Hemelvaart direct na opstanding

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Hemelvaart en Pinksteren. We vieren Hemelvaart 40 dagen na Pasen, maar als ik het Lukas-evangelie lees, komt het op mij over dat Jezus diezelfde dag al naar de hemel is opgevaren nadat Hij zich heeft laten zien aan zijn leerlingen en de vrouwen. Ik heb wat verschillende verklaringen gelezen die allemaal stellen dat Jezus inderdaad dezelfde dag is opgevaren ten hemel en in de 40 dagen daarna vanuit de hemel nog meerdere keren is verschenen. Is dit een plausibele verklaring?

En dan nog een vraag. In Johannes 20:22 lees ik dat Jezus op zijn leerlingen blaast en zegt: Ontvangt de Heilige Geest. Wat is hierin het verschil met Pinksteren? Want dan wordt de Geest ook uitgestort, maar het lijkt hier al eerder te gebeuren.

Antwoord

Beste vraagsteller, je stelt twee vragen. Ze zijn wegens drukke wekzaamheden even blijven liggen. Mijn excuus daarvoor.

1.Wat je eerste vraag betref: Het lijkt er in het slot van Lukas 24 inderdaad op dat Jezus meteen op die Paasavond is vertrokken naar de hemelse gewesten. Toch is dat niet het geval. Er zitten nog veertig dagen tussen. Het kan ook niet zijn bedoeling zijn dat wij die conclusie trekken. Immers we moeten bedenken dat het Lukas’ evangelie is geschreven door Lukas met als vervolg daarop het Bijbelboek Handelingen.  Diezelfde dokter Lukas schrijft aan het begin van Handelingen over de 40 dagen onderwijs die Jezus na Pasen geeft aan zijn discipelen. Voortgezet onderwijs over het Koninkrijk wat ze nodig hadden alvorens Hij ten hemel voer.

Lees ook: '40 dagen na Pasen'

2. Je tweede vraag betreft wat wel genoemd wordt ‘klein Pinksteren’. Die benaming brengt wel met zich mee dat we gaan denken dat de uitstorting van de Geest op alle vlees hier al in het klein plaats vindt. Dan zou echter iemand als Thomas daar van verstoken zijn gebleven wegens zijn absentie. Jezus blaast op hen. Dat heeft een tekenkarakter. Het is een profetisch voorspel op Pinksteren. Jezus zegt niet dat Hij op dit moment de Pinkstergeest geeft. Zijn handeling hier is een vorm van ‘toekomstmuziek’. De Opgestane ‘beademt’ Zijn leerlingen dus ten teken dat ze de Heilige Geest, de Pinkstergeest, zullen ontvangen wanneer Hij -zoals beloofd- ten hemel is gevaren (zie Johannes 15:16). Misschien helpt het als je het vrij weergeeft: Jezus blies op hen en zei: Ontvangt straks de Heilige Geest.

Van harte wens ik je gezegende dagen rond de heilsfeiten van Hemelvaart en Pinksteren.

Met hartelijke groet,
Ds. A. van vuuren

Lees meer artikelen over:

hemelvaartPinksteren