wordt? Dat is op de remonstrant. Dat komt omdat dat (misschien wel onbewust) door jullie, ja, ook jij Samanthi, uitgedragen wordt!
Zoek het maar eens op. De vijf artikelen ván de remonstranten en de vijf artikelen tégen de remonstranten.
Je zult versteld staan wie nu openlijk moet belijden remonstrants te zijn.
Jullie hebben genoeg aan een halve Bijbel een Bijbel van enkel beloftes. De stukken van veroordeling hebben jullie niets mee.
Zelfonderzoek? Absoluut niet!
Een nabijkomende christen is bang voor zelfonderzoek.
Maar een kind van God is bang voor zelfbedrog.
De duivel is vijand van een waar kind van God en zal deze altijd bestrijden en aanvechten.
Hij zal alles doen om hem van God vandaan te houden door onder andere twijfel te zaaien
De satan laat zijn prooi niet ontroven en zal het een kind van God altijd moeilijk proberen te maken.
Een nabij christen kent die strijd niet. Nee dat is geen vijand van hem. Die zijn nooit arm van geest. Dat zijn nooit treurenden, die zijn juist altijd blij. Hij valt geen leeg schip aan.
Je mag van de duivel best christen zijn.
Ja, mag de Heere liefhebben, je mag de beloftes aannemen
Je mag je bekeren en je mag naar de kerk gaan en in de Bijbel lezen. Ja je mag bidden en je mag zelfs bekeerd zijn en aan het Avondmaal gaan!

Wat je van de duivel niét mag, is ónbekeerd worden ….. en daar smart over hebben.
Oprecht bedroeft zijn over je zonden en weten dat je voor God niet kan bestaan. God te missen en niet te kunnen missen. Dat mag niet.
Droefheid naar God hebben. Verloren buiten God en buiten de beloftes komen te liggen.
Totdat het de Heere zelf behaagd om door de Heilige Geest Zijn Zoon te openbaren.
Dat mag niet. Dan wordt die duivel weer wakker. Dan zal er strijd zijn.
Dan hoor je er ook niet meer bij. Dan zal je ook leren wat het is om buiten geworpen te worden. Dan begrijpen de meeste mensen in het kerkelijk leven je ook niet meer.

Wat is dat toch met dat evangelische geloof! Is het dan zo erg, om naar je gemis te luisteren? Het is toch niet erg, om eens bedroeft de kerk uit te gaan?

Nog iets over de ware gelovige en de nabijkomende:

Als je tegen die tien maagden die op de bruidegom zaten te wachten zou zeggen, er zijn er vijf van jullie dwaas, die bezitten het ware zaligmakende geloof niet.
Als je ze zou vragen, wie van jullie denkt bij die vijf dwazen te horen?
Dan zouden juist die vijf dwazen zeker hun vinger niét opsteken. Die twijfelen niet. Die hebben altijd geloof.
Maar die wijzen, die zullen nog het meest bezorgd zijn. Die zullen zich nog eens onderzoeken.
Toets uzelf eens? Zult u twijfelen? Of juist niet?

Ik heb voorlopig het besluit genomen om deze website voorgoed te verlaten vanwege de vijandigheid tegen de behoudende kerk.
Het wordt niet gewaardeerd als je tegen de stroom in roeit. Slechts enkelen laten een tegen geluid horen, maar ze worden als het ware weggehoond, door mensen die de Schrift naar hun eigen smaak menen te kunnen toepassen.
Nou, vanaf nu dan, alles met dezelfde stroom mee in een lauwe rivier, nog koud nog heet.
De rest mag je zelf aanvullen.
Ik denk aan ds. G van den B die vanuit zijn ivoren toren waar geen pijl op afgeschoten kan en mag worden, zelf wel zijn pijlen gericht heeft op de oude waarheid om zo maar te noemen.
Ook aan zijn bondgenoot, mijn ex predikant ds. Vr. die voortdurend kritiek uitte op onze oude leer.
Als ik de stukken op deze site leest van al hun vrienden en trouwe volgers, kan je dan trots zijn op wat je bereikt hebt?

