Zoek de Neanderthaler

dr. ir. Wim de Jong / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag naar aanleiding van dit nieuwsartikel dat ik vandaag las: 'Botten van mogelijk onbekende mensensoort ontdekt in Israël'. De wetenschap denkt een nieuwe ‘mensensoort’ te hebben ontdekt en claimt dat er verschillende soorten oermensen zouden zijn geweest zoals de Homo erectus, Neanderthaler etc. Nu geloof ik zelf niet in de evolutietheorie en houd vast aan de Bijbel, maar ik vraag me wel af hoe ik dit soort vondsten moet interpreteren.

Bepaalde ‘oermensen’ lijken toch wel een stuk verschillend van de moderne mens wat kaak/schedelstructuur betreft. Wat zijn deze toch wel verschillend lijkende menssoorten in bijbels perspectief? Waren dit ook gewone mensen zoals wij? Van Neanderthalers heb ik gelezen dat ze veel minder primitief waren dan vroeger werd gedacht.

Antwoord

Beste vragensteller,

Israëlische archeologen hebben menselijke schedels gevonden met een andere schedelstructuur, geen kin en zeer grote tanden [1]. Ze concluderen daaruit dat ze een nieuwe mensensoort hebben ontdekt: de “Nesher Ramla Homo.” Maar wat is een nieuwe mensensoort? Wanneer je een paar uur gaat zitten in de vertrekhal van een groot treinstation, dan zie je dat menselijke schedels en tanden enorm van elkaar kunnen verschillen. Er zijn mensen met een schedel die lijkt op die van Darwin, met een hoog voorhoofd en een bolvormig schedeldak. Maar er zijn ook mensen, bijvoorbeeld tennis-ster Serena Williams, met een terugwijkend voorhoofd dat overgaat in schedeldak dat naar achteren wijst. In sommige culturen in Afrika wordt dit type schedeldak gezien als een teken van schoonheid en wordt het naar achteren wijzen ervan versterkt door de schedel van pasgeborenen in te binden in de gewenste naar achteren wijzende vorm. Wanneer je de hoofden van mensen recht van voren bekijkt, dan vallen deze verschillen niet erg op. Pas wanneer je ze van opzij bekijkt, dan zie je dat er grote verschillen zijn in schedelvorm. En dan blijkt dat sommige mensen de schedelvorm hebben van een Neanderthaler, omdat ze beschikken over een forse wenkbrauwboog, terugwijkend voorhoofd, stevige kaken, en een groot, bolvormig achterhoofd. Vaak zijn dit mensen met een fors postuur en rossig, dun haar. Een leuk gezelschapsspel om de tijd te doden bij het wachten op een trein is daarom: “Zoek de Neanderthaler.”  Een variatie op dit spel is:  “Zoek de Nesher Ramla Homo”. Zie verder [2]

Referenties

1. www.nu.nl/wetenschap/6141612/botten-van-mogelijk-onbekende-mensensoort-ontdekt-in-israel.html
2. www.refoweb.nl/vragenrubriek/25469/een-paar-vragen-over-evolutie-en-schepping

Dr. ir. W. M. de Jong

Lees meer artikelen over:

creationismeevolutietheorie