Zoek de Neanderthaler op een NS station

dr. ir. Wim de Jong / Geen reacties

Vraag

Recent las ik op jullie website een antwoord op een vraag over onder andere de Neanderthaler. Het antwoord van dr. ir. W. M. de Jong veronderstelt dat die niet bestond. Hij had het over 'zoek de Neanderthaler op een NS station'. Met een naar binnen gerichte kin en kleiner.

Het ontstaan van de homo erectus kent volgens mijn informatie verschillende afstammelingen. De Neanderthaler, de Heidelberg mens, de Peking mens en de Java mens en natuurlijk de homo sapiens. In ons westers DNA zit DNA van de Neanderthaler die dus met de homo sapiens onderling kinderen konden verwekken. Mensen van oorsprong afkomstig  uit Afrika hebben dat DNA niet. Zo hebben mensen uit Java DNA in hun lichaam van de Java mens en mensen uit China van de Peking mens.

De aarde bestaat volgens mij al ca. 4,5 miljard jaar. Heel leven op aarde is ontstaan vanuit het heelal: sterrenstof en niet vanuit een hogere God. Kijk maar eens naar de foto's van James Webb. Die geeft wel verrassende beelden waar de huidige wetenschap ook niet direct een antwoord op heeft, namelijk vroege sterrenstelselsdirect na de oerknal die toen al volwassen en groot bleken te zijn. Wetenschap moet zichzelf altijd bijstellen.

En hoe vertel je jullie kinderen over de dino's? Ze hebben volgende de wetenschap geleefd tussen ruim 200 miljoen jaar geleden en 65 miljoen jaar geleden totdat een grote meteoriet aan hun leven een einde maakte. De toen aanwezige kleine zoogdieren konden toen in holen onder de aarde overleven. En waar uiteindelijk de tak van de apen en de home erectus uit ontstond; let wel in de oorsprong zo'n 65 miljoen jaar geleden.

Antwoord

Beste reageerder,

In mijn bijdrage "Zoek de Neanderthaler"  (8-7-2021) [1] vestig ik de aandacht op het feit dat de vorm van de schedels van mensen sterk varieert en dat je in een groot treinstation of in de vertrekhal van Schiphol schedels kunt waarnemen met een forse wenkbrauw boog, plat voorhoofd en een groot, bol achterhoofd. Bovendien blijkt dat dergelijke schedels vaak toebehoren aan grote, forse mensen, met dun, koperkleurig haar. "Zoek de Neanderthaler" -een spel waarbij mensen gespot moeten worden met eerder genoemde schedelkenmerken en uiterlijk- is een leuk gezelschapsspel om de tijd te doden bij het wachten op een trein of vliegtuig.  Ik beweer dus niet dat de Neanderthaler niet bestaat of niet bestaan heeft, maar dat mensen met dit type schedel nog dagelijks in het wild waargenomen kunnen worden. Door DNA-onderzoek bij mensen met een ‘Neanderthaler-schedel’ kan worden vastgesteld hoe groot de correlatie is met het DNA van mensen met een ander type schedel, of met het DNA van mensen die wonen in de verschillende geografische gebieden van de aarde.

Tot slot nog twee opmerkingen:

-Het DNA is een zeer kwetsbaar molecuul, dat buiten een levende cel in korte tijd degenereert en in brokstukken uiteenvalt. Duizenden jaren oude botten bevatten daarom in het gunstigste geval alleen nog maar sterk beschadigde fragmenten van het oorspronkelijke DNA.

-Een wetenschappelijke theorie moet weerlegbaar en daarom toetsbaar zijn. Deze eis geldt niet voor mythische verhalen. In mythische verhalen is elke bewering mogelijk, en van elke bewering kan gesteld worden dat deze vaststaand en zeker is.

Vriendelijke groeten,
Dr. ir. W. M. de Jong

Referenties
1.  www.refoweb.nl/vragenrubriek/28664/zoek-de-neanderthaler