Ik neem afscheid met deze altijd noodzakelijke bede, tot aan de laatste snik: Jeremia 31 – 18:
Heere, bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!
@jewannes

Amen broeder, amen

Als we de vlammende ogen van Hem hebben gezien, liggen we dood aan Zijn voeten. O wonder dat we dan nog opgericht worden, “ “vrees niet”

Ledeboer zegt in zijn vragen boekje : wat is de grootste ellende? zijn eigen ellende niet te gevoelen Openb. 3:17. We zijn te rijk beste forum lui, veel te rijk, ik voor op. Zodra we in de verkiezing worden geleid, dan is het wonder onuitsprekelijk. “ waarom was het op mij gemunt? daar er zovelen gaan verloren die Gij geen ontferming gunt”

Ik durf niemand aan te wijzen hier dan mijzelf, ja de grootste vraag in mijn leven is of ik mij niet alles ingebeeld heb. Maar ach, diep van binnen brand er een vuur, die eenzijdige, trekkende en opzoekende liefde!

Door U door U alleen om het eeuwig welbehagen.
Samanthi
@ Jewannes

Het is jammer dat je hier stopt, hopelijk blijf je meelezen om de te dat je alleen door het bloed van de Heere Jezus gered kan worden.

Dan valt alles en dan ook alles weg.
Dan blijft de Heere Jezus over.
Samanthi
@1834
Je moet bij de Heere Jezus zijn jongen.
Davinci83
@jewannes
Mijn reactie is blijkbaar cynisch overgekomen en dat begrijp ik als ik hem zo teruglees, maar was zo niet bedoeld. Ik meende het namelijk serieus en had daarbij (wellicht teveel) de focus op de andere kant van het verhaal (waarvan de vragenrubriek op refoweb getuigd: de meeste mensen hebben geloofsonzekerheid en door de bomen ziet men het bos soms niet meer). Ook de zin 'laten we blijven zoeken naar de zuivere waarheid' bedoel ik serieus. Helaas heb je dat met getypte conversaties. Excuus daarvoor!
Davinci83
@jewannes
Hieronder nog een reactie op je genoemde bijbelteksten:

“Math 7 vers 13 en 14
Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.”

Wordt in de praktijk het niet vaak zo gebracht?: “Bid dat je door de enge poort mag gebracht worden; want wijd is de poort…. “

“Vers 15: Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.”

De vraag is wanneer je een valse profeet bent. Ik denk dat de meeste christenen het goed bedoelen, maar de een heeft meer of minder kennis dan de ander. Daarin moeten we elkaar aanvullen/corrigeren. We kennen allemaal ten dele. Als je je vergist in een leerstellig punt, ben je dan meteen een valse profeet?

“Joh 6 44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.”

Trekt God ons niet allemaal dan, met de informatie die Hij ons gegeven heeft? “Zie ik sta aan de deur en ik klop”, Johannes 1:9: “Het waarachtige Licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld." 2 Petrus 3:9. Deze vers in de Herziene Statenvertaling (HSV) luidt: "De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar is geduldig met ons, en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen." Waarom zou Hij ons dan niet trekken als Hij niet wil dat enigen verloren gaan? Ik denk dat het eerder ligt aan de reactie van de mens, of daarin mogelijk een samenspel tussen keuzevrijheid en Geestelijke beïnvloeding, anders is onze liefde tot God toch niet uit onszelf maar slechts geïnjecteerd. Dat is geen echte relatie toch?

"Joh 6 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader."
Davinci83
Mattheüs 11:28. In de Herziene Statenvertaling (HSV) luidt dit vers: "Kom naar Mij, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven." Blijkbaar is aan allen de mogelijkheid gegeven. Allen worden uitgenodigd. “Een ieder die dorst heeft die neme” ‘ieder’ is anders niet gemeend. De reactie van mensen zal verschillend zijn. Hoe God daarin werkt weten we niet precies, maar het is in elk geval nooit als blokkade bedoeld. M.a.w. als je naar Jezus toe wilt gaan, ben je blijkbaar al beïnvloed (geinspireerd). We hoeven niet te wachten met naar Jezus te gaan wanneer onze (gebrekkige) theoretische voorstelling van zaken dit op een of andere manier verhinderd.

“Verwijstekst Filippenzen 2 vers 13
Want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.”

Let op: dit wordt gesproken tegen mensen die reeds geloven.

