Ger. Gemeenten zoeken eenheid aan rechterkant

Redactie Refoweb / 67 reacties

Vraag

Onze dominee (Gereformeerde Gemeenten) vraagt vaak in het gebed of de Heere bij elkaar wilt brengen wat bij elkaar hoort. Ik krijg steeds meer de indruk, ook na lezen van de Saambinder, dat dit alleen met het oog op de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Maar dat is toch niet goed?

Als de Heere Zelf bidt om eenheid dan moet dit toch over alle kerkmuren heen gaan? Dus ook eenheid met de Hersteld Hervormde Kerk, etcetera? Ik zie het nu als een soort van flirt naar één kerkverband en de anderen worden vervolgens links gelaten. Graag zou ik hier meer duidelijkheid over willen.

Antwoord

Wees gerust. Er zijn genoeg predikanten van de Ger. Gem. die een fusie met de GGiN afwijzen vanwege onoverbrugbare leerverschillen. Meer daarover kun je lezen in deze artikelen:

Ook dominee Vreugdenhil sprak daarover in 'Pastorie online':

67 reacties
Dat betekent niet dat we met dorre leerstellingen de mensen mismoedig willen maken of de kleinen in de genade willen benauwen of krenken die nog bekommerd over hun staat zijn, een ieder van Gods volk krijgt een andere weg, de een dieper, de ander langer, de 1 komt door het zwaard om de ander door de honger. De een dieper ingeleid in Christus de ander minder diep.

De Heere werkt nog! Hij is almachtig! zal zijn werk voleinden!
Samanthi
@1834

Johannes 5

24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven. 25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Voor die levendmaking is er helemaal niets, zonder het geloof in de Heere Jezus ben je zo dood als een pier en is er geen plaats voor de Heere Jezus.
Ook al heb je overtuiging dat je gezondigd hebt of ga je rouwend over de aarde.

Soms gebruikt God door Zijn Geest dat je weet dat je gezondigd hebt om je wakker te laten schrikken.(Paulus)

Maar soms gaat je hart stilletjes open(Lydia)

Soms van jongsaf (David, Timotheus, Samuel)

Soms als je op het punt staat een wanhoopsdaad te doen ( stokbewaarder)

Soms als je op de plaats delict je geld zit te tellen en Jezus zegt volg mij en je gehoorzaamd direct (Levi)

De Geest opent je hart zodat je iets gaat zien in de Heere Jezus. Dat is van dood levend worden.
Er zijn twee standen in het geestelijk leven of dood of levend.

Bij de één boeit het je niets of je zondigt of de Heere op Zijn hart trapt, bij de tweede wel dan komt de Heere Jezus in je leven en pas dan krijg zie je wat het Hem gekost heeft. Wat je zonden Hem gedaan heeft.
ik kan me daar wel in vinden, het is niet pasklaar te zeggen hoe de Heere werkt, een ieder zal de 3 stukken hebben doorleefd, dat geloof ik wel.
Nou ik ga van dit topic af, groeten
Doeterniettoe
@1834 Jij zegt: De prediking is dus niet voor degenen die verloren gaan maar voor de uitverkorenen.

Als dit waar is ga ik NOOIT meer naar de kerk. Want als ik uitverkoren ben kom ik er toch wel en zo niet dan kom dan zit ik naar een prediking te luisteren die niet voor mij bedoeld is.

Jeruzalem hoe menigmaal heb Ik u willen bijeen vergaderen.....is dus gewoon niet waar. Die arme mensen waren gewoon niet uitverkoren.
kumi
Lieve Mensen
Want de Heere de Heren is Hij en Koning de Koningen en zal hen overwinnen.En zij die met hem zijn :de GEROEPENEN en UITVERKORENEN, en GELOVIGEN.
Openbaringen 17:14

Dus er Word door God Geroepen ,door het Woord, Evangelisatie met het woord,Gezang v h Woord, Levens uiting v uit het Woord vGod

En God heeft al vanaf het begin bepaalde mensen Uitverkoren voor een speciale taak,bv Mozes , Abraham, Profeten, Zendelingen.

En God heeft ook lief die Eenvoudig in Hem Geloven en Hem liefhebben !
Davinci83
Wat betreft de uitverkiezing hebben wij ook de neiging om God erg te beperken tot onze tijd. God staat boven/buiten de tijd. Daarom kan hij op dit moment in het zogenaamde verleden gerust nog een naam op 'de lijst' erbij schrijven.
kumi
Kom nu,laten wij samen een rechtzaak voeren zegt de Heere.
Al waren uw Zonden als scharlaken
Ze zullen wit worden als sneeuw.
Al waren ze rood als karmozijn ze zullen worden als witte wol

Duidelijk , Samen,!

Jesaja 1:18

Waarom deze tekst laatst weg gehaald is ,begrijp ik niet