“8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;”

Gods gave slaat op zowel het geloof als de redding in die zin. Het blijft altijd genade. Of je dat nu dankbaar actief aangenomen hebt of dat je bij jezelf concludeerd dat je er rationeel niet langer onderuit kunt dat dat onwederstandelijk in je gewerkt is. Als een mens niet iets van een keuze kan doen, zal hij altijd middels introspectie in zichzelf moeten zoeken of hij iets van God bespeurd en dan ben je er nog niet, want je het kan ook psychologisch zijn en dan heb je nog de vraag wat geloof is. Over de definities van dat woord is veel onduidelijkheid. En als het vervolgens wel geloof is heb je nog 4 verschillende soorten geloof en dan in het nog maar de vraag of het geen tijdgeloof is… vind je het dan gek dat mensen het vaak niet zeker weten.

"Als je er ook maar iets van zou begrijpen dan zou je cynisch bedoelde regel:
“Ik zou zeggen ga er opuit, je hebt een een geweldige boodschap voor je buurman...”,"

‘als je er ook maar iets van zou begrijpen’ welke implicaties een dubbele predestinatie (=uitverkiezing) heeft (dat God mensen heeft verkozen in hun ellende te laten (wat niet anders is dan voor te bestemmen voor de verdoemenis) dat dat heel heftig is en dat wanneer we de uiterst rechtse criteria voor het gered zijn van iemand langs de wereldbevolking van miljarden mensen leggen dat er in verhouding zo weinig mensen zalig zouden worden dat de moed je in de schoenen zakt. Het lijkt me gelukkig moeilijk te rijmen met andere versen in de Bijbel, waarin God juist als de redder van mensen wil optreden, niet wil dat enigen verloren gaan enz. Zelf vind ik het verwarrend en kan ik mij ergeren aan de stelligheid van sommigen in dit punt. De boodschap naar de buurman kan anders in principe niet verder komen dan “(heel?) misschien heeft God jou lief (jouw redding op het oog)”
Je ziet het. Ik betwijfel sommige punten van het (hyper-)calvinisme. Wellicht moet ik mijn mening tzt weer bijstellen. Daar is niets mis mee. Alles zonder kritische bevraging overnemen is ook niet altijd verstandig.

@jewannes,
Jammer dat je de site gaat verlaten! Zowel rechts als links is nodig zodat we elkaar in gezonde balans houden en niet ‘te linker- of te rechterhand’ afwijken :-)
kip
niet raar dat je vertrekt jewannesmaar dan blijft er alleen nog een samen op weg over.die altijd vijandschap hebben tegen de rechterflank.
altijd.
ik vraag mij vaak af,hoe is het mogelijk dat dit refoweb heet/
daar ik nooit iets terugvind van het Eenzijdige Godswerk
altijd pak uit de Bijbel wat je wenst,eigen het jezelf toe.kijk grijp geloven planty
als u weggaat Jewannes,blijft er niks meer over,dan alleen valse godsdienst.
ik behoor niet tot oud geref gergem[zoals ds v Boven of P Blok preekt] of ggin.
maar kerk juist daar,ja daar omdat het bevindelijke leven,wat gekend moet worden,juist bij die kerken wordt gepredikt.en...ik aansluiting,geestelijk heb.daar in mijn kerk van huisuit,zo niet meer gepreekt wordt.
dit zijn nog de kerken met de Waarheid.
ik vermoed dat refoweb dit zal verwijderen.zoals refoweb vaak de waarheid die naar de Godzaligheid is,verwijderd,maar kijk grijp laat staan
terwijl er zoveel bedrogen worden voor die nimmereindigende eeuwigheid
heel zelden is er in een Hervormde gemeente nog een eenzijdig Godswerk te beluisteren,maar....dat moet je zoeken met n lichtje...i.p.dat mensen eens nadenken,misschien hebben die verachte kerken wel gelijk!Ik zal t de Heere eens Zelf vragen!dat hoor je hier nooit.
ik hoop dat allen die zich bedriegen voor de eeuwigheid,in hun hart gegrepen gaan worden door God Zelf,dat zou n wonder zijn.
wel weet ik,als men niet aan zichzelf ontdekt wordt,dat men tegen God heeft gezondigd,ook nooit de smalle weg ontdekken
maar gerust blijven.en nooit van vaat in vat geledigd worden.heb medelijden met de meeste die zich alles maar toeeigenen jewannes.straks is het ...te laat.
alleen de ontdekte gaan op zoek,naar kerken,waar hun hart verklaard mag worden.
al zal je van allen gehaat worden
met de Heere Jezus deed men niet anders..........het is maar n enkeling die eruit gehaald wordt.degene die zeggen ik ben gedoopt,nu zalig,en volop in de wereld leben,hebben veel vrienden.maar degene die er door Hem worden uitgehaald,mogen blij zijn 1maatje op hun weg te hebben/krijgen.en zelden is er een te vinden,zo,n roeper zo,n zoeker.die bv ds.Lamain wil luisteren,wat er GEKEND moet worden voor die nimmereindigende eeuwigheid!!!99%zegt,,nee,,ik luister NIET mee.echt griezelig zoveel bekeringen er zijn,waar je nooit jaloers op zal worden.
er zouden toch psalmen over de straat moeten galmen,met zoveel avondmaal volk.maar wie overluigd....o als Gods Geest er niet in mee komt,zie je zondags de kinders voetballen,die nu al zeggen ik ben een kind van God.met de paplepel ingegoten,zonder waarachtige bekering en verdriet om hun grote zonden.ook een kind die van God bekeerd wordt,huilt om zn eigen afmakingen,omdat de Heere dat hen Zelf leert.en...de toepassing van Boven kunnen ze niet missen.reformatorisch is de rechtvaardigmaking v d goddelozen.
dat is de echte hervormde kerk uit de reformatie.de inhoud hiervan is nog in bovenstaande kerken te beluisteren. jewannes weg.dan overgelaten aan samenopweg wij kunnen wij zullen kijkgrijp spot met rechterflank.

blijft er dan alleen over hoor Jewannes
kumi
Sjalom,en hartelijke groet aan zuster vrouwke zonder naam.
Ik wens je wijsheid, blijdschap ven vrede toe.
Sjalom,kumi
@Davinci83

U vindt de leer van de GGIN maar dwaas en niet naar Gods woord. Dit omdat Christus niet aangeboden wordt om Hem meteen aan te nemen. Hiermee zet de GGIN mensen op een dwaal en twijfel spoor, nooit zekerheid vindende in Christus en Zijn evangelie.

Ik hoor u niet spreken over de de noodzaak van de wet, die de tuchtmeester is tot Christus in zijn ontdekkende functie. De wet is immers de kennis der zonde. De wond moet eerst worden blootgelegd en schoongemaakt voordat er geheeld kan worden, zo ook in het geestelijke naar de mate die de Heere daartoe goed acht. Ellende, verlossing, dankbaarheid.

U redeneert, eerst Christus, dan leren we onze zonde wel kennen. Hiermee worden we een bekeerd mens. Dat is niet de orde des Heils.
Zie hiervoor ook zo zuiver de Dordtse leer regels. En de 5 artikelen tegen de remonstranten.

Het is juist dat ontdekkende werk van Gods Geest die uitdrijft naar zondag 4 en 5

Vraag 12

Vr. Aangezien wij dan naar het rechtvaardig oordeel Gods tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben, is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?
Antw. God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede; daarom moeten wij aan haar, óf door onszelven, óf door een ander, volkomenlijk betalen

Een mens Christus aanprijzen die niet ontdekt is aan een openstaande schuld is hetzelfde als De Heere Jezus zegt: Wie gezond is heeft den Medicijnmeester niet van node.

We moeten bewaard worden voor eenzijdigheid van wet of evangelie ja ook in de GGIN.
Gezond evenwicht.

We gaan namelijk niet verloren, we liggen reeds verloren, wie dat beseft en inleeft door HG, ja die krijgt oren om te horen.

Ds Steenblok werd verguist, maar hij heeft een verziende blik gehad op onze tijd. Dit om in het topic onderwerp te blijven, dit leer geschil is ten diepste de uitholling van de GG, mijn voorzichtige mening is dat de rechterflank van de GG dit aan het beseffen is, of dit leidt tot toenadering weet ik niet.